English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

نقاط قوت بودجه رئیسی در مقابل بودجه روحانی

در یک سال گذشته بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به تورم زا بودن بودجه روحانی گلایه مند بودند این در حالی است که امروزه لایحه بودجه 1401 مورد تایید بسیاری از همان کارشناسان اقتصادی است.

نقاط قوت بودجه رئیسی در مقابل بودجه روحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزای موج، کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی مهمترین ویژگی بودجه 1400 بود که دولت روحانی مدعی بود رشد اقتصادی را برای کشور به ارمغان می آورد، اما به جز تورم دستاورد دیگری نداشت.

سامان شاه ویسی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج  با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی در سال 1400 در لایحه بودجه 1401 نمود پیدا نکرده که دلیلی بر تورم زا بودن آن باشد، گفت: هرچند در در سال های گذشته همواره لایحه بودجه در ایران نامتوازن ارائه شده و همواره کسری بودجه و تورم در آن نمایان بوده است، با این حال دولت سیزدهم با انضباط مالی که در بودجه 1401 ایجاد کرده حداقل تورم را در سال آینده برای اقتصاد ایران به وجود می آورد، زیرا به طور قطع هر بودجه ای ممکن است حداقل کسری ها را داشته باشد و از طرف دیگر بخشی از هزینه های که ولت سیزهم امروز می پردازد در نتیجه بازپرداخت اوراق و سود آن است که توسط دولت قبلی برای دولت کنونی هزینه سازی شده است.

سامان شاه ویسی درباره اینکه سیاست دولت سیزدهم این است که قیمت ارز را تک نرخی کند یاخیر، افزود: به طور قطع اجرای چند سیاست ارزی همزمان ممکن نیست و دولت در حال حاضر در بودجه 1401 تمرکز خود را روی حذف ارز 4200 تومانی گذاشته زیرا در دولت قبلی 17 هزار میلیارد دلار از محل توزیع همین ارز دولتی تخصیص داده شد اما کالاها با قیمت ارز آزاد به مردم تحویل داده شد و تورم در کشور وجود داشت. بنابراین دستیابی به ارز تک نرخی در شرایط کنونی دشوار است و دولت باید بیشتر روی همان حذف رانت های ارزی تمرکز کند.

او با اشاره به اینکه در سال های گذشته بی انضباطی بودجه ای داشته و تبعات ان امروز در اقتصاد کشور نمایان است، تصریح کرد: نمی توان انتظار داشت که در بودجه 1401 تمام مشکلات اقتصادی کشور حذف شوند و تورم به شدت کاهش پیدا کند، زیرا وقتی اقتصاد کشور هم اکنون با تورم بسیار بالایی مواجه است نمی توان با کاهش چند هزار تومانی قیمت ارز یکبار تورم را به شدت کاهش داد.

اقدامات غیرقانونی در بودجه قبل

شاه ویسی با انتقاد از اینکه رئیس سازمان بودجه دولت قبل جابه جایی بودجه را تا 40 درصد بین دستگاه های مختلف انجام می داد، گفت: در حالی که طبق قانون رئیس این سازمان تنها تا 15 درصد اختیار جابه جایی بودجه دارد و همین اتفاق مشکلاتی را در فعالیت ها و اجرای برنامه های دولت به وجود می آورد. از طرف دیگر در دولت کنونی این اختیار به داخل استان ها داده شده تا این امکان برای آنها باشد که بتوانند توسعه استانی را دنبال کنند.

او با تاکید بر اینکه کارآمدی در یارانه قبلا ایجاد نشده است، گفت: درآمدهای مالیاتی در بودجه 1401 افزایش یافته و پرداخت حقوق کارکنان با ثبت در سامانه منطقی شده و از طرف دیگر برای حداقل حقوق ها هم رشدی فزاینده داشته است و این مساله مشکل چند شغله ها را هم برای دولت حذف می کند.

کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکلاتی که در بودجه 1400 وجود داشته و در این بودجه اصلاح شده است، گفت: بودجه کنونی توسط دولت قبل اینگونه تدوین شد که میزان درآمدها بالا پیش بینی شده بعد که نتوانستند میزان تعیین شده نفت بفروشند،اعلام کردند که از محل دیگری آن را جبران می کنیم در حالی که این اتفاق نیفتاد و همه آنها تبدیل به کسری بودجه شد.

هزینه های سرسام آور نهادریاست جمهوری دولت روحانی

محمود جامساز استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزای موج با اشاره به اینکه در بودجه 1400 دولت اعتبار بالای برای نهاد ریاست جمهوری در نظر گرفته بود در حالی که درآمدهای کشور به دلیل تحریم ها به حداقل رسیده بودند، گفت: بودجه 1400 کاملا ناتراز بود از یک سو درآمدها خوشبینانه در نظر گرفته شده بود و از طرف دیگر هزینه ها را هم منطبق با ان بالا در نظر گرفته بودند و همین مساله منجر به بروز کسری بودجه سنگینی شد که در نهایت به دلیل اینکه دولت مجبور به استقراض برای تامین این میزان کسری بود عملا جامعه را با تورم سنگینی همراه کرد که تبعات ان به جامعه و زندگی مردم برگشت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه