English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

قطع حمایت دولتی از آرد صنعتی ماکارونی را گران کرد

با افزایش قیمت جهانی گندم، دولت قیمت آرد صنعتی را بالا برد و همین مساله منجر به گرانی شدیدی در کالاهایی همچون ماکارونی شده است.

قطع حمایت دولتی از آرد صنعتی ماکارونی را گران کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، با رشد اخیر قیمت ماکارونی ، قیمت این کالا در گزارش‌های رسمی از متوسط ۶۳۰۰ تومان در اردیبهشت‌ماه سال گذشته به ۱۷ هزار تومان در اردیبهشت‌ماه امسال رسیده و این رشد سه برابری قیمت ماکارونی در نتیجه حذف حمایت های دولتی از قیمت آرد صنعتی است. پیش از این دولت اگر برای هر کیلوگرم آرد برای نانوایی ها ۸۰۰ تومان هزینه دریافت می کرد، برای واحدهای صنعتی این رقم را ۲ هزار تومان محاسبه میکرد و این نرخ برای تمام کالاهای صنعتی ثابت بود و در همان موقع قیمت آرد در بازار آزاد حدود ۸ هزار تومان بود و این مساله قیمت کالاهای این زنجیره را برای مصرف کننده ها به صرفه می کرد.

حالا با ادامه جنگ روسیه و اوکراین، قیمت گندم در بازار جهانی به دو برابر سال گذشته رسیده است و قیمت هر کیلو گندم در ایران نیز به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده است و حالا دولت تصمیم گرفته بخشی از حمایت های خود از کالاهای یارانه ای را همانطوری که در سند حذف ارز ترجیحی وعده داده بود اجرایی کند.

در راستای همین برنامه دولت سیزدهم سازمان حمایت با افزیش قیمت برخی کالاها همچون ماکارونی موافقت کرده است، به طوری که قیمت انواع ماکارونی رشته‌ای ساده با لحاظ مالیات بر ارزش افزوده در بسته ۵۰۰ گرمی به ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی به ۳۴ هزار تومان تغییر نرخ داده است. این اتفاق دقیقا در شرایطی رخ می دهد که ماکارونی در کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا و ... کمیاب شده و در برخی فروشگاه های آنلاین آلمان مانند EBAY قیمت ماکارونی تا دو برابر افزایش یافته است و برخی تحلیل گران اقتصادی پیش بینی کرده اند تا زمانی که جنگ روسیه و اوکراین ادامه دارد مشکلات اینچنینی در بازار مواد غذایی رخ خواهد داد، البته بانک جهانی پیش بینی کرده در آینده کشورها به دنبال افزایش بهره وری از زمین های کشاورزی خواهند بود.

تاثیر تغییر قیمت آرد صنعتی

عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ضمن اشاره به اینکه دولت امسال قیمت آرد صنعتی را بالا برده است به همین دلیل قیمت محصولات صنعتی مرتبط با آرد بالا می رود، گفت: گندم یک کالای استراتژیک است، از این رو دولت ضمن قیمت گذاری برای این محصول قیمت زنجیره ای این محصول را هم تعیین می کند.

کاوه زرگران با بیان اینکه شاید کنترل قیمت آرد نانوایی ها توسط دولت منجر شود تا نوسانات قیمت روی قوت اصلی مردم تاثیری نداشته باشد، اما محصولات صنعتی روند گرانی خود را آغاز کرده اند، تصریح کرد: با افزایش قیمت گندم در بازار جهانی دولت امسال یارانه آردهای صنعتی را قطع کرده، به عبارت دیگر نرخ آرد صنعتی افزایش یافته و قیمت محصولات  پایین دستی همچون ماکارونی و نان صنعتی و... گران شده و در آینده تقاضا برای برخی از این محصولات تغییر می کند و همین موضوع روی فعالیت واحدهای صنعتی هم تاثیر می گذارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، دولت با این ادعا که سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان صرف یارانه آرد برای زنجیره این محصول می شود عملا روی حذف یارانه آرد کالاهای صنعتی اصرار دارد، اما مساله ای که وجود دارد این است که با کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه زندگی، دولت با حذف آرد صنعتی نه تنها به دهک های پایین جامعه فشار می آورد، بلکه به مجموعه ای از فعالیت های کارگاهی و ... که عمدتا از دهک های پایین دست جامعه در آن شاغل هستند فشار وارد می کند و این موضوع می تواند به افزایش فقر ختم شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه