English

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

اصلاح خرابی جاده ها به ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد / بحران راه، بعد از بحران آب!

داریوش امانی گفت: در شرایط کنونی از ۳۳ هزار کیلومتر جاده که به تعمیرات نیاز دارند، ۱۰ هزار کیلومتر جاده اصلی و شریانی خرابی بالایی دارند که برای تعمیرات به ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند و اگر فکر جدید برای تعمیرات جاده ها نکنیم بعد از بحران آب در کشور شاهد بحران راه خواهیم بود.

اصلاح خرابی جاده ها به ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد / بحران راه، بعد از بحران آب!

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، توسعه حمل و نقل یکی از مولفه هایی است که دولت ها در سال های اخیر به آن توجه ویژه ای کرده اند؛ زیرا یکی از بسترها و مقدمات توسعه اقتصادی هر کشوری است و می تواند زمینه رونق تولید و صادرات را هم فراهم کند. از این رو خبرنگار خبرگزاری موج با داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  گفتگو کرد و او ضمن اشاره به اینکه ۱۰ هزار کیلومتر از جاده های کشور به تعمیرات فوری نیاز دارند، درباره سایر برنامه های این سازمان گفت: ۱۵۰۰ نقطه ای پرحادثه را با کمک پلیس شناسایی کرده ایم و آنها را برای ایمن سازی و آشکارسازی در اولویت قرار داده ایم. پیش از این هم ۲۵۰ نقطه پر حادثه که اولویت پلیس بود را ایمن سازی کرده ایم.

در ادامه متن کامل این گفتگو را می خوانید؛

در حال حاضر بسیاری از جاده های کشور از نظر کارشناسان هنوز نقاط کور زیادی دارند و حادثه خیر هستند و از این رو باید بررسی و اصلاح شوند؛ در سال های اخیر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟

۱۵۰۰ نقطه پرحادثه با کمک پلیس شناسایی کرده ایم و آنها را برای ایمن سازی و آشکارسازی در اولویت قرار داده ایم. بعضی از این نقاط به اعتبارات میلیاردی نیاز دارند، زیرا باید تقاطع غیر همسطح، روگذر و زیر گذر در آن مناطق احداث شود. البته پیش از این سالانه بخشی از ایرادات را با استفاده از منابع درون سازمانی اصلاح کردیم و ۲۵۰ نقطه پر حادثه که اولویت پلیس بود را ایمن سازی کرده ایم. از طرف دیگر باید توجه داشت که جاده با در نظر گرفتن زمان برای ترافیکی مشخص ساخته می شود؛ برای نمونه اتوبان تهران-قم با افق ده ساله ساخته شده است، اما تغییر بافت و جمعیت در محدوده اتوبان باعث شده روی ترافیک آن تاثیر بگذارد و همین مساله موجب شده برخی از نقاط آن حادثه خیر شوند.

در شرایط کنونی بسیاری از راننده ها نسبت به عوارض جاده ای گلایه مند هستند و معتقدند که نسبت به کیفیت جاده ها هزینه بالایی است؛ نظر شما چیست؟

در حال حاضر ۲۲۱ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که هزینه نگهداری بالایی دارند و با توجه به اینکه در دنیا ۴ تا ۶ درصد از هزینه ساخت یک کیلومتر راه را به عنوان هزینه نگهداری آن در نظر می گیرند و این هزینه یا باید به وسیله عوارض خودرویی یا عوارض سوخت تامین شود و یا اینکه مستقیما دولت پرداخت کند. حال با توجه به اینکه در ایران اگر بخواهیم هزینه نگهداری جاده ها را با حداقل ۲ درصد در نظر بگیریم با در نظر گرفتن ارزش ۱۵۰۰ میلیارد تومانی جاده های کشور اعتباری ۷۵ هزار میلیارد تومانی نیاز است.

چه عواملی باعث شده که میزان فرسودگی جاده ها در سال های اخیر افزایش پیدا کند و آیا اعتبارات برای نگهداری جاده ها به اندازه کافی بوده است؟

سال گذشته اعتبارات عمرانی برای این بخش و درآمدهای درون سازمانی ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که برای نگهداری  و ترمیم جاده ها کافی نیست و از طرف دیگر وقتی درزگیری ها به موقع انجام نشود، باران و... باعث می شود درزها تبدیل به شکاف شوند و این هزینه تعمیرات را بالا می برد.

هم اکنون چه میزان از جاده های کشور با خرابی های زیادی مواجه هستند و چه میزان اعتبار برای ترمیم آنها نیاز است؟

در شرایط کنونی از ۳۳ هزار کیلومتر جاده که به تعمیرات نیاز دارند ۱۰ هزار کیلومتر جاده اصلی و شریانی خرابی بالایی دارند که برای تعمیرات به ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند و اگر فکر جدید برای تعمیرات جاده ها نکنیم بعد از بحران آب در کشور شاهد بحران راه خواهیم بود.

در دنیا از چه مدل هایی برای تامین هزینه های جاده ها و بزرگراه ها استفاده می کنند؟

در حال حاضر جاده ها میراثی برای آیندگان هستند و باید در این زمینه تلاش کنیم. در دنیا از بزرگراه ها درآمد کسب می کنند و بخشی از آن را صرف نگهداری و ترمیم سایر جاده های فرعی و... می کنند؛ از این رو در ایران هم باید برای این مساله برنامه ریزی کنیم.

با توجه به حوادثی که در جاده ها اتفاق می افتد در سال چند نفر از راهداران جان خود را از دست می دهند و آیا برای این مساله اقدامی شده است؟

سالانه حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر از راهداران را در سراسر کشور در حین ماموریت از دست می دهیم و این مساله مصداق شهید خدمت است؛ از این رو به تازگی نامه نگاری هایی را با وزارت دفاع انجام داده ایم تا در کارگروهی که زیر مجموعه وزارت دفاع است به این مساله رسیدگی کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه