English

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو:

ذوب آهن اصفهان با تحول چشمگیر، اتفاقات بهتری پیش رو دارد

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو تحول ذوب آهن اصفهان در تولید و سودآوری را چشمگیر دانست و گفت: ذوب آهن اصفهان شرایط جدیدی را تجربه می کند و بعد از سال ها زیان دهی از شرایط قبلی خارج شده است که قابل تقدیر است.

ذوب آهن اصفهان با تحول چشمگیر، اتفاقات بهتری پیش رو دارد

به گزارش خبرگزاری موج، امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو تحول ذوب آهن اصفهان در تولید و سودآوری را چشمگیر دانست و گفت: ذوب آهن اصفهان شرایط جدیدی را تجربه می کند و بعد از سال ها زیان دهی از شرایط قبلی خارج شده است که قابل تقدیر است.

وی افزود: وزارت صنایع هم با این که سهامدار نیست اما حمایت بنگاهی و همچنین حمایت در سیاستگذاری را از این مجتمع عظیم صنعتی در دستور کار قرار داده و به شیوه های مختلف سعی می شود در تامین سنگ آهن، این شرکت با مشکل مواجه نشود . البته مشکل سنگ آهن وجود دارد و بنابراین کشور باید زیرساخت های لازم برای وارد کردن سنگ آهن را تسهیل کند و با عرضه تلفیقی، قیمت هم کنترل می شود . اگر محدودیت های بین المللی کاهش یابد، می توانیم به زنجیره ارزش جهانی سنگ آهن وصل شویم تا بتوانیم مواد مورد نیاز ذوب آهن و سایر صنایع را تامین کنیم.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: وضعیت ذوب آهن به لحاظ صورت های مالی و تولید بهبود یافته است و طرح های پایین دستی خوب و با ارزش افزوده بالا را پیگیری می کند که به زودی باعث اتفاقات بهتری در این شرکت خواهد شد و مزیت ویژه ای برای آن ایجاد می کند .

وی افزود: تولید ریل کار بسیار بزرگی بود که ذوب آهن اصفهان انجام داد. نیاز کشور به توسعه حمل و نقل ریلی در آینده بسیار زیاد است و سرمایه گذاری در این زمینه و تلفیق با فناوری باعث می شود این شرکت بتواند نیاز کشور به ریل را همچنان تامین کند.

صباغ  از تحول جدید در صنعت فولاد کشور خبر داد و گفت: در آینده نزدیک شاهد از بین رفتن رقابت ناعادلانه کنونی بین کوره بلندی ها و شیوه تولید قوس الکتریکی خواهیم بود.

وی افزود: بخش عمده ای از صنعت فولاد از مزیت تامین گاز با قیمت ارزان برخوردار بوده و لذا توسعه خود را بر این اساس انجام داد اما رشد آن متناسب با رشد زیرساخت های کشور نبود . هم اکنون کشور دیگر قادر به تامین گاز ارزان برای فولادسازان نیست و راه کار دولت در این زمینه همان راهکاری است که برای صنعت برق در حال نهایی شدن است .

صباغ با اشاره به این که صنعت برق برای پشتیبانی از صنعت فولاد باید اقتصادی شود، اظهار داشت: در واقع باید سرمایه گذار بخش خصوصی در این بخش ورود کند و لذا قیمت برق به گونه ای باید اصلاح شود که از آن حاشیه دستوری خارج شده و با روشی مثل بورس عرضه شود و صنایع از آن طریق برق مورد نیاز خود را تهیه کنند . برای گاز هم این اتفاق می افتد و صنایع باید گاز خود را از همین طریق تهیه کنند که فضای رقابتی و شفاف است .

وی، کسری عرضه گاز و برق برای صنایع از سوی دولت را یادآور شد و گفت : دولت برای حل این مشکل باید صنایع بالادستی مثل گاز و برق را افتصادی کند تا قادر به تامین انرژی مورد نیاز صنایع پایین دستی باشند . صنعت گاز ما برای اینکه قادر به تامین گاز مورد نیاز صنایع فولادی ، پتروشیمی ها و ... در بلند مدت باشند نیاز به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری دارد و لذا باید قیمت گاز به گونه ای تعیین شود که برای سرمایه گذار جذاب باشد . قیمت گاز در آینده با الان بسیار متفاوت است و شاید شکاف قیمتی آن با زغال سنگ کاهش می یابد و کوره بلندی ها در واقع خواهند توانست مثل سایر کشورهای دنیا رقابت عادلانه تری با سایر فولادسازان داشته باشند.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو افزود: اگر این اقدامات صورت نگیرد ، با بحران مواجه خواهیم شد و شاید فولادسازها حدود ۸ یا ۹ ماه با کمبود برق و گاز مواجه بشوند . دولت که قادر به تامین این ۸۰ میلیارد دلار نیست و مشخصاً صنایع فولادی که توانایی لازم را دارند باید این سرمایه گذاری های را تکمیل کنند تا تامین انرژی آنها در بلند مدت تضمین شود. 

وی گفت: در آینده شاهد خواهیم بود که رقابتی که اکنون در صنایع فولادی برای سنگ آهن وجود دارد در حمل و نقل ، زیرساخت و انرژی هم ایجاد می شود.

صباغ، مشکل تامین سنگ آهن برای فولادسازان را مهم دانست و گفت : برای حل بحران سنگ آهن باید به سمت واردات برویم که می توان از مدل تلفیقی استفاده کرد و دولت با شرکت های بزرگ مذاکره خواهد کرد تا واردات سنگ آهن انجام دهند و با سنگ آهن داخلی به صورت تلفیقی تعیین قیمت می شود بدین ترتیب هم بازار تامین می شود و هم قیمت ها کنترل می شود.

وی لزوم توسه صادرات را نیز یادآور شد و گفت: دولت صادرات را به شرط وجود ذخایر مطمئن داخلی و موجودی انبارهای داخلی تسهیل می کند بدین ترتیب در بازار داخلی اطمینان لازم را خواهیم داشت.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: اگر طرح مسکن ملی اجرایی شود شاید وارد کننده فولاد هم خواهیم شد چون با تقاضای بسیار زیادی مواجه خواهیم شد . هم اکنون طرح مسکن ملی با استقبال مردم مواجه شده است و صنایع بالادستی هم استقبال می کنند چون استفاده از محصولات در داخل کشور اشتغال زاست و مزایای بسیاری برای کشور دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی