English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سیاست دولت برای مهار تورم افسار گیسخته بازار خودرو

خودرو در هفته های اخیر به شدت گران شده بود و این مساله به مشکلات تورمی اقتصاد کشور دامن می زد، هرچند نمی توان به صورت دستوری قیمت ها را مهار کرد، اما آزادسازی خودرو و ایجاد تعادل عرضه و تقاضا تعدیل قیمت ها را به همراه دارد.

سیاست دولت برای مهار تورم افسار گیسخته بازار خودرو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، پس از کش و قوس های فرآوان برای آزادسازی واردات خودرو های اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو موافقت کرد و رئیس مجمع به تازگی از این مصوبه خبر داده است. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که خودرو در هفته های اخیر به شدت گران شده بود و این مساله به مشکلات تورمی اقتصاد کشور دامن می زد؛ هرچند نمی توان به صورت دستوری قیمت ها را مهار کرد، اما آزادسازی خودرو و ایجاد تعادل عرضه و تقاضا تعدیل قیمت ها را به همراه دارد. زیرا در سال های اخیر میزان تولید خودرو در ایران حدود ۳۰۰ هزار دستگاه کمتر از میزان تقاضای موثر بود و به همین دلیل روند صعودی قیمت ها ادامه داشته و حالا قرار است با سیاست آزادسازی واردات به نوعی ضعف تولید داخلی جبران شود.

در حال حاضر وزارت صنعت همسو با سیاست آزادسازی واردات خودرو موضوع واگذاری دارایی های زیر مجموعه خودروسازها را دنبال می کند، تا از این طریق توان تولیدی شرکت های تولیدکننده را افزایش دهد.

یک نماینده ای مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان تولید در کشور کمتر از نیاز داخلی است، گفت: بخشی از این مساله تحت تاثیر کمبود سرمایه در گردش و زیان انباشته ای خودروسازان است و ادامه این روند امکان پذیر نیست، از این رو دولت مجبور است سیاست واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوصی را به صورت جدی دنبال کند.

الله وردی دهقانی با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده ای از سهام خودرویی ها در اختیار بخش خصوصی است و واگذاری ها خودرسازی ها خیلی نمی تواند برای مردم تفاوتی ایجاد کند، افزود: امروز دولت باید با خروج از صنعت خودرو و سیاست گذاری برای آنها شرایطی را به وجود بیاورد تا صنعت خودروی ایران با دنیا همگام شوند و با استفاده از فناوری های روز علاوه بر تولید با تیراژ بالا خودوهای ایمن و غیرآلاینده بسازد.

صنعت خودروی ایران نیازمند سرمایه گذاری جدید

در شرایط کنونی تولید خودرو در ایران سالانه به کمتر از یک میلیون دستگاه می رسد، در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این بخش تولید ۳ میلیون دستگاه هدفگذاری کرده است و هم اکنون چشم اندازی که نشانه تحقق این هدف باشد پدید نیامده است. 

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه صنعت خودروی ایران نیازمند سرمایه گذاری جدید است، گفت: تا زمانی که صنعت خودرو نتواند همگام با فناوری های روز حرکت کند، افزایش تیراژ تولید مدل های قدیمی خودرو هم نمی تواند گام بزرگی در صنعت خودروی کشور محسوب شود.

سعید مدنی با بیان اینکه مدل های جدید خودروهای داخلی باید با تیراژ بالا تولید شوند تا علاوه بر تامین نیاز داخلی در کنترل قیمت ها هم موثر باشند، افزود: وقتی قیمت مواد اولیه در تولید خودرو بالا رفته است، هزینه تمام شده خودرو هم زیاد شده است، حالا در چنین شرایطی خودروهای مدل های جدید، باید با تیراژ بالاتر تولید شوند تا صرفه اقتصادی برای تولید داشته باشند، در غیر اینصورت برای تولیدکننده و مصرف کننده صرفه اقتصادی نخواهند داشت.

او با تاکید بر اینکه تولید مدل های جدید خودرو نیازمند سرمایه گذاری جدید است، اظهار کرد: در حال حاضر خودروسازها با زیان انباشته بالایی مواجه هستند و همین مساله مانع از سرمایه گذاری برای طراحی و تولید خودروهای جدید می شود، از طرف دیگر همکاری خودروسازان ایران به شرکت های خارجی متوقف شده و این مساله هزینه تولید و ارتقای فناوری را بالا برده است، از این رو دولت باید سیاست هایی را دنبال کند که در گام نخست سرمایه گذاری در این بخش تسهیل شود و از طرف دیگر زمینه ارتقای فناوری فراهم شود تا مردم بتوانند خودروهای با کیفیت سوار شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی