English

دبیر شورای عالی در مناطق آزاد در پاسخ به موج؛

رونمایی از تخلف ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در معامله کیش

سعید محمد گفت: ۲۳۰ هکتار زمین با قیمت متری ۱۶ هزار تومان سال ۸۳ به سرمایه گذاری ایرانی مقیم خارج در مقابل واردات ارز و ایجاد مجتمع تفریحی واگذار شده که تاکنون یک دلار به ایران وارد نکرده و حالا در دادگاه فرانسه حکم خسارت ۵۰۰ میلیون دلار از ایران گرفته که در دادگاه بدوی رای به نفع ما صادر شده است.

رونمایی از تخلف ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در معامله کیش

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به مناسبت افتتاح ۸۲ پروژه در این مناطق توسط ریاست‌جمهوری در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: امروز در ۵ منطقه آزاد و ۷ منطقه ویژه اقتصادی طرح هایی به ارزش ۶۱ هزار میلیارد ریال  افتتاح شد که مجموعا ۸۲ پروژه بود و ۸ هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کردند.

سعید محمد با بیان اینکه امسال با محوریت تولید و دانش بنیان حرکت می کنیم، افزود: کارهای که در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی انجام می شود نتیجه تلاش سه دهه مدیران در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد است.

او با بیان اینکه ۷۵ درصد مناطق آزاد در دنیا موفق عمل کرده اند، تصریح کرد: در حال حاضر ۸ منطقه آزاد فعال داریم و ۷ منطقه آزاد مصوب و ابلاغ شده و طرح جامع آنها در حال مطالعه و تدوین هست که شامل اردبیل,  بانه و مریوان، قصرشیرین، مهران، بوشهر، زابل و اینچه برون هستند.

محمد با تاکید بر اینکه ظرفیتی در فعال سازی ۴۶ منطقه ویژه اقتصادی داریم، اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ۴۶ هزار میلیارد تومان در مناطق ویژه اقتصادی انجام شده است. همچنین ۱۴۸  میلیون دلار در مناطق آزاد و ۱۵ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی سرمایه گذاری خارجی شده که در مجموع شامل ۱۷ درصد سرمایه گذاری خارجی کشور است.

او با بیان اینکه ۱۷۷۰ در مناطق آزاد و ۷۵۴ واحد تولیدی در مناطق ویژه اقتصادی فعال هستند، اظهار کرد: ارزش تولیدات مناطق آزاد در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان و ارزش تولیدات در مناطق ویژه اقتصادی ۵۴۴ هزار میلیارد تومان بوده است..

محمد با بیان اینکه حدود ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی داشته ایم، اظهار کرد: در مجموع ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام شده و تراز تجاری در مجموع مثبت ۱۱ میلیارد دلار است.

او با اشاره به اینکه معاملات ملکی در مناطق آزاد سال های گذشته با ابهام بوده و به ضرر منافع ملی بوده است، گفت: از شهریور ۱۴۰۰ تا امروز حدود ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع به مناطق آزاد برگشته که ارزش آن برابر با ۸۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.

محمد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج درباره تخلفات صورت گرفته در زمین های مناطق آزاد گفت: در قراردادی در کیش منعقد شده که ۲۳۰ هکتار در سال ۸۳ متری ۱۶ هزار تومان به سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج منعقد شده که ارز وارد کشور کند و مجتمع تفریحی احداث کند و تعهد قرارداد اینگونه بوده که بعد از اجرای پروژه مبلغ زمین ها را به صورت قسطی پرداخت کند و از آنجایی که در قرارداد ذکر شده در دعاوی، دادگاه بین الملل مشکلات را پیگیری کنند و این سرمایه گذر بعد از ۱۵ سال از قرارداد با شکایت از ایران حکم ۵۰۰ میلیون دلار دریافت خسارت گرفته بعد با دفاعیه ما رای بدوی اولیه به نفع ما صادر شده و امیدواریم که رای نهایی به نفع ایران صادر شود، این زمین ها اگر به مناطق آزاد برگردد بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می لرزد.

محمد با تاکید بر اینکه در سال های اخیر مشوقات مناطق آزاد مخدوش شده است، گفت: امسال می خواستند برای مناطق آزاد مالیات بر ارزش افزوده اعمال کنند در حالی که طبق قوانین و مقررات مناطق آزاد سرمایه گذاری در مناطق آزاد معاف از مالیات بوده  و سرمایه گذاران طبق همین معافیت طرح سرمایه‌گذاری خود را تعریف کرده بودند، بنابراین در تدوین قوانین باید با دقت بیشتری عمل کرد، زیرا از ۱۳ آبان سال گذشته خیلی از واحدهای تولیدی تحت تاثیر این قانون آسیب دیده اند.

او با بیان اینکه مجوز تاسیس بانک افشور از بانک مرکزی گرفته شده است، گفت: در حاضر به دنبال جذب سهامدار هستیم که آنها بیشتر خارجی هستند و تأسیس این بانک کمک می کند ایرانی های مقیم خارج راحت تر بتوانند از طریق این بانک سرمایه خود را وارد کشور کنند.

او با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه با قطر برای ایجاد منطقه آزاد مشترک امضا شده است، گفت: همچنین در حال مذاکره با ارمنستان، روسیه و سوریه هستیم و تفاهم‌نامه همکاری برای مناطق آزاد مشترک در سفر اخیر رییس جمهور با عمان امضا می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه