English

نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با موج:

دارو و نهاده ها هنوز گران است/ اقتصاد باید شفاف شود

علیرضا پاک فطرت گفت: بالغ بر ۶ تا ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به واردات دارو و اقلام دامی و کشاورزی اختصاص یافته اما متأسفانه هیچ تغییر و یا افت قیمتی در بازار مشاهده نمی‌شود.

دارو و نهاده ها هنوز گران است/ اقتصاد باید شفاف شود

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، گفت: تا زمانی که اقتصاد شفاف نشود و ارز یک قیمت نداشته باشد هر ارز می تواند ارز ترجیحی شود و از آن سو استفاده شود.   بدون تردید ادامه سیاست چند نرخی ارز و تخصیص ارز ترجیحی واردات، مشکلات بسیاری را به همراه دارد و برای خط تولید کشور مضر و البته برای اقتصاد کشور فسادزا است و منجر به ایجاد رانت، کمبود و حتی گرانی کالاها می‌شد.

علیرضا پاک فطرت با بیان اینکه ارز ترجیحی بر سفره مردم تاثیری قابل لمسی نداشت، افزود: در گذشته ارز ترجیحی کمتر از ۵۰ درصد بر معیشت مردم اثر داشته  است.  ارز ترجیحی اگر نباشد آقا زاده ها می میرند، یکی از دلایل حذف ارز ترجیحی جلوگیری از فساد و رانت و سوءاستفاده‌های آقازاده‌ها بود، چون دولت در جلوگیری و کنترل این موارد ناتوان است. 

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: هم اکنون هم ارز ترجیحی روی کار آمده اختلاف بین ارز نیمایی و ارز آزاد خودش نوعی ارز ترجیحی دیگر است. امروز آقا زاده ها دنبال این ارز هستند که آن را بگیرند و بروند به اصطلاح کالا وارد کشور کنند. اگر از این اختلاف قیمت ارز جلوگیری نشود، هر فردی قادر خواهد بود که این ارز را در بازار آزاد به ریال تبدیل کرده و به نوعی مورد سوءاستفاده قرار دهد.  

پرداخت یارانه به انتهای زنجیره توزیع

عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: تا زمانی که اقتصاد شفاف نشود و ارز یک قیمت نداشته باشد هر ارز می تواند ارز ترجیحی یا سواستفاده کننده بشود. بدون تردید ادامه سیاست چند نرخی ارز و تخصیص ارز ترجیحی واردات، مشکلات بسیاری را به همراه دارد و برای خط تولید کشور مضر و البته برای اقتصاد کشور فسادزا است و منجر به ایجاد رانت، کمبود و حتی گرانی کالاها می‌شد.

وی درباره اقدام دولت برای پرداخت یارانه به انتهای زنجیره توزیع نیز گفت: دولت اقدام درستی انجام داده و باید آن را حمایت کرد تا بتواند قیمت ها، درآمدها و حقوق ها را واقعی کند. وگرنه به میزان زیادی قاچاق کالا خواهیم داشت. از روغن نباتی تا تمام ارزاق و حتی نهاده های دامی در حال قاچاق از کشور است.  

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اعتقادی به دو نرخی بودن ارز ندارم و این ارز باید تک نرخی  می شد. وقتی ارز دو نرخی باشد فساد شکل می گیرد و هم اکنون این اتفاق دارد می افتد و دولتمردان باید بدانند که جلوی اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد را بگیرند.  هر چه فاصله ارز آزاد و نیمایی بیشتر شود فساد بیشتر می شود و نفعش هم به مردم نمی رسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: از مضرات طرح ارز ترجیحی این بود که باعث می‌شد خود دولت در زنجیره تأمین و خرید و فروش نهاده‌های دامی و کشاورزی ورود کند و یکی از بزرگ‌ترین متقاضیان ارز تبدیل شود که این امر خود فساد زاست و باعث ایجاد رانت شد و تولید نیز از ارز ترجیحی و قیمت‌گذاری دستوری دولت به دلیل پرداخت ارز ترجیحی ضربات بسیاری خورد.

وی اضافه کرد: بالغ بر ۶ تا ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به واردات دارو و اقلام دامی و کشاورزی اختصاص یافته اما متأسفانه هیچ تغییر و یا افت قیمتی در بازار مشاهده نمی‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه