English

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با خبرگزاری موج؛

ثبت سفارش برنج از ۱۰ آبان ماه آزاد شده است

مسیح کشاورز گفت: ثبت سفارش برنج از ۱۰ آبان ماه آزاد شده و ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن نیاز ماهانه کشور از همین الان ثبت سفارش و در یک ماه آینده به بازار تزریق می شود.

ثبت سفارش برنج از 10 آبان ماه آزاد شده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات برنج را برداشتند تا جلوی نوسانات قیمت گرفته شود و بازار به ثبات نسبی برسد، در شرایط کنونی برخی فعالان بازار معتقدند که دولت باید برای سال آینده هم تغییر سیاست دهد تا تنظیم بازار این محصول به صورت بلندمدت به حالت پایدار درآید.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه چند وقت پیش معاون وزیر صنعت اعلام کرده بود که ثبت سفارش و واردات برنج آزاد شده و ما به این ادعا اعتراض کردیم، گفت: ما در آن زمان گفتیم وقتی آزاد نشده نباید رسانه ای شود زیرا این مساله قبل از اینکه اجرایی شود روی بازار داخلی و جهانی تاثیر می گذارد.

مسیح کشاورز درباره تاثیر آن بر بازار جهانی گفت: وقتی بازار خارجی فکر می کند ایران وارد بازار شده از آنجایی که سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج وارد می کند برای بازار خارجی اهمیت دارد و آنها قیمت محصولات خود را بالا می برند.

وی درباره اثر آن بر بازار داخلی اظهار کرد: این سیاست در راستای کمبود کالا در بازار اتفاق افتاده است و انتشار خبر بازگشایی در حالی که انجام نشده بود نوعی بی اعتمادی به وجود آورد.

ترخیص برنج های رسوبی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: نامه ای به دفتر مقررات توسعه تجارت زده شده که اجازه ثبت سفارش داده شود، اما طبق قانون توسعه تجارت ترخیص آن تا ابتدای آذر ممنوع است و بعد از اینکه ترخیص برنج های رسوبی انجام شود از اواسط آبان برنج های جدید وارد بازار می شوند.

او با بیان اینکه باید چند روز سامانه جامع تجارت به روز شود، اظهار کرد: ثبت سفارش از ۱۰ آبان ماه آزاد شده است.

کشاورز با بیان اینکه در حال حاضر برنج خارجی قیمت حبابی دارند و این سیاست حباب را از بازار خارج می کند، اظهار کرد: همچنین این مساله می تواند روند افزایش قیمت برنج ایرانی را متوقف کند و در ادامه روند کاهش قیمت هم اجرا شود.

وی افزود: وقتی قیمت برنج ایرانی دو یا سه برابر برنج خارجی باشد باعث می شود که تقاضا از برنج ایرانی به سمت برنج خارجی بروند و این مساله در بلندمدت منجر می شود که تقاضا به سمت برنج خارجی برود و افزایش واردات باید اتفاق می افتاد تا تقاضا را جبران کند.

۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن نیاز ماهانه کشور

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن نیاز ماهانه کشور به برنج است، گفت: از همین الان ثبت سفارش برای واردات این میزان برنج انجام می شود و در یک ماه آینده به بازار تزریق می شود.

کشاورز با تاکید بر اینکه روال گذشته در زمینه واردات برنج باید تغییر کند تا نوسانات از بازار حذف شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی سال آینده برای اینکه تعادل به بازار برگردد و کمبودی برای برنج وجود نداشته باشد باید پیشنهاد بخش خصوصی را عملیاتی کند و ممنوعیت واردات برنج را تبدیل به تعرفه فصلی کند.

او افزود: هم اکنون ۴ ماه اگر تعرفه فصلی تعیین شود بهتر از سیاست ممنوعیت واردات است، البته ما معتقدیم مدت آن باید به دو ماه کاهش پیدا کند، زیرا بعد از دو ماه، وارد فصل برداشت برنج خارجی می شویم و در آن زمان قیمت برنج های خارجی حداقلی است و هرچقدر زمان از برداشت برنج بگذرد عرضه کمتر می شود و قیمت ها هم بالاتر می رود و از طرف دیگر با تعرفه گذاری از برنج ایرانی هم حمایت می شود.

به گزارش خبرگزاری موج، در یک سال و نیم گذشته واردات برنج در ایران به شدت کاهش یافته بود، به طوری که به نصف رسید و همین مساله باعث افزایش قیمت برنج خارجی و به موازات آن برنج ایرانی شده بود، به همین دلیل دولت به دنبال اصلاح روند گذشته برآمده و ثبت سفارش برنج را بدون محدودیت آغاز کرده است، حالا باید دید در شرایط کنونی نوسانات دلار چقدر توسط دولت کنترل می شود، زیرا اگر قیمت ارز همچنان صعودی باشد روی قیمت برنج های وارداتی هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه