English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ادامه رکود در بازار لوازم خانگی / کاهش دستوری قیمت ها هم کارساز نبود

داعیه برخی شرکت ها بر تولید ملی و تامین نیاز داخلی باعث شد که دولت بیشتر روی تامین نیاز داخلی از طریق جلوگیری از واردات تاکید کند، اما این مساله تقاضا را به سمت کالاهای قاچاق برد و رکود بازار را هم بیشتر کرد.

ادامه رکود در بازار لوازم خانگی / کاهش دستوری قیمت ها هم کارساز نبود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، دولت در چند سال اخیر با شعار حمایت از تولید داخلی موضوع تقویت صنعت لوازم خانگی داخلی را دنبال کرد، اما هدفگذاری که دولت برای این صنعت داشته محقق نشده و تا حدودی گرفتار رکودی شده که تقریبا تمام اقتصاد کشور را فراگرفته اما در بازار لوازم خانگی این موضوع محسوس تر است.

سال ۱۴۰۰ با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان اقتصادی تصور می کردند که بازار لوازم خانگی با یک ثبات نسبی همراه شود و همین مساله باعث بازگشت تقاضا به بازار شود اما این اتفاق نیفتاد. البته بخشی از این مسئله تحت تاثیر خوشبینی هایی بود که در نتیجه احتمال توافق برجام و بازگشت برندهای بزرگ به ایران اتفاق افتاد بود اما از آنجایی که این توافق تاکنون اجرایی نشده تقاضا پشت درهای بسته باقی مانده است و از طرف دیگر کاهش قدرت خرید مردم و آسیب به اعتماد مردم در نتیجه وعده و عیدهایی که دولت ها در سال های اخیر داده اند باعث شده عملا رکود بازار عمیق تر شود.

یک کارشناس بازار لوازم خانگی در گفتگو با بازار با تاکید بر اینکه عدم تحقق وعده و عیدهای دولت ها در زمینه تولید ملی باعث شد تا رکود بازار عمیق تر شود، گفت: جلوگیری از مشارکت برندهای داخلی با تولیدکننده های بزرگ خارجی در زمینه لوازم خانگی در سال های اخیر باعث شده تا تقاضا به سمت کالاهای قاچاق برود و از طرف دیگر داعیه برخی شرکت ها بر تولید ملی و تامین نیاز داخلی باعث شد که دولت بیشتر روی تامین نیاز داخلی از طریق جلوگیری از واردات تاکید کند اما این مساله تاکنون به ایجاد صنعت و بازاری پویا کمک نکرده است.

احسان فدایی افزود: یکی از مولفه های بازار رقابتی و پویا افزایش تنوع عرضه با فناوری های مختلف است و این مساله باعث می شود تا شرکت های داخلی نسبت به ارتقای تولیدات خود هم تلاش کنند اما وقتی بازار محدود شود و امتیاز تولید ملی هم برای برخی شرکت های خاص قائل شوند، سایر تولیدکننده ها هم به حاشیه رانده می شوند و این موضوع حتی رقابت بین شرکت های داخلی را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

ارائه کارت تسهیلات برای همه تولیدکنندگان

همچنین دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به ادامه رکود بازار گفت: در یک سال اخیر با در نظر گرفتن افزایش قیمت تمام شده لوازم خانگی حاشیه سود شرکت ها کاهش یافته است و این مساله در ادامه می تواند به شرکت های تولیدی این بخش آسیب وارد کند، از طرف دیگر دولت موضوع درج قیمت تولید روی لوازم خانگی را دنبال کرده و این مساله می تواند باعث شود تا بیشترین منافع را برای بخش توزیع و نه تولید به همراه بیاورد.

عباس هاشمی با بیان اینکه دولت سیاست حمایتی مناسبی هم برای ایجاد رونق در بازار لوازم خانگی ایجاد نکرده است، تصریح کرد: اگر دولت کارت خرید را تنها به برخی شرکت های خاص نمی داد و همه شرکت ها می توانستند محصولات خود را با درصدی تخفیف از طریق کارت تسهیلات عرضه کنند، شاید وضعیت بازار کمی متفاوت تر از این بود.

او افزود: به طور قطع ادامه رکود بازار لوازم خانگی منجر به کنسل شدن پروژه های سرمایه گذاری در صنعت لوازم خانگی می شود و در ادامه رکود در تیراژ تولید شرکت ها هم تاثیر منفی می گذارد، به همین دلیل دولت باید تدابیر ویژه ای برای رونق اقتصاد و افزایش قدرت خرید مردم در نظر بگیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در شش ماهه گذشته بازار لوازم خانگی با تلاطم بیشتری همراه شد و برخی از تولیدکنندگان خاص برخلاف خواست رهبر معظم انقلاب اقدام به افزایش قیمت کالاهای خود کردند و همین مساله منجر به انتقادهای زیادی به آنها شد و بعد از آن معاون اول رئیس جمهوری طبق دستورالعملی ابلاغ کرد که اگر این شرکت ها بر اساس قوانین قیمت کالاهای خود را تعدیل نکنند، با آنها برخورد می شود، به همین دلیل برخی از این شرکت ها قیمت هایی را که بالا بردند کاهش دادند اما این مساله هم تاکنون منجر به تحرکی جدید در بازار نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی