English

بندر چابهار، هاب ترانزیت ایران

چابهار بزرگترین بندر تجاری ایران در خارج از تنگه هرمز، نقطه اتصال کریدور شرق ایران به آبهای آزاد و نزدیک‌ترین بندر به بازارهای آسیای میانه و افغانستان مهمترین مزیت‌ها برای سرمایه‌گذاری را دارد که تاکنون چندان در این زمینه توسعه صورت نگرفته است.

بندر چابهار، هاب ترانزیت ایران

به گزارش خبرگزاری موج، اقتصاددانان دنیا بر این باورند که سرمایه گذاری کشورهای امن و تاثیرگذار در بخش ترانزیت، علاوه بر ارزآوری و رونق کسب و کار به افزایش صادرات و به تبع آن رشد سیاسی_ اقتصادی کشورها نیز منجر می‌شود. عمق مناسب دریانوردی برای پهلوگیری کشتی‌های تجاری، کوتاه بودن مسافت دریایی، خارج بودن از منطقه بحرانی خلیج فارس، دسترسی مناسب به آب راه‌های آزاد و اهمیت سوق الجیشی و ژئوپلیتیک بندر چابهار و ظرفیت‌های خالی و فرصت‌های سرمایه گذاری فراوانی که در آن برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی به وجود آمده باعث شده تا نه تنها ایران، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر از جمله افغانستان، هند، پاکستان، چین و حتی روسیه نیز برای تجارت و ترانزیت کالاهای خود به بندر چابهار توجه کنند.

وضعیت سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار

چابهار بزرگترین بندر تجاری ایران در خارج از تنگه هرمز، نقطه اتصال کریدور شرق ایران به آبهای آزاد و نزدیک‌ترین بندر به بازارهای آسیای میانه و افغانستان مهمترین مزیت‌ها برای سرمایه‌گذاری را دارد که تاکنون چندان در این زمینه توسعه صورت نگرفته است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار، فرزین حقدل در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی راهبردی چابهار در کنار آب‌راه‌های بین المللی و نزدیکی به خطوط کشتیرانی از مهمترین مزیت های سرمایه گذاری و تجارت چابهار است. وی با تشریح مزیت و توانمندی‌های منطقه آزادچابهار خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران در این منطقه از معافیت های مالیاتی ۲۰ ساله در تمام زمینه ها و قابلیت تمدید آن برخوردار هستند تا بتوانند به موقع سودآوری و ایجاد اشتغال مورد نظر را داشته باشند.

حقدل معافیت ها در منطقه آزاد چابهار را بیان کرد، از جمله:

  • منطقه آزاد چابهار برای سرمایه گذاران معافیت در عوارض ورود ماشین آلات و مواد اولیه را در نظر گرفته است که این امر به افزایش سرمایه گذاری کمک می کند.
  • ورود بخشی از خدمات تولیدی کارگاههای مختلف به سرزمین اصلی(داخل کشور) میزان ارزش افزوده بدون پرداخت عوارض و نیاز نداشتن به ثبت سفارش از دیگر مزایای سرمایه گذاری در این منطقه است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزادچابهار، ارتقاء این منطقه و تبدیل آن به کانون اصلی حمل و نقل ترانزیت در چهارچوب توسعه محور شرق کشور، اتصال به شبکه ریلی و گاز، امکان ساخت صنایع پایین دستی با شروع بکار صنایع سنگین از جمله پتروشیمی و فولاد و ساخت فرودگاه بین المللی را از جمله فرصت های آینده بندر و منطقه آزاد چابهار عنوان کرد.

از جمله زمینه هایی که به جذب سرمایه گذاری در منطقه کمک می کند:

  • عدم وجود قوانین و مقررات خاص برای اشتغال در منطقه آزاد و امکان دسترسی به نیروی انسانی ماهر، بهره ور و ارزان
  • صدور محصولات بدون پرداخت عوارض گمرکی،
  • مقررات خاص برای بیمه و تامین اجتماعی در مناطق آزاد،
  • امکان مشارکت با سرمایه گذاران خارجی بدون محدودیت در مشارکت و مالکیت ۱۰۰ درصد سرمایه گذاران خارجی
  • امکان داشتن ۱۰۰ درصد سهام شرکت های ثبت شده توسط سرمایه گذاران خارجی،
  • حمایت و ضمانت سرمایه های خارجی،
  •  تجویز تاسیس بانک و بیمه های خارجی در منطقه آزاد  
  • برخورداری از مقررات خاص در صادرات، واردات و امور گمرکی و نیاز نبودن به روادید و سهولت در صدور مجوز ورود و اقامت خارجیان از دیگر فرصت های مناسب سرمایه گذاری در چابهار می توان بشمار آورد.

مشکلات بندر چابهار تا امروز

بندر چابهار دارای مشکلات در حوزه های مختلف صیادی، تور بافی، نبود کارخانه‌های با اشتغال و تولید بالا و حاشیه‌نشینی هزاران نفر است که هنوز ساماندهی نشده است. بنادر صیادی و اسکله‌ها تاکنون به‌خوبی از مواهب دریا استفاده نکرده‌اند و از هر گونه امکانات ایمنی و زیرساختی و رفاهی محروم هستند. سرمایه‌گذاری در شیرین‌سازی و انتقال آب دریای عمان در نقاط شهری و روستایی و تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت لازمه توسعه این استان پهناور و کم آب بوده و تنها راه تامین آب پایدار آب‌های اقیانوسی است. اقداماتی در سال‌های گذشته برای انتقال آب دریا انجام شده که نیاز ضروری است از طرق مختلف و تخصیص اعتبارات لازم به‌صورت جدی عملیاتی شود.

نبود زیرساخت ها مشکل اصلی چابهار

یکی از مهم ترین مشکلات بندر چابهار، مسئله زیرساخت ها است، نبود زیرساخت ها مشکلات اساسی برای چابهار ایجاد کرده است؛ از این رو مسئولان و دولتمردان باید در این شرایط تمام توان خود را برای توسعه زیرساخت ها فراهم کنند. از جمله مشکلاتی که از نبود زیرساخت ها نشات می گیرد:

  • نبود بار کانتینری،
  • ماندگاری کالاها در چابهار به دلیل کمبود ناوگان حمل و نقل،
  • بندر چابهار آنچنان که باید نتوانسته به عنوان یک حلقه در زنجیره واردات، صادرات و ترانزیت کالا قرار بگیرد و به مسیرهای مهم تجاری  بپیوندد.  بخشی از این مسائل متاثر از تعاملات بین المللی کشور است.
  • عدم وجود سوبسید کلان از سوی دولت برای توسعه بندر
  • ضعف در درخواست کشتیرانی از شرکتهای حمل و نقل برای فعالیت از مسیر چابهار، شرکت های حمل و نقل باید در این مسیر فعالیت داشته باشند تا ظرفیت های این بندر در مسیر تعالی قرار بگیرد.

راه توسعه چابهار چیست؟

توجه به بندر چابهار در سیستان و بلوچستان به عنوان منطقه ای محروم، تقویت این منطقه را به دنبال داردو بندر چابهار در ارتباط دریایی بهترین نقطه برای ورود به دریای آزاد است و بهترین کشورهایی که می توانیم با آنها ارتباط تجاری داشته باشیم، با این بندر مرتبط هستند. از طرفی، ایجاد امنیت درازمدت برای جمهوری اسلامی در گرو تقویت این منطقه است. در مجموع، بندر چابهار هم از بُعد تجاری برای بازرگانان مهم تلقی می شود و هم از منظر ایمن سازی و فقرزدایی برای منطقه دارای اهمیت بسیار است. این پایگاه و بندر نیز بسیار حیاتی بوده و تقویت آن هم ضروری است و مستلزم این است که دولت الزامات و ظرفیت هایی را برای چابهار فراهم کند. حضور دولت و بخش خصوصی در چابهار لازم و ملزوم یکدیگر هستند. طرفین یعنی فعالان اقتصادی و دولت باید بپذیرند و بخواهند و اقدامات لازم را انجام دهند؛ همزمان که دولت زیرساخت ها را فراهم می کند، بخش خصوصی هم باید اقدام به سرمایه گذاری نماید. امتیازاتی که بندر چابهار برای تجار و شرکت های حمل و نقلی قائل شده، در نوع خود بسیار چشمگیر است و آنچه عدم رونق در این بندر را رقم زده، ناشناخته بودن و بعضا احساس ناامن بودن است که اگر مسئولان دولتی و محلی بتوانند این باور را ایجاد کنند که این بندر امن است و ویژگی ها و مزیت های آن را هم معرفی کنند، نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه