English

موج گزارش می دهد؛

۱۱۵ هزار تن برنج در گمرکات کشور دپو است / ترخیص ۷۰۰ هزار تن برنج از ابتدای سال

به گفته ای معاون فنی گمرک از ابتدای امسال تاکنون 700 هزار تن برنج ترخیص شده است با این حال هم اکنون 115 هزار تن برنج در گمرکات کشور دپو است.

۱۱۵ هزار تن برنج در گمرکات کشور دپو است / ترخیص ۷۰۰ هزار تن برنج از ابتدای سال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، برنج یکی از کالاهایی اساسی بوده که بعد از حذف ارز دولتی با افزایش قیمت شدیدی مواجه بوده و از طرف دیگر از همان ابتدای سال 99 با عنوان حمایت از تولید داخلی واردات آن ممنوع شده و همین مساله باعث کاهش عرضه برنج در کشور هم شد، زیرا برخلاف برآوردها میزان تولید برنج در کشور بسیار کمتر از پیش بینی های وزارت جهاد بود.

 قیمت این محصول در یک سال گذشته بیش از صد درصد افزایش یافته و شرکت بازرگانی دولتی هم در ماه های اخیر اعلام کرد برای تنظیم بازار حدود 100 هزار تن برنج به بازار تزریق می کند، اما در همان زمان بسیاری از فعالان این بازار تاکید کردند کi این میزان تزریق برنج تنها می تواند در مقطعی کوتاه قیمت برنج را به صورت روانی کنترل کند و دوباره روند افزایش قیمت برنج کلید خواهد خورد.

در حال حاضر که به فصل پایان ممنوعیت واردات فصلی برنج رسیده ایم وزارت صنعت اعلام کرده که ثبت سفارش واردات برنج فعال شده است اما هنوز فعالان بازار خبر از غیرفعال بودن آن می دهند، از طرف دیگر بخشی از برنج های وارداتی قبل همچنان در گمرکات باقی مانده اند و تعیین تکلیف نشده اند. این در حالی است که کشور با خشکسالی مواجه است و میزان تولید برنج هم نسبت به سال های گذشته روندی نزولی دارد.

از ابتدای امسال تاکنون 700 هزار تن برنج ترخیص شد

معاون فنی گمرک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه ثبت سفارش کالا به گمرک ارتباطاتی ندارد، گفت: سه گروه برنج در گمرک داریم که برخی از آنها قبل از ممنوعیت فصلی واردات برنج وارد گمرکات شده بوند اما تاریخ قبض انبار آنها بعد از ممنوعیت فصلی بود که  15 هزار تن بود و طی مصوبه ای که از ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت گرفته شده و هفته قبل ترخیص شدند.

ارونقی با بیان اینکه  15 هزار تن برنج در گمرکات دپو هستند که شامل برنج هایی است که قبلا از ممنوعیت به صورت درصدی 90 درصد موجودی ترخیص شده  و ده درصد باقی مانده است، افزود: این برنج ها به دلیل اینکه کد رهگیری انک نداشته اند به صورت درصدی ترخیص شده اند.

ارونقی با تاکید بر اینکه از ابتدای امسال تاکنون 700 هزار تن برنج ترخیص کرده ایم، تصریح کرد: در حال حاضر باقی مانده ترخیص درصدی ها در گمرکات باقی مانده اند و اطلاعات واردکننده ها به وزارت جهاد کشاورزی داده شده تا برای بحث تامین ارز آنها پیگیری های لازم را انجام دهند.

وی افزود: سومین دسته از برنج های موجود در گمرکات 85 هزار تن برنج بعد از اعمال ممنوعیت به کشور رسیده و الان در بنادر کشور موجود است.

پایان ممنوعیت واردات برنج

معاون فنی گمرک با اشاره به اینکه پیشنهادی را برای تغییر زمان پایان ممنوعیت واردات برنج داده ایم که به جای اینکه پایان فصل این ممنوعیت آخر آبان باشد مانند سال گذشته ابتدای آبان تعیین شود، تصریح کرد: این موضوع مورد پذیرش قرار نگرفته و در چند روز اخیر ابلاغیه ای مبنی بر آزادسازی واردات برنج اعلام نشده است.

او با تاکید بر اینکه امکان ثبت سفارش برنج دیروز وجود نداشت، افزود: تا دیروز مسئولان اتخادیه اعلام کردند که امکان ثبت سفارش ندارند.

 ارونقی با بیان اینکه هم اکنون 115 هزار تن برنج در گمرکات کشور دپو است، اظهار کرد: پارسال110 هزار تن برنجی که یک سال و نیم در گمرکات دپو مانده بودند پس از تامین ارز همان سال گذشته ترخیص شدند.

معاون فنی گمرک افزود: از برنج های سال گذشته آنهایی که ارز ترجیحی دریافت کرده بودند به شرکت بازرگانی دولتی تحویل داده شد و انهایی که ارز نیمایی گرفته بودند و به صورت درصدی ترخص شده بودند مابقی هم ترخیص شدند. در شرایط کنونی بانک مرکزی باید برای برنج هایی که به صورت درصدی ترخیص شده اند سندی صادر کند که آنها بتوانند مابقی کالای خود را ترخیص کنند و مطمئن باشند که ارز به انها تخصیص اده می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه