English

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس در گفتگو با خبرگزای موج:

ارز دو نرخی باشد رانت ایجاد می شود / تشدید کنترل و نظارت بر بازار مانع سوء استفاده

محمدرضا صباغیان گفت: گرانی بی منطق برخی کالاها زمینه نگرانی شهروندان را ایجاد کرده، لذا لازم است دولت با تشدید کنترل و نظارت بر بازار مانع سوء استفاده از شرایط موجود شود و آرامش را بر بازار حاکم کند.

ارز دو نرخی باشد رانت ایجاد می شود / تشدید کنترل و نظارت بر بازار مانع سوء استفاده

 عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، گفت:گرانی بی منطق برخی کالاها زمینه نگرانی شهروندان را ایجاد کرده، از این رو لازم است دولت با تشدید کنترل و نظارت بر بازار مانع سوء استفاده از شرایط موجود شود و آرامش را بر بازار حاکم کند. آنچه که همه اکنون باعث نگرانی شهروندان شده کاهش نظارتی و هرج و مرج در قیمت‌ها است به طوری که یک جنس با مشخصه واحد گاهی در فروشگاه های مختلف با قیمت‌های متفاوتی فروخته می‌شود.

محمدرضا صباغیان بافقی درباره ارز ترجیحی و اثر گذاری آن در کنترل گرانی و تورم در جامعه گفت: ارز ترجیحی در طول این چند سال چند صد هزار میلیارد برای آن پرداخت شد، ولی آثاری که باید برای حذف معیشت و جلوگیری از تورم و گرانی داشته باشد را نداشت. 

صباغیان گفت: این ارز را یک عده وارد کننده یا تولید کننده می گرفتند ولی کالا را بر اساس نرخ ارز ترجیحی به مردم نمی دادند؛ اصولا کالاها به قیمت ارز بازار آزاد ارائه می شد و حتی برخی کالاها بر مواقعی گران تر از دلار بازار آزاد بود.

البته این نماینده مجلس معتقد است که این فساد طبیعی بود، زیرا هر جا که یارانه باشد و ارز دو نرخی باشد یک رانتی ایجاد می شود و عده ای برای گرفتن این رانت در غالب یارانه اقدام می کنند. 

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: به دلیل سوء مدیریتی که در زمینه اتخاذ سیاست غلط ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد شد و فاصله بسیار زیاد ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی با ارز بازار آزاد، رانت بسیار بزرگی برای عده‌ای خاص ایجاد شد که کلیه مفروضات بازیگران اقتصادی کشور را به هم ریخت و حتی باعث به هم خوردن تعادل در اقتصاد شد. بدون توجه به ضعف‌های این سیاست غلط دولت منابع ارزی کشور را به حراج گذاشت و یک پول کلانی را از بیت‌المال در اختیار عده‌ای خاص و نورچشمی قرار دادند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس  افزود: خوشبختانه با طرحی که دولت داده این یارانه از اول زنجیره توزیع یعنی وارد کننده به آخر زنجیره توزیع  رفته و به دست مصرف کننده می رسد. البته ایرادی که در اینجا وارد است این است که این مسئله هم نیاز به نظارت دارد، زیرا افرادی که قبلا این یارانه را می گرفتند نمی روند یک گوشه بنشینند بلکه سعی می کنند با التهاب در بازار و با تاخیر در عرضه و واردات به نحوی عمل کنند که قیمت ها مدام در حال افزایش باشد تا مقطعی که فاصله ارز نیمایی و ارز بازار آزاد مثل ارز  ترجیحی و دلار بازار آزاد شود. 

به گفته این نماینده مجلس، اگر ارز بازار آزاد به 35 هزار تومان برسد ما باز به همان شرایط ارز 4200 تومانی برمی گردیم مگر اینکه نظارت قوی و جدی باشد که جلوی این مسئله گرفته شود.  در واقع اگر افزایش نرخ دلار ادامه داشته باشد دولت بار دیگر در پرداخت آن دچار مشکل شده و قادر به پرداخت آن نخواهد بود، این روند افزایشی دارد اجرای همین طرح را از حیز انتفاع خارج می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه