English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تورم اقتصادی سال ۱۴۰۱ چقدر خواهد بود؟

به نظر می رسد با حذف تحریم ها و آزادسازی منابع بلوکه شده تورم در ایران سال آینده در بهترین حالت تا ۲۰ درصد کاهش یابد، زیرا در شرایط کنونی دولت سیاست حذف ارز ترجیحی را هم در پیش گرفته است که خود منجر به تورم کالاها می شود.

تورم اقتصادی سال ۱۴۰۱ چقدر خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در سه سال گذشته که اقتصاد ایران با تحریم ها مواجه بوده است حداقل تورم نقطه به نقطه در ایران ۴۰ درصد بوده و تورم سالانه هم برای کالاهای مصرفی و اساسی مردم بیش از ۵۰ درصد بوده است؛ به طوری که در همین سه سال بخش مسکن بیش از ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. سال جاری هم که با تغییر دولت وعده های جدیدی برای کنترل تورم و مهار نقدینگی داده شد به دلیل اینکه دولت قبل خزانه را خالی تحویل دولت جدید داد و از طرف دیگر اوراق زیادی از سال های قبل تر منتشر کرده بود که امسال سررسیده آنها رسیده بود عملا دست و بال دولت سیزدهم برای جلوگیری از تورم بسته شد و با همان فرمان سال های گذشته قیمت ها رشدی ۴۰ درصدی پیدا کرد.

در حال حاضر مذاکرات برجام در حال انجام است و به تازگی وزارت خارجه خبر داده که کمیته ای مشترک بین ایران و کره جنوبی تشکیل شده تا آزادسازی منابع بلوکه شده ایران وارد فاز عملیاتی شود. بنابراین آزادسازی این منابع می تواند در اقتصاد ایران تاثیرگذار باشد

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه اقتصاد ایران شرایط بسیار بدی دارد و با بیماری هلندی روبرو است، گفت: به طور قطع حذف تحریم ها و آزادسازی منابع بلوکه شده می تواند در رشد اقتصادی کشور و تورم تاثیر گذار باشد، اما اینکه تاثیر آن چقدر و چگونه باشد بستگی به مکانیسم تزریق منابع به بازار دارد.

علی اکبر نیکواقبال با بیان اینکه اگر دولت منابع آزاد شده را به صورت نقد به بازار تزریق کند به دلیل اینکه منجر به بالا رفتن نقدینگی می شود می تواند به تورم دامن بزند، افزود: بهترین راهکار برای دولت واردات کالاهای سرمایه ای از محل آزادسازی منابع بلوکه شده است تا از این طریق نقدینگی هم کنترل شود، زیرا وقتی منابع به صورت نقد به بازار عرضه می شود به یکباره تقاضای پشت همین منابع به وجود می آید و منجر به بهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا می شود. بنابراین واردات کالاهای سرمایه ای می تواند به نفع اقتصاد ملی باشد، زیرا واردات کالاهای مصرفی هم می تواند به تولید کشور آسیب جدی وارد کند.

او با تاکید بر اینکه آزادسازی منابع بلوکه شده در شرایطی می تواند به کنترل تورم کمک کند که کسری بودجه دولت را مهار کند و به سرمایه گذاری در کشور هم کمک کند، تصریح کرد: در شرایط کنونی هنوز اقتصاد کشور با تحریم مواجه است و شاید اگر یک تقاضای قوی در مصرف کالاها به وجود بیاید فضای تورمی جدید به وجود بیاید به همین دلیل باید همزمان با افزایش قدرت خرید تولید کالا هم در کشور افزایش یابد.

احتمال کاهش تورم تا ۲۰ درصد

همچنین یک استاد دانشگاه امام صادق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی ایران بسیار پیچیده است، گفت: به طور قطع بخشی از این مشکلات به تحریم ها مربوط نیست و بیشتر به نظام اقتصادی بر می گردد که از سال ها پیش بنا نهاده شده است و منجر به بروز مشکلاتی همچون تورم های پی در پی شده است، به همین دلیل با حذف تحریم ها هم نمی توان انتظار داشت که اقتصاد کشور به یکباره اصلاح شود.

کامران ندری با بیان اینکه به نظر می رسد که با حذف تحریم ها و آزادسازی منابع بلوکه شده تورم از اقتصاد ایران کمی کاهش یابد، افزود: به طور قطع کاهش مشکلات دولت برای تامین منابع و ... جریان نقدینگی و تورم هم کنترل می شود، اما به نظر نمی رسد به یکباره تورم در ایران یک رقمی شود و در بهترین حالت تورم در ایران تا ۲۰ درصد کاهش می یابد، زیرا در شرایط کنونی دولت سیاست حذف ارز ترجیحی را هم در پیش گرفته است که خود منجر به تورم کالاها می شود.

او با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران دیگر تاوان مقابله با شوک های اقتصادی را ندارد، اظهار کرد: در مقطع کنونی دولت باید حذف ارز ترجیحی را به صورت تدریجی اجرایی کند و از طرف دیگر سیاست های حمایتی خود از دهک های پایین را به صورت جدی دنبال کند تا تورم در اقتصاد ایران قابل کنترل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه