English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پشت پرده افت اخیر بورس! / بورس ابزار مهار انتظارات تورمی

اصلاح بازار سرمایه در شرایطی که تورم در ایران و جهان روندی صعودی دارد و شرکت ها در صورت های مالی سودساز بوده اند دور از انتظار بود و به نظر می رسد، دست هایی پشت این مسأله هستند.

پشت پرده افت اخیر بورس! / بورس ابزار مهار انتظارات تورمی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بورس در هفته اخیر روندی نوسانی داشت و روز دوشنبه بعد از تعطیلات با افتی ۳۰ هزار واحدی تمام آرزوهای سهامداران برای جبران زیان های قبلی آنها را به تلی از خاکستر بدل کرد و بعد از آن در روز سه شنبه و چهارشنبه اگرچه بازار تا حدودی متعادل شد، اما به دلیل اینکه خروج سرمایه های سنگین در بازار سهام رخ داد و از طرف دیگر ورود پول از بازار سهام به بازار بدهی منتقل شد، این سیگنال به سهامداران داده شد که عملا رشد بازار تحت تاثیر ورود نقدینگی بوده که قرار نبوده به صورت پایدار در بازار سرمایه حضور داشته باشد و گویا ماموریت آن حفظ شاخص کل در یک محدوده بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بوده تا مانع از خروج سرمایه از بازار شود.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در هفته های اخیر خبرهایی درباره برجام، قطعی برق صنایع و... سیگنال منفی به بازار داده است، گفت: از آنجایی که چشم انداز روشنی برای سهام در بازار سرمایه قابل تصور نیست، عده ای سهام خود را به صف های فروش گذاشتند تا با نقد کردن آن و ورود به بازارهای دیگر با روند تورمی اقتصاد حرکت کنند، با این حال این یک تصمیم گیری غیر بنیادی است و نمی توان قیمت سهام در این مقطع را غیر ارزنده دانست، از این رو نوسانات رو به پایین بازار سرمایه نمی تواند خیلی ادامه دار باشد و کم کم تقاضا برای سهام های بنیادی بیشتر می شود.

مهدی دلبر با بیان اینکه افزایش تقاضا برای برخی نمادهای فلزی در نتیجه افزایش نرخ های جهانی کامودیتی ها قابل تصور است شود، اظهار کرد: بازار سهام ایران چند وقت اخیر به صورت یکپارچه رشد نداشته است و برخی از نمادهای بزرگ مانند شاخص رشدی نداشته اند، به همین دلیل این نمادها در موقعیت کنونی می توانند رشد داشته باشند و در مقابل نمادهای کوچک و متوسط اصلاح می کنند، زیرا آنها در هفته های گذشته رشد چشمگیری داشتنه اند؛ هرچند برخی از آنها ارزنده هستند و همچنان در یک روندی صعودی باقی می مانند.

دلبر با تاکید بر اینکه برخی از گروه هایی که در یک سال گذشته سودسازی داشته اند اظهار کرد: هم اکنون نمادهای که نزدیک مجمع عمومی هستند با تقاضای بالای روبرو می شوند، اظهار کرد: در همین مقطع تقاضا باعث می شود که شاخص در این محدوده کف سازی کند یا روند صعودی را آغاز کند، زیرا به جز مجمع عوامل بنیادی باعث می شود تا تک نمادهایی که ارزندگی بالایی دارند روند صعودی خود را ادامه دهند. به همین دلیل شاخص کل بورس در مقطع کنونی با کف فاصله چندانی ندارد و بیشتر از پیش به نظر می رسد نوسانات مقطعی داشته باشد و بعد از آن دوباره روند صعودی خود را طی کند.

ادامه تورم در بازارهای جهانی

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی موج با اشاره به اینکه بورس از روز سه شنبه معاملات متعادلی داشته است اظهار کرد: هرچند ارزش معاملات در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار سه شنبه همین هفته گذشته به زیر ۴ هزار میلیارد تومانی افت داشته که یک سیگنال منفی برای بازار بود، اما با توجه به اینکه روز چهارشنبه بازار متعادل بود پیش بینی می شود روند بهتر شود، زیرا بهبود وضعیت کرونا در چین تقاضا در بازار نفت را افزایش داده است و از آنجایی که اروپا که تا قبل از جنگ روسیه حدود ۳۸ درصد از تقاضای نفت خود را از روسیه تامین می کرد در شرایط کنونی منبع مطئنی برای تامین سوخت خود ندارد؛ این مساله خبر مثبتی برای اقتصاد ایران و به ویژه نمادهای پالایشی در بورس است.

سارا فلاح با بیان اینکه اختلاف ۳۰ درصدی بین ارز آزاد و ارز نیمایی باعث شده عرضه در بازار سهام افزایش یابد، اظهار کرد: وضعیت قالب تمام بازارها تورمی است و قیمت مواد غذایی همچنان در بازار جهانی روندی صعودی دارد، از این رو تورم در اقتصادهای بزرگ ادامه می یابد. بنابراین پیش بینی می شود بازار در روزهای آینده متعادل تر دنبال شود، هرچند ممکن است در ابتدای روز کمی معاملات منفی شود اما رفته رفته تقاضا برای خرید نمادها بیشتر می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی