English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۸۵ میلیون سرمایه گذاری هندی ها تا دو سال باید محقق شود

طبق توافق ایران با طرف های هندی باید در مدت دو سال سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری آنها در بخش تجهیزات بندر چابهار اجرایی شود، تا بهره مندی از ظرفیت ۸.۵ میلیون تنی این بندر با استفاده از تجهیزات محقق شود.

۸۵ میلیون سرمایه گذاری هندی ها تا دو سال باید محقق شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند سال گذشته تنها نقطه ای از ایران که از تحریم های آمریکا استثنا شده بندر چابهار بوده است، زیرا در حال حاضر هندی ها به عنوان متحد دولت آمریکا بخش عمده ای از پروژه های معدنی کشور افغانستان را در اختیار دارد و برای انتقال مواد معدنی آن ها نیازمند ترانزیت فله است که به دلیل اختلافات سیاسی با کشور پاکستان هندی ها نمی توانند از حمل و نقل ریلی و جاده ای برای انتقال کالا به کشورشان استفاده کنند، از این رو تنها راه اتصال ارزان قیمت هند به افغانستان بندر چابهار است.

 از طرف دیگر افغانستانی ها هم بخش عمده ای از کالاهای اساسی و غلات خود را از کشور هند تامین می کنند، از این رو آمریکا مجبور بود پل ارتباطی برای تجارت این دو متحد خود از طریق ایران حفظ کند و این فرصتی ایجاد شد تا ایران بتواند در مسیر توسعه این منطقه و سواحل مکران گام بردارد و تا حدودی از فشار تحریم ها برای تامین کالاهای اساسی در امان بماند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین روش حمل و نقل برای واردات و صادرات، حمل و نقل دریایی است، گفت: به طور کلی اگر یک بندری جذاب برای سرمایه گذاری در کشور وجود داشته باشد که میزان تخلیه و بارگیری کالا هم در آن زیاد باشد به طور خودکار سایر شکل های حمل و نقلی را هم تقویت خواهد کرد.

محمد راستاد با بیان اینکه توجیه پذیری ایجاد راه آهن چابهار-زاهدان مربوط به فعالیت بندر است، افزود: در حال حاضر دسترسی جاده ای و حمل و نقل هوایی منطقه چابهار هم منوط به توسعه بندر چابهار است.

او با تاکید بر اینکه اگر روند تقاضا در بندر چابهار صعودی باشد فاز دوم بندر چابهار هم اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: به مجرد ورود نخستین تجهیزات اپراتور هندی در سال جاری قرارداد اصلی هند و ایران در بندر چابهار فعال می شود که بر مبنای آن فعالیت ۱۰ ساله هندی ها آغاز می شود.

راستاد با اشاره به اینکه طبق توافق با طرف های هندی باید در مدت نهایتا دو سال سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری خود در بخش تجهیزات را اجرا کنند، تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تجهیزات زیرساختی بندر چابهار برای ۸.۵ میلیون تن کالاست و در شرایط کنونی برای بهره مندی از این ظرفیت باید تجهیزات لازم وجود داشته باشد که همکاری با هندی برای تامین این بخش است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه هندی ها امسال دو جرثقیل متحرک ۱۴۰ تنی در بندر چابهار مستقر خواهند کرد: گفت: هرکدام از این جرثقیل ها سرمایه ای ۳.۵ میلیون تنی را شامل می شوند و به ترتیب سایر تجهیزات هندی ها هم در بندر مستقر می شوند.

ظرفیت ترانزیت کالای اساسی در بندر چابهار 

 چندی پیش جلسه ای با هدف تأمین تجهیزات مورد نیاز طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با حضور سه معاون وزیر راه و شهرسازی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند، برگزار شد.در آبان ماه هم ۱۳ پروژه دریایی و بندری با ۴ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال اعتبار افتتاح و عملیات اجرایی ۱۱ پروژه عمرانی نیز با ۱۵ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال نیز آغاز شد که نشانه عزم جدی دولت ها برای توسعه این منطقه است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بندر چابهار می تواند به هاب جابجایی کالا در دریای عمان تبدیل شود، گفت: هم اکنون امکان رقابت برای سایر بنادر با بندر چابهار وجود ندارد چون هم بعد مسافتی و امنیتی این مسیر مناسب است و کشورهای دیگر هم تمایل دارند بیشتر برای استفاده ترانزیت کالا از این منطقه استفاده کنند.

عبدالرحیم کردی با بیان اینکه این بندر نقش مهمی در کریدور شمال-جنوب دارد، افزود: به دلیل نبود زیرساخت‌ها در تمام دهه‌های گذشته ماموریت‌های این منطقه محقق نشده اما در سال‌های اخیر زیرساخت‌ها یکی پس از دیگر وارد مدار شده اند و امروز ظرفیت این بندر به ۸.۵ میلیون تن رسیده و اگر ظرفیت سازی مقرراتی ادامه داشته باشد و زیرساخت های نرم افزاری بیشتری فراهم شود دیگر امکان رقابت با بندر چابهار وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از رویکردهای دولت در سال های اخیر افزایش ورود مبادی کالاهای اساسی است تا از این طریق انعطاف پذیری بیشتر برای تخلیه و بارگیری کالا در کشور به وجود بیاید و به نوعی حمل و نقل کشور در برابر تحریم ها شکننده نشوند، در همین راستا سرمایه گذاری هندی ها مطابق با مفاد توافق می تواند هرچه سریعتر برنامه های تجاری کشور را پیش ببرد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه