English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

آیا قیمت ارز زیر ۲۸ هزار تومان تثبیت می شود؟

پس از اینکه وزیر امور خارجه ایران از توافق برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران خبر داد، بار دیگر ارز به زیر ۲۸ هزار تومان رسید؛ اما مقصد دلار چند ریال است؟

آیا قیمت ارز زیر ۲۸ هزار تومان تثبیت می شود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بعد از اینکه توافق برجام در هاله ای از ابهام فرو رفت قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۸ هزار تومان رسید؛ اما پس از اینکه وزیر امور خارجه ایران خبر از توافق برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده را به رسانه ها داد، بار دیگر ارز به زیر ۲۸ هزار تومان رسید، هرچند بعد از آن آمریکایی ها اعلام کردند که توافقی برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران صورت نگرفته و همین موضوع روی معاملات بازار هم تا حدودی تاثیر گذاشت و خیلی ها سعی کردند با احتیاط بیشتری معاملات خود را انجام دهند به همین دلیل نوسانات دلار به شدت کمتر شده و در محدوده های زیر ۲۸ هزار تومان در حال نوسان است، اما به طور قطع قیمت دلار در این نرخ ثابت نمی ماند.

اما مقصد دلار چند ریال است؟ به طور قطع پاسخ به این سوال به سیاست های طرفین برای توافق برجام بر می گردد، که به نظر می رسد، آزادسازی منابع بلوکه شده یک حسن نیت برای ادامه مذاکرات است و شاید مهمترین دلیل عدم توافق مذاکرات در این برهه از زمان به جز حمله روسیه به اوکراین،  بهره‌برداری سیاسی برخی طرف ها از شرایط ایران بوده که در نهایت تاخیر در مذاکرات را رقم زدند و حالا همه منتظر یک تصمیم بزرگ از طرفین هستند که ایران تاکنون در مقابل زیاده خواهی های آمریکا مقاومت کرده و به نظر نمی رسد مذاکرات برجام به زودی از سر گرفته شود، مگر اینکه تغییراتی در نگرش طرف غربی به وجود بیاید یا اینکه افزایش قیمت نفت و... به آنها فشار وارد کند و بار دیگر محتاج نفت ایران شوند، تا از این طریق بتوانند بازار را متعادل کنند، که در این حالت نیز تنها راهکار توافق برجام است.

در شرایط کنونی هیچکدام از طرفین اعلام نکرده اند که مذاکرات به خط پایان رسیده و طرف های غربی پیشتر روی شرط و شروط های خود برای رفع تحریم ها تمرکز داشتند و ایران هم طبق فرمایشاتی که رهبر معظم انقلاب داشتند در مقابل زیاده خواهی های آمریکا ایستاده و این به معنی تایید ادامه مذاکرات برجام است که در یک روندی برای حل اختلافات قرار گرفته است. هرچند این فرایند می تواند در یک یا چند جلسه با حضور نمایندگان طرفین برطرف شود، اما در شرایط کنونی به نظر می رسد توقف مذاکرات ادامه دار شود، به همین دلیل قیمت ارز هم در یک محدوده بین ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان همچنان در نوسان خواهد بود و اگر سیگنال های مثبتی از سوی سیاستمداران داده شود، احتمالا قیمت دلار به محدوده ۲۵ هزار تومان بار دیگر کاهش خواهد یافت و در نهایت توافق برجام می تواند کف قیمت ۲۲ هزار تومان را برای دلار ایران تعیین کند.

در حال حاضر مهمترین فاکتور داخلی هم که می تواند روی قیمت دلار تاثیر گذار باشد افزایش درآمدهای ارزی دولت است، که پیش از این رئیس جمهور هم اعلام کرده درآمد نفتی ایران در سال جاری به بیش از پیش بینی های بودجه رسیده و همین موضوع می تواند تزریق منابع ارزی به بازار را بیشتر کند و دولت راحت تر نرخ دلار را کنترل خواهد کرد، تا بالای ۲۸ هزار تومان جا خشک نکند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    دلار نان و اب نمیشود، جلوی افزایش افسارگسیخته مواد غذایی را بگیرید

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه