English

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه:

مصرف انرژی در فولاد مبارکه مطابق با استانداردهای جهانی است

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه گفت: مصرف انرژی برای تولید یک تن فولاد در این شرکت فاصله چندانی با استانداردهای جهانی انرژی ندارد.

مصرف انرژی در فولاد مبارکه مطابق با استانداردهای جهانی است

به گزارش خبرگزاری موج، سید امیر طباطبائیان، مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گفت‌وگوی ویژه خبر سیمای مرکز اصفهان در خصوص اقدامات فولاد مبارکه در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی اظهار کرد: در راستای تحقق سیاست‌های کشور در زمینه کاهش مصرف انرژی، کمیته عالی انرژی به ریاست معاون بهره‌برداری این شرکت در سال 1377 و ابتدای راه‌اندازی فولاد مبارکه راه‌اندازی شد.

وی افزود: در این کمیته چند سیاست کلان ازجمله سیاست‌گذاری برای تأمین مستمر و پیوسته انرژی در حال حاضر و آینده شرکت، بهینه‌سازی سیستم‌ها و فرایندهای تولید در راستای کاهش هزینه‌های محصولات و سیاست‌گذاری در زمینه استانداردسازی مدیریت انرژی در دستور کار قرار گرفت.

ترویج فرهنگ سازمانی برای کاهش مصرف انرژی

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در این زمینه با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های مشاور انرژی، فرایندها و مواردی را که قابلیت بهبود داشته‌اند شناسایی و برای کاهش مصرف انرژی آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که از توانمندسازی نیروی انسانی برای کاهش مصرف انرژی استفاده کنیم.

همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان برای تأمین مستمر انرژی

طباطبائیان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی برای تأمین مستمر انرژی با شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: فولاد مبارکه در تابستان برای تأمین برق و در زمستان برای تأمین گاز با توجه به افزایش مصرف در بخش خانگی دچار محدودیت‌هایی می‌شود.

وی اذعان داشت: اخیرا شرکت فولاد مبارکه تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ملی گاز ایران منعقد کرده که طی آن با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، گاز ال‌ان‌جی (LNG) تولید و ذخیره‌سازی شود تا بتوانیم از این ظرفیت برای جبران محدودیت گاز فولاد مبارکه در زمستان بهره‌مند شویم.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: چندین سال است که در دنیا از این روش برای فصول سرد سال استفاده شده و زمانی که محدودیت مصرف انرژی برای تولید فولاد وجود دارد، می‌توان با گرم کردن آن، محدودیت‌های گاز اعمال‌شده را جبران کرد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان با بومی‌سازی این تکنولوژی با فولاد مبارکه همکاری خواهند داشت، بیان کرد: در صورت تحقق این امر، کمک قابل‌توجهی به صنعت نفت و گاز کشور و همچنین صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه خواهد شد. قرار است انتقال تکنولوژی در شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود و در مراحل بعدی این تکنولوژی برای صنایع بزرگ‌تر توسعه یابد.

استانداردهای جهانی تولید فولاد

طباطبائیان با بیان اینکه مدت‌زمان تفاهم‌نامه منعقدشده با شرکت ملی گاز ایران 2 سال است، عنوان داشت: امکان تمدید این تفاهم‌نامه نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: برای تولید یک تن فولاد استانداردهای جهانی متفاوت بوده و بین 25 تا 32 گیگاژول برآورد شده است. در حال حاضر مصرف انرژی برای تولید یک تن فولاد در شرکت فولاد مبارکه فاصله چندانی با استانداردهای جهانی انرژی ندارد.

طباطبائیان با اشاره به تأثیر کاهش تخصیص انرژی به فولاد مبارکه در فصل‌های تابستان و زمستان بیان کرد: اعمال محدودیت‌های انرژی به فولاد مبارکه منجر به از دست رفتن بخش قابل‌توجهی از تولید در این شرکت خواهد شد و در صورت کاهش تولید این شرکت، تولید صنایع پایین‌دستی نیز کاهش می‌یابد و به بازار نیز لطمه وارد می‌شود.

اقدام زیست‌محیطی برای تبدیل بخار به برق

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه برای جبران محدودیت‌های انرژی، پروژه‌های بهینه‌سازی را در دستور کار خود قرار داده، ابراز داشت: در این زمینه اجرای پروژه بازیابی حرارت از دود توربین گاز فولاد از سال 99 آغاز شده و در حال حاضر در مدار تولید است.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه ادامه داد: در این پروژه از دود، بخار تولید می‌شود و با این بخار به میزان 40 مگاوات برق تولید خواهد شد. این روش ازنظر زیست‌محیطی با توجه به جلوگیری از انتشار 160 هزار تن گاز گلخانه‌ای در هر سال، بسیار مناسب است، چراکه منجر به کاهش 20 درصدی مصرف انرژی در نیروگاه شده و راندمان نیروگاه را نیز 6 درصد افزایش می‌دهد. با بهینه‌سازی بیشتر در مصرف انرژی، تولید را افزایش و قیمت کالاها را کاهش خواهیم داد.

کاهش 10 درصدی مصرف انرژی در پلنت جدید اکسیژن فولاد مبارکه

طباطبائیان با اشاره به کاهش 10 درصدی مصرف انرژی در پلنت جدید اکسیژن فولاد مبارکه نسبت به پلنت‌های قدیمی این شرکت یادآور شد: در حال حاضر عملیات کاهش فشار گاز در فولاد مبارکه به‌صورت سنتی و توسط رگلاتورهای مخصوص انجام می‌شود، اما در نظر داریم این فرایند را توسط توربین‌های انبساطی و با استفاده از تکنولوژی جدید انجام دهیم. در این فرایند می‌توانیم 15 مگاوات انرژی الکتریکی تولید کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان و پیمانکاری در حال اجرای این پروژه هستند.

رسالت فولاد مبارکه تولید فولاد است

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه در خصوص استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در فولاد مبارکه افزود: رسالت فولاد مبارکه تولید فولاد است و مسئولیتی برای تأمین برق و گاز کشور ندارد، اما با توجه به شرایط فعلی به یاری وزارت نیرو شتافته و تفاهم‌نامه‌ای مشترک با وزارت صمت و نیرو منعقد کرده تا با سرمایه‌گذاری‌های مؤثر، در تأمین انرژی موردنیاز صنایع کشور مشارکت کند.

وی ابراز داشت: قرار است صنایع بزرگ کشور با سرمایه‌گذاری‌های کلان، به میزان 10 هزار مگاوات انرژی الکتریکی به ظرفیت کشور اضافه کنند که سهم فولاد مبارکه در این زمینه 1500 مگاوات خواهد بود. از این میزان هزار مگاوات آن در نیروگاه حرارتی با راندمان 59 درصد تولید می‌شود.

تأمین بخشی از انرژی با بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی در سال آینده

طباطبائیان تصریح کرد: از طریق احداث نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و موارد دیگری که در دست بررسی داریم، 500 مگاوات برق تولید خواهد شد و در آینده نزدیک خبرهای خوبی از آن منتشر می‌شود.

وی در پایان عنوان داشت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، توربین‌های گازی نیروگاه حرارتی در تابستان و توربین‌های بخار آن طی 2 سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. 30 درصد عملیات ساخت نیروگاه خورشیدی نیز در تابستان سال آینده و در قالب فاز اول بهره‌برداری می‌شود و به‌مرور زمان طی 2 تا 3 سال آینده، همه ظرفیت آن وارد مدار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه