English

در نشست خانه صنعتکاران با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام شد:

اولین مرکز فن آوری محصولات کشاورزی راه اندازی می شود

در نشست خانه صنعتکاران ایران با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، شهرستان داراب در استان فارس به عنوان مرکز تحول در حوزه کشاورزی کشور انتخاب و مقرر شد تا طرح کارشناسی در حوزه صنعتی و کشاورزی خانه صنعتکاران به صورت پایلوت در این شهرستان اجرایی شود.

اولین مرکز فن آوری محصولات کشاورزی راه اندازی می شود

به گزارش خبرگزاری موج، در این نشست که با هدف ایجاد کرسی مشورتی و معرفی طرح آمایش کشاورزی و صنعتی و لزوم توجه به پایانه های صادراتی و رفع مشکلات و تجهیز در این بخش برگزار شد، پیشنهادات و نقطه نظرات کارشناسی اعضای خانه صنعتکاران ایران در حوزه مباحث تخصصی کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی و موانع موجود در این بخش با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، ارائه و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

حمایت از صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی از اولویت های مجلس است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، کشاورزی و امنیت غذایی را از مسائل اساسی هر کشوری دانست و با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های موجود در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی در کشور اعلام آمادگی کرد که کمیسیون کشاورزی مجلس به کمک دستگاه های متولی در وزارت جهاد کشاورزی و دریافت نقطه نظرات و راهکارهای فعالان و کارشناسان خانه صنعتکاران ایران در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی به عنوان یکی از نیازهای جدی کشور به طور گسترده به موضوع صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی ورود کند و از طرح های توسعه ای در این بخش حمایت کنند.

محمد جواد عسگری در این نشست که به دعوت خانه صنعتکاران ایران برگزار شد، اظهار داشت: امنیت غذایی هر کشوری به موضوع امنیت ملی گره خورده است و چنانچه هر کشوری نتواند در شرایط کنونی نیاز غذایی خود را تامین کند قطعا در حوزه های مختلف آسیب خواهد دید.

وی با ابراز تاسف از رانت و فساد گسترده در بخش کشاورزی و واردات نهاده های کشاورزی متذکر شد: مادامی که فساد در این بخش ها وجود داشته باشد قطعا بخش کشاورزِی کشور آسیب خواهد دید.

نماینده مردم داراب و زرین دشت، در ادامه به مشکلات اخیر مربوط به صادرات محصولات کشاورزی پرداخت و با اشاره به نبود نظارت ها در حوزه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص در موضوع صادرات به روسیه بیان کرد: خسارتی که بازگشت صادرات محصولات کشاورزی به کشور وارد کرد، دو تا سه سال زمان می برد تا جبران شود.

عسگری تاکید کرد: با پیگیری ها و جلسات مختلف با وزارت خانه های صمت، جهاد کشاورزی، امور خارجه و بهداشت تلاش بر این است تا این مساله حل شود تا کشورهای اوراسیا بیش از این صادرات محصولات کشاورزی را پس نزنند.

وی با تاکید بر اهمیت حوزه فروش و صنایع تبدیلی و انبارداری در حوزه کشاورزی و ضرورت تدبیر جدی در این بخش ها اظهار داشت: کمیسیون کشاورزی آمادگی دارد تا در حوزه صنایع تبدیلی از طریق اعتبارات بانکی و همچنین بودجه سال 1401 از این صنعت حمایت کند و با افزایش میزان اعتبارات بانکی از 15 به 20 درصد، بتوان گامی مهم در توسعه محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی برداشته شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین با اعلام راه اندازی سامانه ای با هدف تعیین ظرفیت ها و سطح زیر کشت محصولات کشاورزی مناطق مختلف کشور، اصلاح الگوی کشت محصولات و تخصیص اعتبار به این بخش را از موضوعات مهم در بودجه سال جاری عنوان کرد و گفت: اعتبارات سال 1400 در حوزه جهاد کشاورزی از ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی بی سابقه و منحصر به فرد بوده است.

وی در ادامه با توجه به اهمیت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و موانع حضور و امنیت سرمایه گذاران در این بخش تصریح کرد: بیمه محصولات کشاورزی در طرح امنیت غذایی، مبارزه بیولوژیک در حوزه تولید محصولات کشاورزی و اختصاص اعتباراتی به این بخش و به کار گیری بیش از 250 هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی از اولویت های مجلس در حوزه کشاورزی است.

عسگری خاطرنشان کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس با توجه به اهمیت کشاورزی در کشور پذیرای پیشنهادات صنعتگران و کارشناسان در این حوزه  است و آمادگی داریم تا جلساتی به طور مستمر بر اساس مطالبات صنعتگران و ارائه راهکارها برگزار شود تا آنچه که در دستیابی به اهداف مانع ایجاد می کنند، برداشته شود.

همچنین، سید علیرضا بنی هاشمی رئیس خانه صنعتکاران ایران، در این نشست با اشاره به پیشرفت صنعت کشاورزی در دنیا و لزوم تحول کشاورزی در ایران گفت: به رغم پیشرفت های صورت گرفته در صنعت کشاورزی دنیا، تلفیق کشت مدرن و تکنولوژی کشاورزی در ایران بسیار کمرنگ است و همچنان در بسیاری از شهرهای ایران کشاورزی به روش های سنتی اداره می شود.

وی تداوم مدیریت دولتی را از جمله دلایل عقب ماندگی در صنعت کشاورزی ایران دانست و با اشاره به اهمیت توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی و انبارداری در این صنعت بیان کرد: محوریت دولت در صنعت کشاورزی و عدم توجه به مدیریت بخش خصوصی در آن، از جمله دلایل عقب ماندگی صنعت کشاورزی در ایران و کم توجهی به موضوعاتی چون صنایع تبدیلی و تکمیلی شده است.

بنی هاشمی به ورود خانه صنعتکاران ایران به مباحث صنایع تبدیلی و تکمیلی و انبارداری به عنوان یکی از مؤثر ترین راهکارها برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده و ایجاد کسب و کارهای پربازده خبر داد و تاکید کرد: خانه صنعتکاران ایران طرح آمایش کشوری را با محوریت صنعت کشاورزی در تمامی استان ها آغاز کرده است و در این طرح، شهر جیرفت به عنوان یکی از مراکزی که صنایع تبدیلی در آن الزامی است، انتخاب شده است و پیش بینی می شود ظرف دو ماه آینده این مجموعه صنعتی برای فن آوری محصولات کشاورزی افتتاح شود.

رئیس خانه صنعتکاران ایران همچنین در این نشست تلاش برای افزایش سهم کشور از تجارت جهانی کشاورزی را از دیگر پیشنهادات و موضوعات مهم در این صنعت عنوان کرد و گفت: به این منظور خانه صنعتکاران ایران دفاتری را در خارج از کشور ایجاد کرده است که ماموریت آن انتقال سریع تکنولوژی در حوزه کشاورزی و همچنین مباحث مربوط به دامداری و زمان و نحوه نگهداری محصولات کشاورزی با تکنولوژی های جدید و بدون استفاده از مواد شیمیایی و مشکلات زیست محیطی است.

بنی هاشمی اضافه کرد: همچنین دفاتری به صورت پایلوت برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی ایجاد شده است که نسبت به سلایق و فرهنگ کشورهای هدف تحقیقاتی را در حوزه صادرات خواهند داشت و مطابق با مطالعات صورت گرفته، کشاورزانی که در استان های مختلف در بخش صادرات محصولات کشاورزی فعالیت دارند با ارائه آموزش های تخصصی حمایت می شوند تا با بکارگیری دانش جدید در تولید محصولات صادراتی حرکت کنند. همچنین کشاورزانی که پتانسیل صادرات دارند شناسایی و مطابق با علائق و فرهنگ کشورهای هدف صادراتی آموزش هایی به آنها ارائه می شود تا در عرضه محصولات و نحوه بسته بندی و کیفیت محصولات از علایق و نیاز بازارهای هدف صادراتی پیروی کنند.

کشت قهوه و گیاه پاپایا در شهرستان داراب

در ادامه، رئیس هیات امنا خانه صنعتکاران ایران، گفت: با حمایت و ارائه راهکارهای خانه صنعتکاران ایران، گیاه قهوه و پاپایا در شهرستان داراب کشت و به ثمر رسیده است.

سید محمد موسوی با توجه به اهمیت کشت قهوه به عنوان یکی از صنایع خوراکی در کشور افزود: سالیانه بخش مهمی از منابع ارزی کشور صرف واردات قهوه می شود چنانچه در این جریان کارخانجات بزرگ شکلات سازی در داراب استان فارس، مشخص شد که از موقعیت بسیار خوبی برای کشت قهوه برخوردار است.

وی متذکر شد: با بررسی های کارشناسی برای کیفیت تولید محصول در طعم و مزه و پروتئین های مورد نیاز در کشت پیش بینی می شود که به زودی یکی از بهترین نوع قهوه دنیا در منطقه داراب کشت و به ثمر برسد.

به گفته موسوی، تاکنون کشت قهوه در ایران به این شکل صورت نگرفته است و برای اولین بار است که با حمایت و همراهی خانه صنعتکاران ایران و سرمایه گذاری کشاورزان منطقه داراب، کشت قهوه در استان فارس آغاز و به ثمر می رسد.

رئیس هیات امنا خانه صنعتکاران ایران در ادامه با توجه به آمادگی منطقه جنوب ایران به لحاظ اقلیمی برای کشت قهوه اظهار کرد: در حال حاضر برداشت قهوه محدود است اما ظرف یکی دو سال آینده با توجه به آمادگی منطقه جنوب کشور، شاهد کشت و برداشت فراوان قهوه در ایران خواهیم بود.

موسوی با توجه به حمایت جدی رئیس کمیسیون کشاورزی از کشت قهوه در منطقه داراب گفت: کشت قهوه به دلیل مصرف بسیار کم آب در مقایسه با مرکباتی که در استان فارس تولید می شود به طور قطع موجب استقبال کشاورزان و توسعه سطح زیرکشت این محصول در این منطقه خواهد شد.

براساس این گزارش، موضوع سرمایه گذاری و راه اندازی پروژه های کاشی و سرامیک آذرخش داراب و کشتی سازی لیان بوشهر از سوی بخش خصوصی نیز به اطلاع نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی رسید و در این زمینه آقای عسگری از اعلام آمادگی مجلس به منظور هرگونه حمایت و تسریع در فعالیت این طرح ها خبر داد.   

در پایان این نشست با امضاء تفاهم نامه ای مقرر شد تا خانه صنعتکاران ایران جلسات مستمری را با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس داشته باشد تا نقطه نظرات مربوط به حوزه کشاورزی به عنوان صنعتی ملی و قابل دسترس در کشور سریع تر ارائه شود و خانه صنعتکاران ایران به عنوان مجموعه ای مردم نهاد و مطالبه گر و تسهیل گر در این حیطه بتواند بسیاری از موضوعاتی که نیاز به اصلاح و تغییر قوانین و حمایت و نظارت مجلس دارد با کمک و حمایت مجلس اجرایی نماید و بر این اساس نقش تاثیرگذاری را در  این حوزه از صنعت کشور ایفا کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه