English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

رکود صنعت فولاد ایران به دنبال سیاست های تخفیفی روسیه

یکی از آخرین فرصت‌هایی که در پی جنگ می‌توانست شانسی مناسب برای اقتصاد ایران ایجاد کند، جنگ روسیه علیه اوکراین بود که متاسفانه به دلیل سیاست‌های اقتصادی روسیه برای حفظ صادرات خود در زمان جنگ از دست رفت و حتی تبدیل به تهدیدی علیه صنایعی نظیر نفت و فولاد ایران شد.

رکود صنعت فولاد ایران به دنبال سیاست های تخفیفی روسیه

به گزارش خبرگزاری موج، کوروش مهدیون کارشناس صنعت فولاد،  گفت: زمانی که جنگ روسیه علیه اوکراین در جهت کشورگشایی‌های روسیه آغاز شد بسیاری این جنگ خانمان سوز را فرصتی برای دستیابی ایران به بازارهای جدید صادراتی دانستند که متاسفانه بر خلاف برآوردهای پیشین، این فرصت‌ها به واسطه سیاست‌های تخفیفی روسیه تبدیل به تهدیدی جدید علیه بازارهای صادراتی ایران شد و نه تنها مقصد صادراتی جدیدی پیدا نکردیم بلکه در شرف از دست دادن بازارهایی هستیم که پیش از این سهمی در آن داشتیم.

وی تصریح کرد: جنگ هر چند یک اتفاق تلخ و غم‌انگیز است و زندگی‌های بسیاری به تبع آن نابود می‌شود اما در بعد اقتصادی فرصت‌ها و تهدیدهایی برای سایر کشورها همراه خود دارد.

مهدیون با توجه به اینکه مقوله جنگ به خصوص در منطقه غرب آسیا و جنگ‌های پی‌درپی که در این منطقه رخ می‌دهد نمونه‌ای مناسب از فرصت‌های اقتصادی ناشی از جنگ است که اتفاقا کشورهای مختلف را از چهار گوشه دنیا به نان و نوایی رساند، اضافه کرد: کشور ایران به واسطه ثبات امنیتی در منطقه مناقشه برانگیز غرب آسیا همواره یکی از شانس‌های نخست در کسب سهم اقتصادی در بازار کشورهای جنگ‌زده بود اما به دلایل مختلف این فرصت همواره از دست رفته است.

به گفته این فعال بازار فولاد ، یکی از آخرین فرصت‌هایی که در پی جنگ می‌توانست شانسی مناسب برای اقتصاد ایران ایجاد کند، جنگ روسیه علیه اوکراین بود که متاسفانه به دلیل سیاست‌های اقتصادی روسیه برای حفظ صادرات خود در زمان جنگ از دست رفت و حتی تبدیل به تهدیدی بر علیه صنایعی نظیر نفت و فولاد ایران شد.

وی ادامه داد: نفت و فولاد هر دو از نیازهای اساسی کشورهای جهان محسوب می‌شود که اتفاقا ایران و روسیه نیز هر دو از بزرگترین تولیدکنندگان جهانی این دو ماده هستند لذا تحریم های شدید علیه صنایع مختلف روسیه فرصت مناسبی بود که می‌توانست سهم روسیه از بازار فولاد را روانه جیب تولیدکنندگان ایرانی فولاد کند اما متاسفانه با تعلل مدیران بالادستی این فرصت از دست رفت و همان اتفاقی که در حوزه نفت به دلیل تخفیف‌های سنگین روسیه به مشتریان افتاد، حالا در حوزه فولاد نیز رخ داده و صنعت فولاد ایران را با رکود مواجه کرده است.

مهدیون متذکر شد: هر چند استفاده از بسیاری از فرصت‌های اقتصادی جنگ روسیه علیه اوکراین برای ما از دست رفته است اما هنوز هم روزنه‌هایی برای بازار صادراتی ایران وجود دارد که لازم است با جدیت پیگیری شود.

وی با توجه به اینکه در حوزه صنعت فولاد بخش خصوصی از ابتدا خواستار استفاده از این فرصت‌ها بوده است، افزود: برخی اتفاقاتی که در این خصوص رقم خورد موجب شده است تا در این صنعت هم نظیر صنعت نفت برای رقابت با روسیه مجبور به ارائه‌ تخفیف‌های بیشتر به خریداران فولاد ایران باشیم تا بتوانیم سهم بازار را برای خود حفظ کنیم. در این میان اما خریداران فولاد هستند که از چرخه نابودگر تخفیف‌های رقابتی روسیه و ایران نهایت بهره را می‌برند.

این فعال بازار فولاد بین المللی، تاکید کرد: همه این موارد در حالی اتفاق می‌افتد که همچنان فرصت احیای برجام پیش روی دولت وجود دارد تا بتواند با استفاده از گشایش‌هایی که به تبع آن رخ می‌دهد شرایط اقتصادی کشور و صادرات مواد خام و معدنی را بهبود بخشد.

وی با اشاره به اینکه پنجره‌ فرصت‌های اقتصادی پیش روی کشور زمان محدودی گشوده خواهد ماند و تا ابد منتظر ما نمی‌مانند همانطور که تا امروز موارد بسیاری از این دست فرصت سوزی‌ها را به چشم دیده‌ایم، اظهار امیدواری کرد: امروز که به دلیل تغییرات سیاسی در اروپا و آمریکا نگاه نسبتا مثبتی به ایفای نقش ایران در برطرف ساختن کمبودهای بازار جهانی وجود دارد، با استفاده بهینه از این فرصت به نجات بخش خصوصی از رکود اقدام کنیم چراکه هر آن ممکن است این پنجره نیز پیش رویمان بسته شود.

مهدیون ادامه داد: در کمال تاسف باید بگوییم تاریخ برای ما در بازه‌های زمانی کوتاهی تکرار می‌شود! فرصت‌هایی را که در سوریه و عراق از دست دادیم و در نتیجه آن بازار این دو کشور را دو دستی تقدیم ترکیه کردیم یکبار دیگر در حال تکرار آن هم در قالبی بسیار بزرگ تر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرصت‌سوزی‌های مکرر برخی مسئولان ما در شرایطی که هر کدام از آنها می‌تواند گره‌گشای بخشی از صنعت ایران باشد مصداق کفران نعمت است که یقینا عقوبتی سخت برای مسببان و شرایط اقتصادی سخت‌تر برای ایران عزیز همراه خواهد داشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی