English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ماکارونی سه برابر شده و بازهم در بازار نیست / دست دلال ها در بی خیالی دستگاه های نظارتی باز شد

با وجود اینکه ماکارونی سه برابر شده بازهم در بازار نیست!؟ جواب این سوال ساده است، جمع آوری و احتکار ماکارونی توسط عده ای باعث شده الان در بازار ماکارونی وجود نداشته باشد و در انبار تولیدکننده ها هم ماکارونی با قیمت های قبلی وجود دارد.

ماکارونی سه برابر شده و بازهم در بازار نیست / دست دلال ها در بی خیالی دستگاه های نظارتی باز شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، دولت رسما با پرداخت یارانه دو ماه که در حساب خانوارها بلوکه شده، بازار را رها کرده است؛ آنهم در شرایطی که بحران در بازار ماکارونی در یکی دو هفته اخیر باعث شده تا دلال ها دست بکار شوند و بسیاری از فروشگاه های بزرگ، ماکارونی و پاستا و... را که در طبقات فروشگاه بوده جمع آوری کنند و علت این مساله را گرانی ماکارونی و اختلاف قیمت آن با بازار عنوان می کنند.

از طرف دیگر سازمان حمایت که یکی از متولیان نظارت بر قیمت ها و عرضه محصولات است به تازگی با تغییر و تحول مواجه شده و رئیس قبلی که مدعی تسلط بر بازار بود کنار رفته و حالا مدیری جدید قرار است این بازار را کنترل کند در حالی که اطلاعات دقیقی از اهمیت نقش این سازمان در تعادل بخشی به بازار ندارد.

سازمان تعزیرات نیز به عنوان دیگر متولی نظارت بر بازار چند وقتی هست که کاملا منفعل بوده و هیچ گزارشی درباره چگونگی نظارت بر بازار ندارد، در حالی که این وظیفه تعزیرات است که بازار را رصد کند تا زمانی که حرف از گرانی است، ولی هنوز ابلاغیه ای اجرا نشده، مغازه ها اجناس را گران به مردم نفروشند و اگر چند مغازه و فروشگاه پلمب شود و جریمه های سنگینی برای آنها وضع شود، حساب کار دست بقیه هم می آید.

در حال حاضر خبرها حکایت از این دارد که وزارت جهاد کشاورزی با افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی شیر خام موافقت کرده، اما هنوز تاییدیه سازمان حمایت را ندارد، بنابراین اگر مغازه ای یا تولیدکننده ای نرخ جدیدی برای عرضه محصول خود تعیین کند تخلف مرتکب شده است، زیرا دولت نهاده ها را در بازرگام تا پایان فروردین ماه با نرخ دولتی به تولیدکننده ها ارائه کرده است و هر زمان که آنها نهاده را آزاد خریداری کردند، می توانند قیمت محصولات خود را به تناسب نرخ نهاده ها تعیین کنند.

در شرایط کنونی دولت باید سیاست های متفاوت و متنوعی را در بازار دنبال کند، برای نمونه افرادی که ماکارونی های موجود در بازار را احتکار کرده اند، باید معرفی و محصول آنها را با قیمتی پایین تر از نرخ مصوب در بازار عرضه کنند تا علاوه بر اینکه تقاضا به حالت تعادل برسد، این تب گرانی ماکارونی بخوابد، زیرا بسیاری از همین احتکار کننده ها منتظر هستند این محصول را با قیمت بسیار بالا عرضه کنند. به همین دلیل است که هیچ ماکارونی در بازار پیدا نمی شود.

اتفاقات عجیب در بازار

دولت قیمت ماکارونی که قبلا برای ۵۰۰ گرمی، ۷۰۰ گرمی و ۱۰۰۰ گرمی به ترتیب ۶۳۰۰، ۸۶۰۰ و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بوده را قیمت های جدیدی اعلام کرده و باید فروشگاه ها برای ماکارونی ۵۰۰ گرمی قیمت ۱۷ هزار تومان، برای ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و برای ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان از مشتری دریافت کنند، اما آیا ماکارونی با این قیمت ها هم در بازار وجود دارد؟ دلیل این مساله چیست؟ با وجود اینکه ماکارونی سه برابر شده بازهم در بازار نیست!؟

جواب این سوال ساده است جمع آوری و احتکار ماکارونی توسط عده ای باعث شده الان در بازار هیچ ماکارونی وجود نداشته باشد مثلا همین چند روز پیش جمع آوری ماکارونی در فروشگاه زنجیره ای کوثر جلوی چشم مشتری! صورت گرفت و فیلم آن نیز در فضای مجازی وایرال شد و دستگاه نظارتی هم البته هیچ اقدامی نکرد. این اتفاق به احتمال زیاد در انبار تولیدکننده ها نیز بشکل دیگری وجود دارد یعنی ممکن است در انبار تولیدکنندگان هم ماکارونی با قیمت های قبلی وجود داشته باشد، بنابراین تا زمانی که تولیدکننده ها با نرخ های جدید تولید نکنند، در بازار کمبود وجود دارد. پلیس امنیت به تازگی ۶۷۰ تن محصول ماکارونی احتکار شده را توقیف و در بازار توزیع کرده است و این مساله باید تداوم داشته باشد، زیرا به طور قطع دلالی در این بازه زمانی به یک شغل تبدیل شده و دیگر ناهنجاری نیست، مگر اینکه با متخلفان چنان برخوردی شود که دیگر مشکل این چنینی در بازار بروز نکند! زیرا اگر قرار باشد که هر کس هر جور دوست دارد محصول خود را بفروشد، دیگر دهک های پایین جامعه باید با زندگی وداع کنند چراکه سرانه مصرف ماکارونی در ایران به ازای هر نفر ۸  کیلو است و برای دهک های پایین که امکان خرید گوشت ندارند، این سرانه بیشتر است.

حالا گزارش ها حکایت از این دارد که روند گرانی ها منجر می شود سرانه مصرف ماکارونی در ایران حتی به نصف برسد، در حالی که میانگین پیشتر نیز مصرف ماکارونی در ایران خیلی پایین تر از کشورهای توسعه یافته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه