English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

همسفر دلهره ها!

بسیاری از مسافران به نسبت خدماتی که از اتوبوس ها دریافت می کنند هزینه بالایی می پردازند اما دغدغه آنها فقط صندلی های فرسوده و سخت نیست، بلکه نگران امنیت سفر خود هم هستند، زیرا بسیاری از این اتوبوس ها مستهلک هستند و باید از رده خارج شوند.

همسفر دلهره ها!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، فشار اقتصادی در سال های اخیر افزایش یافته و وقتی به ازدحام پایانه های اتوبوسرانی بین شهری برخورد می کنید این مساله کاملا دل هر دردمندی را به درد می آورد، اما این تازه شروع یک قصه غم انگیز است، بسیاری از مسافران به نسبت خدماتی که از اتوبوس ها دریافت می کنند هزینه بالایی می پردازند اما دغدغه آنها فقط صندلی های فرسوده و سخت نیست، بلکه نگران امنیت سفر خود هم هستند، زیرا بسیاری از این اتوبوس ها مستهلک هستند و باید از رده خارج شوند، با این حال عدم نظارت بر فعالیت شرکت های اتوبوسرانی باعث شده شاهد حضور همین اتوبوس های فرسود در خطوط مسافربری بین شهری باشیم. این در حالی است که بعد از حادثه دلخراش آتش سوزی اتوبوس چند سال پیش قرار بود نظارت برای جلوگیری از این حوادث جدی گرفته شود.

این مساله وقتی مشکل ساز تر می شود که مالکین اتوبوس هم نسبت به کار خود تعهد چندانی نشان نمی دهند و می بینیم که لاستیک های برخی از این اتوبوس ها کاملا صاف هستند و حتی اگر خودرو هم فرسوده نباشد تردد اتوبوس با چنین لاستیکی می تواند ریسک بزرگی برای مسافران به ویژه در این فصل از سال باشد.

پیگیری مشکلات مسافران

این مشکلات در حمل و نقل بین جاده ای به قدری زیاد شده که امروز چند تن از مسافران شرکت مسافری همسفر خط بین شهری تهران-اصفهان با خبرگزاری موج تماس گرفتند و با ارسال عکس هایی از وضعیت اتوبوس نسبت به وضعیت این اتوبوس ابراز نگرانی کردند و خواستار پیگیری این موضوع توسط مسئولان مربوطه شدند.

به گفته یکی از این مسافران سقف این اتوبوس بعد از بارش باران کاملا چکه می کرد و برخی از صندلی های اتوبوس خیس بود و شوفر اتوبوس برای جلب رضایت مسافران روی نشیمنگان صندلی ها مقوا قرار داده بود، هرچند چکه سقف همچنان ادامه داشت و این مساله در کنار هوای نامطبوع داخلی اتوبوس شرایط بسیار بدی را برای مسافران ایجاد کرده بود.

صندلی

عدم نظارت بر فعالیت شرکت های اتوبوسرانی وقتی نمایان تر می شود که این اتوبوس ها نسبت به حرکت به موقع خود هم پایبند نیستند و تاخیر حداقل نیم ساخته برای آنها کاملا طبیعی است، برای نمونه همین اتوبوس مسیر اصفهان به تهران همسفر در حالی که قرار بود ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه حرکت کند بدون دلیل حدود ۲۰ دقیقه تاخیر داشت.

دستورالعمل ها

طبق دستورالعمل ها اتوبوس های بالای ۱۵ سال سن باید اسقاط شوند؛ اما برخی مسئولان می گویند با توجه به تحریم ها امکان راحت اسقاط وجود نداشته و هر ساله قراردادهایی با شرکت های داخلی و واردکننده برای نوسازی منعقد می‌کنند؛ اما وضعیت اتوبوس ها نشان می دهد که این قراردادها بعضا اجرایی نشده، هرچند در ماده ۳ بندی احکام دائمی اجازه داده شده واردات با کمتر از سه سال کارکرد وجود داشته باشد ولی فعلا اجرا نشده است.

نکته عجیب تر اینجاست که نوسازی ناوگان علاوه بر منافع جانی، مزایای اقتصادی هم دارد، زیرا در یک سال اخیر قیمت سوخت در بازار جهانی هم به شدت افزایش داشته، به همین دلیل تفاهمنامه نوسازی منعقد شده بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت باید به سرعت اجرایی می شد، زیرا طبق این قرارداد از محل صرفه جویی سوخت، برای نوسازی ناوگان حمل و نقلی به راحتی امکان تامین هزینه نوسازی وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه