English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

خرید تضمینی گندم به ۷ میلیون تن نمی رسد / آیا ایران می تواند گندم روسیه را به کشورهای دیگر صادرات کند؟

طبق این برآوردها 2 میلیون هکتار سطح زیرکشت گندم آب و 4 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم دیم داریم ،بر اساس همین عددها امسال باید 10 میلیون تن گندم در ایران برداشت شود، اما پیش بینی ها درباره خرید تضمینی گندم دقیق نیست، زیرا ممکن است بخشی از گندم ها خوراک دام شود.

خرید تضمینی گندم به 7 میلیون تن نمی رسد / آیا ایران می تواند گندم روسیه را به کشورهای دیگر صادرات کند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در چند وقت اخیر موضوع افزایش قیمت جهانی گندم به بازار داخلی ایران هم کشیده شده است تا جایی که دولت مجبور شد دوبار قیمت خرید تضمینی گندم را همسو با قیمت جهانی افزایش دهد و در مرتبه اول قیمت از 7 هزار تومان به 9 هزار تومان و در آخرین تغییر قیمت خرید تضمینی گندم به 11500 تومان رسیده است و دولت امیدوار هست در مقطع کنونی که حذف ارز 4200 تومانی را اجرایی کرده با افزایش نرخ خرید تضمینی ذخیره استراتژیک این محصول را بالا ببرد، اما تاکنون موفق شده حدود 4 میلیون تن گندم را به صورت تضمینی خریداری کند.

یک کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قیمت هر تن گندم در بازار جهانی 450 هزار تومان در هر تن است، گفت: با در نظر گرفتن دلار 26 هزار تومانی در سامانه نیما هر کیلو گند بین 13 تا 14 هزار تومان ارزش خواهد داشت.

مهدی سروی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم با نرخ 11500 تومان قیمت مناسبی برای ایجاد انگیزه در کشاورزان است که محصولات خود را به دولت تحویل دهند، افزود: اینکه دولت بتواند به اندازه نیاز کشور  گندم خرید تضمینی داشته باشد دور از ذهن هست، زیرا هم اکنون اطلاعات دقیقی درباره سطح زیر گشت گندم در کشور وجود ندارد و نمی توان پیش بینی کرد چه میزان گندم در پایان سال زراعی برداشت خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه آمارهای وزارت جهاد کشاورزی برآوردی است، گفت: طبق این برآوردها 2 میلیون هکتار سطح زیرکشت گندم آب و 4 میلیون هکتار سطح زیر کشت  گندم دیم داریم ،بر اساس همین عددها امسال باید حداقل 10 میلیون تن گندم در ایران برداشت شود.

پیش بینی 7میلیون تن خرید تضمینی گندم

سروی با اشاره به اینکه نمی توان به طور دقیق گفت دولت امسال می تواند 7 میلیون تن خرید تضمینی گندم داشته باشد، گفت: امسال به دلیل وضعیت بارش های بارش ها احتمالا در همین محدوده 10 میلیون تن کشت گندم داریم و اگر کشاورزان گندم خود را به دولت تحویل بدهند امسال پیش بینی می شود بین6 تا 7 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود. هرچند نباید فراموش کرد که کشاورزان ممکن است به دلایلی همچون پرمصرفی یا عرضه گندم برای خوراک دام به جای جو، با دولت برای تحویل گندم همکاری چندانی نکنند.

او با تاکید بر اینکه اگر دولت به اندازه کافی خرید تضمینی گندم انجام ندهد مجبور به واردات خواهد بود، اظهار کرد: قیمت گندم روی محصولاتی مانند نان، ماکارونی و ... تاثیر می گذارد، به همین دلیل دولت باید در تنظیم این بازار همواره ذخیره استراتژیک را بررسی و در صورتی که نیاز به واردات باشد گندم را از قزاقستان و روسیه واردات داشته باشد.

او تصریح کرد: روسیه تنها صادرات گندم به کشورهای اروپایی بود که در حال حاضر  تحت تحریم هایی هست به همین دلیل صادرات گندم به این کشورها را ممنوع کرده، به همین دلیل ایران می تواند علاوه بر اینکه نیاز داخلی خود را از روسیه تامین کند، بلکه به هاب صادرات گندم روسیه به سایر کشورها هم تبدیل شود و نیاز سایر کشورهایی منطقه هم از طریق ایران فراهم شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، پیش بینی وضعیت ایران در بحث گندم به وضعیت همکاری کشاورزان بستگی دارد، زیرا سال گذشته دولت حدود 5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرد، در حالی که گفته می شد حدود 9 میلیون تن گندم در کشور تولید شده بود و این عرضه کم گندم به دولت در نتیجه فاصله قیمت گندم در ایران و بازار جهانی بود و زمینه افزایش قاچاق گندم از کشور را فراهم کرده بود. از این رو دولت امسال تلاش کرده خلا موجود بین بازار داخلی و بازار خارجی را از بین ببرد، زیرا خرید تضمینی گندم با نرخ بالاتر برای دولت به صرفه تر از این خواهد بود که با ارز گندم واردات کند و این موضوع چالش برانگیز خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه