English

عباداله محمدوَلی؛

کشورهای اروپایی به دنبال سرکوب قیمت انس طلا هستند / امضای برجام سکه را به ده میلیون تومان می رساند

عضو انجمن صنفی کافرمایان طلا و جواهرات کشور گفت: در چند وقت اخیر قیمت طلا در ایران تحت تاثیر نرخ ارز افزایش یافته و قیمت انس جهانی در محدوده زیر ۱۸۰۰ دلار سرکوب شد، اما به نظر می رسد چشم انداز صعودی باشد.

کشورهای اروپایی به دنبال سرکوب قیمت انس طلا هستند / امضای برجام سکه را به ده میلیون تومان می رساند

عضو انجمن صنفی کافرمایان طلا و جواهرات کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار مصنوعات طلا راکد است، گفت: بازار سکه متاثر از مسائلی همچون برجام، ارز و... است و طبیعتا با نوساناتی همراه است، زیرا در واقع منشا محاسبات نرخ طلا برابری نرخ ریال با دلار است به همین دلیل نوسانات در بخش طلا زیاد بوده است.

محمدوَلی با بیان اینکه طلا در بازار جهانی رقبایی همچون موسسات مالی را دارد و از آنجایی که آنها به دنبال جذب سرمایه هستند با طلا رقابت می کنند، افزود: به همین دلیل هست که قیمت انس جهانی پایین نگه داشته می شود و هر وقت شاخص های اقتصادی در اروپا و آمریکا منفی باشد، طلا نوسان مثبت پیدا می کند.

او با بیان اینکه دولت ها تلاش می کنند که انس جهانی به بالای ۱۸۰۰ نرود، تصریح کرد: البته باید توجه داشت که قبلا استخراج طلا از عمق های کم انجام می شد و در شرایط کنونی عمق استخراج بالا زیاد شده و به عبارتی هزینه تولیدی بالا رفته و همین مساله باعث افزایش گرانی انس شده است، از طرف دیگر ذخایر طلا در جهان کاهش یافته و تا زمانی که فلزی جایگزین طلا نشود، این فلز گرانبها همچنان روندی رو به رشد خواهد داشت. مصداق آن این است که در ده سال گذشته تقاضا برای خرید طلا ده برابر شده است و دولت برای پشتوانه پول ملی خود به خرید طلا روی آورده اند.

اثر قیمت دلار در محدوده ۲۳ هزار تومان

عضو انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهرات کشور با بیان اینکه امضای برجام می تواند از نظر درآمد ارزی و بازگشت ارزهای ایران در اقتصاد تاثیر بگذارد، اظهار کرد: مراودات ایران و افزایش چرخه اقتصادی منجر می شود که درآمدهای ارزی کشور بیشتر شود، به همین دلیل قیمت ارز تعدیل می شود و این مساله روی بازار طلا هم تاثیر خواهد گذاشت.

محمدوَلی اضافه کرد: امضای برجام می تواند قیمت دلار را در محدوده ۲۳ هزار تومان قرار دهد. این مساله می تواند قیمت هر گرم طلا را به حدود یک میلیون تومان و سکه را روی دامنه ده میلیون تا یازده میلیون قرار دهد.

او درباره تاثیر شیوع ویروس اومیکرون و تاثیر آن در بازارهای جهانی اظهار کرد: با توجه به اینکه چند سالی است که درباره شیوع کرونا تجربه داریم به نظر نمی رسد اومیکردن تاثیری بیشتر از ۵ درصد در بازار جهانی داشته باشد، به همین دلیل رشد قیمت انس تابع این مساله نخواهد بود.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهرات کشور درباره دلایل رشد انس جهانی گفت: رقابت بازار طلا با سایر بازارها روی نوسانات مثبت طلا تاثیر گذاشته است. از طرف دیگر در سال های گذشته مردم کشورهای اروپایی تقاضایی برای طلا نداشتند و بیشتر از بدلیجات استفاده می کردند، اما به تازگی به سرمایه گذاری در طلا روی آورده اند و همین مساله روی تقاضای این محصول تاثیر گذاشته است.

محمدوَلی با اشاره به اینکه وقتی بخشی از سرمایه ها به سمت بازار رمزارز می رود منجر به افت تقاضا در بازار طلا می شود، گفت: در چند وقت اخیر به ندرت هم دیده شده که برخی از معامله گران بازار رمزارز برای سفید کردن پول های خود وارد معاملات طلا شده اند و این جابه جایی سرمایه بیشتر با هدف از بین بردن منشا پول های کثیف بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند هفته اخیر با وجود اینکه سیگنال های مثبتی از مذاکرات برجام منتشر شده اما ابهام از آینده مذاکرات بسیار زیاد است. به همین دلیل قیمت دلار در بازار آزاد در محدوده ۳۰ هزار تومان قرار گرفته است، در حالی که صرافی ها نرخ دلار را ۲۷ هزار تومان تعیین کرده اند. این ابهام در وضعیت سیاست های کلان کشور به رشد قیمت ارز و طلا دامن زده است و باعث شده تا در شرایطی که انس جهانی نسبت به شش ماه پیش ارزانتر شده است، در ایران کماکان طلا با قیمت بالاتری معامله شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه