English

فریدون عباسی دوانی در گفت گو با خبرگزاری موج؛

باید استاندارد داخلی جایگزین ایزوهای خارجی شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما چطور در حوزه هسته‌ای و نظامی پیشرفت کردیم؟ مگر لایسنس شرکت های خارجی را داشته ایم؟ در انتقال تکنولوژی در این حوزه ها صاحب نظر هستیم و می توانیم مجوز صادر کنیم پس این الگو در حوزه نظامی و هسته ای را صنایع و شرکت‌های دانش بنیان ما نیز باید به دست بیاورند.

باید استاندارد داخلی جایگزین ایزوهای خارجی شود

فریدون عباسی دوانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره علت ضعف در رابطه بین صنایع و شرکت های دانش بنیان گفت: صنایع به راحتی از محصولات شرکت های دانش بنیان استقبال نمی کنند که دلایل مختلفی دارد یکی از دلایل این است که شرکت ها و صنایع ملزم به تولید هستند و نمی توانند یک کالا، قطعه و... را از شرکتهای دانش بنیان داخلی خریداری و در خط تولید استفاده کنند.

فریدون عباسی دوانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج افزود: در واقع برای این شرکتها ماموریتی تعریف نشده و یک گسستگی بین حوزه تولید با تحقیق و توسعه وجود دارد. این نگاه خوشبینانه به موضوع است. در عین حال تولید کننده می گوید که نمی تواند چیزی را که نمیشناسد و تایید نشده وارد خط تولید کند؛ یعنی به تولیدات دانش بنیان ها اعتماد کافی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: مسئله بعدی مجوزهاست که متعلق به خارجی ها است و وقتی شرکت های داخلی می خواهند اقدام به تولید کنند، باید این مجوز ها را از این منابع خارجی به دست بیاورند. این هم یک نوع سد راه برای تولید کننده و شرکت دانش بنیان داخلی است و باید مرجعی در داخل برای صدور این مجوز ها در نظر گرفته شود تا این مشکل ما گردد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: ما چطور در حوزه هسته‌ای و نظامی پیشرفت کردیم؟ مگر لایسنس شرکت های خارجی را داشته ایم؟ در انتقال تکنولوژی در این حوزه ها صاحب نظر هستیم و می توانیم مجوز صادر کنیم، پس این الگو در حوزه نظامی و هسته ای را باید صنایع و شرکتهای دانش بنیان ما نیز به دست بیاورند.

وی افزود: بر اساس نگاه بدبینانه به دلیل عدم ارتباط صنایع و شرکت های دانش بنیان این است که آلودگی در کشور ما وجود دارد و خرید خارج برای عده ای بسیار شیرین است. به عبارتی این افراد با خرید خارجی پورسانت یا به عبارتی رشوه دریافت می کنند؛ واردکنندگان کالای خارجی شبکه های خیلی مخوفی دارند با خارجی ها زد و بند می کنند، اقدام به واردات کالای خارجی به داخل کشور می کنند و گلوگاه های حساس کشور را می شناسند و حتی آنقدر قوی هستند که با روش‌های قانونی جلوی تولید در داخل کشور را می گیرند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران حدود بیست است که درگیر برخی استراتژیک است تا به عنوان یک گلوگاه بتواند تا حدی مشکلات پیش روی تولید را حل کند اما هنوز موفق نشده است.

وی ادامه داد: با عوض کردن هیئت مدیره و مدیرعامل بازی کردن در بورس و غیره جلوی موفق شدن در این حوزه را می گیرند، فقط این نیست که به شرکت دانش بنیان در کشور ما اهمیت داده نشود؛ شرکت دانش بنیان می تواند اقداماتی انجام دهد اما ما در کشور فرماندهی عملیات نداریم وزیر ما اینگونه نیست که کار کند در صورتی که باید برای حل این مشکل ها یک وزیر فرماندهی را بر عهده بگیرد و چند وزیر دیگر با او فعالیت کنند.

عباسی دوانی در ادامه افزود: از سوی دیگر ما چند دستگاه کنترل کننده و تنظیم گر در کشور داریم که سبب سلب اختیار مدیران شده است. مدیران اجرایی اختیارشان سلب شده است. با این وضعیت چطور قرار است مدیران وظایف خود را انجام دهند؟ مدیر اجرایی باید اختیار داشته باشد، اگر صاحب اختیار باشد به عنوان مثال اگر مدیر اجرایی شهرستان کوچک صاحب اختیار باشد می تواند جوانان فعال شرکت های دانش بنیان همان شهرستان را به کار بگیرد، چون این مشکلات حل نمی شود مشکل به سطح استان و کشور می رسد و لاینحل باقی می ماند.

 این نماینده مجلس یازدهم در ادامه گفت: علت بیشترین مشکلات ما سوءمدیریت است البته باید تعاریف نخبگی و دانش بنیان در کشور ما درست باشد؛ باید صندوقی در کشور باشد که از این شرکت های دانش بنیان حمایت کند. یکی از مشکلات این شرکت ها این است که در واقع یک نوع بیمه برای آنها وجود ندارد همیشه باید درصدی را در نظر بگیریم که امکان دارد یک کار موفقیت آمیز نباشد. نوع برخورد دانشگاه‌های ما با مسئله علم و فناوری یکی از مشکلات شرکت های دانش بنیان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه