English

عضو انجمن نوردکاران فولادی کشور انتقاد کرد؛

نقش منفی قیمت گذاری دستوری در زنجیره فولاد

بهمن قاسمی گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان نورد فولادی از نقدینگی بسیار پایینی برخوردار هستند و از طرف دیگر نیز تسهیلات مناسب در اختیار آنها گذاشته نمی شود.

نقش منفی قیمت گذاری دستوری در زنجیره فولاد

عضو انجمن نوردکاران فولادی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان نورد فولادی از نقدینگی بسیار پایینی برخوردار هستند، گفت: تسهیلات مناسب در اختیار تولیدکنندگان نورد فولادی گذاشته نمی شود، به همین دلیل برخی از آنها تولیدات خود را کاهش داده اند و برخی هم با تعدیل نیروی انسانی و... هزینه های خود را کاهش داده اند.

 

میزان مصرف فولاد در ایران به شدت کاهش پیدا کرده است

بهمن قاسمی با بیان اینکه در شرایط کنونی بازار داخلی حدود ۱۵ میلیون تن فولاد مصرف می کند، در حالی که براساس جمعیت باید حداقل ۲۷ میلیون تن فولاد مصرف می شد، افزود: رکود اقتصادی و تعویق در اجرای پروژه های ساخت و سازی و... باعث شده تا میزان مصرف فولاد در ایران به شدت کاهش پیدا کند و این مساله به زیان توسعه کشور خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه ساخت ۴ میلیون مسکن می تواند در کوتاه مدت به صنعت فولاد کشور رونق بدهد، اظهار کرد: در شرایط کنونی کشور باید به دنبال توسعه پایدار باشد تا از این طریق تولید بتواند در مسیر سیاست اشتغالزایی و ارز آوری حرکت کند.

عضو انجمن نوردکاران فولادی کشور با اشاره به معضل قیمت گذاری در بورس کالا، گفت: در مقطع کنونی قیمت گذاری دستوری در بورس کالا باعث شده تا منافع تولید فقط برای بالا دستی های زنجیره فولاد باشد، زیرا فرمول قیمت گذاری اینگونه تعریف شده که قیمت مواد اولیه به علاوه ۸ درصد دیگر مبنای فروش است. به عبارت دیگر برای عرضه نورد قیمت بین به علاوه ۸ درصد دیگر در نظر می گیرد، اما با توجه به اینکه در شرایط کنونی ۳ درصد هزینه حمل و نقل، بیش از ۳ درصد هزینه انرژی و حدود ۷ درصد قیمت نهاده های تولید است، عملا این فرمول به زیان نوردکاران فولادی بوده و باعث شده است تا برخی شرکت ها تولید خود را به ۲۵ درصد برسانند.

فرمول عجیب قیمت گذاری در بورس کالا!

قاسمی با تاکید بر اینکه هم اکنون برخی تولیدکننده های بیلت محصولات خود را صادرات می کنند تا از منافع ارز بهره مند شود، گفت: وقتی فرمول قیمت گذاری در بورس کالا باعث شده تا نوردکاران فولادی تولید خود را کاهش دهند عملا درخواستی هم برای بورس کالا نخواهند داشت به همین دلیل فولاد خوزستان به عنوان تولید عمده این محصول بیشتری بلیت را به بازار خارجی صادرات می کند، در حالی که طبق سیاست های بالادستی و اقتصاد مقاومتی مواد اولیه ابتدا باید در کشور به مصرف برسد و پس از کسب ارزش افزوده به بازارهای خارجی صادرات شود؛ زیرا این مساله منجر می شود که اشتغالزایی هم در کشور کمتر ایجاد شود و صادرات انرژی ارزانی که شرکت های تولیدکننده مواد اولیه هم دریافت می کنند به عنوان یکی از معایب محصولات با ارزش افزوده پایین مطرح شود.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر فولاد به عنوان یک صنعت مادر در شرایط کنونی در اقتصاد کشور و به ویژه درآمد ارزی نقش موثری دارد، گفت: سهیمه بندی برق در تابستان و سهمیه بندی گاز در زمستان روی تولید شرکت ها تاثیر گذاشته و این مساله در بلندمدت به تولید و صادرات این صنعت آسیب میزند؛ هرچند برخی شرکت ها به دلیل نبود نقدینگی از ماه ها پیش میزان تولید خود را کاهش داده اند و این مساله باعث شده تا سهیمه بندی گاز هم روی آنها تاثیر نگذارد. به عبارت دیگر وقتی شرکتی با ۲۵ درصد از ظرفیت تولید کار می کند، سهمیه بندی گاز و برق تاثیر چندانی روی این تولید ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه