English

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مرغ تخم گذار خراسان رضوانی؛

احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ قبل از اجرای بودجه سال آینده

حسین موسوی نژاد گفت: در بودجه 1401 ارز دولتی نداریم به همین دلیل به نظر می رسد قبل از سال آینده اجرا شود، در شرایط کنونی مکانیسم این است که در بازارگان سهمیه ارز دولتی در ابتدای ماه به مرغدارها تخصیص داده می شود حالا باید دید که در بهمن یا اسفند آیا به مرغدارها سهمیه تخصیص پیدا می کند یا خیر.

احتمال حذف ارز 4200 قبل از اجرای بودجه سال آینده

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مرغ داران مرغ تخم گذار خراسان رضوانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره تاثیر حذف ارز 4200 تومانی در وضعیت قیمت مرغ و تخم مرغ و ... گفت: در حال حاضر حدود 68 درصد از دانی که مرغداری ها برای طیور استفاده می شود از ارز دولتی است که اگر ارز حذف شود مجبور هستند بعد با نرخ آزاد خریداری کنند، به همین دلیل محصول تخم مرغ که در شرایط کنونی با نرخ 20 هزار تومان تمام می شود بعد از آزادسازی 2.2 برابر افزایش قیمت تمام شده خواهد داشت، به طوری که قیمت هر کیلو تخم مرغ برای مرغدار 48 هزار تومان می شود.

حسین موسوی نژاد با بیان اینکه مصرف کننده حداقل باید 58 هزار تومان پول برای هر کیلو تخم مرغ بدهد، افزود: در حالی که الان نرخ تعزیری برای مصرف کننده 22500 هزار تومان است، اما بسیاری از مغازه ها تخم مرغ را گرانتر از این قیمت عرضه می کنند و این مساله کاملا متفاوت از تاثیر سیاست گذاری هاست.

او با اشاره به اینکه قیمت تخم مرغ در نتیجه وارداتی که انجام شده در بازار آزاد کاهش یافته است، تصریح کرد: در شرایط کنونی هیچگونه مشکلی برای تولید تخم مرغ در کشور وجود ندارد حتی می توانیم صادرات هم داشته باشیم اما در شرایط کنونی وزارت جهاد کشاورزی گفته این تخم مرغ های وارداتی به عنوان ذخیره استراتژیک وارد شده اند.

سرانه مصرف تخم مرغ در کشور 11.5 کیلو است

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مرغ داران مرغ تخم گذار خراسان رضوانی با تاکید بر اینکه حذف منالع ارزی می تواند منافع کشور را به همراه داشته باشد، اظهار کرد: در شرایط کنونی حذف ارز دولتی تصمیم درستی است، هرچند باری بر دوش دولت کنونی است، اما از آنجایی که منافع رانتی در دولت های گذشته مانع از اجرای این سیاست شده و عده ای همواره از منافع این استفاده کرده اند.

موسوی نژاد دربا ره تاثیر حذف ارز 4200 تومانی چه تاثیری بر مصرف تخم مرغ می گذارد، گفت: الان سرانه مصرف تخم مرغ در کشور 11.5 کیلو است که بیشتر توسط قشر متوسط به پایین مصرف می شود، زیرا تنها ماده پروتئینی ارزان قیمت است، بنابراین افزایش قیمت تخم مرغ می تواند روی تقاضای این قشر موثر باشد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مرغ داران مرغ تخم گذار خراسان رضوانی با تاکید بر اینکه دولت قرار است کارت پروتئنی در اختیار مردم قرار دهد، اظهار کرد: در حال حاضر خیلی از کشورها سرانه مصرف 18 تا 20 کیلو گرم تخم مرغ دارند که بسیار بالاتر از مصرف کنونی ایران است.

موسوی نژاد با اشاره به اینکه با افزایش قیمت مرغ و تحم مرغ کارت خرید موثر است، اظهار کرد: حتی اگر قرار باشد یارانه ای نقدی در اختیار مردم قرار گیرد صرف خورد و خوراک نخواهد شد، به همین دلیل بهترین راهکار این است که کارت خرید در اختیار مصرف کننده ها قرار گیرد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مرغ داران مرغ تخم گذار خراسان رضوانی با نگاهی به تاثیر حذف ارز 4200 تومانی بر فعالیت واحدهای تولیدی اظهار کرد: در شرایط کنونی بخش طیور بعد از نفت بیشترین سرمایه گذاری ملی در آن انجام گرفته و به نوعی می توان گفت بیشترین سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بخش اتفاق افتاده است، بنابراین دولت در سیاست های خود باید به این بخش توجه کند.

موسوی نژاد درباره اینکه احتمال حذف ارز 4200 تومانی چه زمانی است، اظهار کرد: به طور قطع از ابتدای سال آینده حذف ارز 4200 تومانی اجرایی می شود، زیرا در بودجه 1401 ارز دولتی نداریم به همین دلیل به نظر می رسد قبل از سال آینده اجرا شود، در شرایط کنونی مکانیسم این است که در بازارگان سهمیه ارز دولتی در ابتدای ماه به مرغدارها تخصیص داده می شود حالا باید دید که در بهمن یا اسفند آیا به مرغدارها سهمیه تخصیص پیدا می کند یا خیر.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه