English

در نشست افتتاحیه همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان مطرح شد:

افزایش دو برابری ترانزیت ریلی ایران و ترکمنستان

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای دوبرابر شدن ترانزیت ریلی بین ایران و ترکمنستان توافق به دست آمد.

افزایش دو برابری ترانزیت ریلی ایران و ترکمنستان

به گزارش خبرگزاری موج؛  نشست افتتاحیه شانزدهیمن اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با حضور رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و رشید مردوف، معاون رییس جمهور و وزیر امور خارجه ترکمنستان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. 

وزیر راه و شهرسازی در این نشست با اشاره به روابط عمیق تاریخی ایران و ترکمنستان گفت: ایران با ترکمنستان بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مرز امن و مطمئن دارد و یک رابطه تاریخی بسیار خوب بین دو کشور وجود داشته است. روابط تجاری-اقتصادی دو کشور پیش از کرونا بسیار خوب و قابل توجه بوده و ارزش آن به چند میلیارد دلار می‌رسیده که این روابط صادرات و واردات را شامل می‌شده است. اکنون به خاطر کرونا در روابط و تجارت دو کشور محدودیت‌هایی ایجاد شده، اما خوشبختانه در این نشست و در پیش جلسه‌‌ای که پیش از مراسم افتتاحیه برگزار شد، در سه حوزه برای گسترش روابط توافق به دست آمد.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی، گاز و برق توافقاتی انجام شد که در توافقنامه نهایی گنجانده خواهد شد. ایران می‌تواند در حوزه انرژی روابط بسیار گسترده‌ای را نسبت به روابط فعلی با ترکمنستان برقرار کند. 

قاسمی از موضوع ترانزیت به عنوان محور دوم و بسیار مهم مذاکرات یاد کرد و گفت: اکنون بین دو کشور ترانزیت ریلی وجود دارد اما به دلیل شیوع کرونا محدود شده است. بنا شد میزان این ترانزیت به دوبرابر افزایش یافته و توسعه پیدا کند. همچنین برای توسعه حمل‌ونقل زمینی توافقاتی حاصل و بنا شد این شکل از ترانزیت که به خاطر محدودیت‌های کرونا کاهش یافته، با استفاده از پروتکل‌های جدید افزایش پیدا کند.

وی افزود: حمل‌ونقل دریایی نیز یکی از موضوعات مهم بین ایران و ترکمنستان  است که می‌تواند مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. با توجه به ظرفیت‌هایی که در بنادر شمالی ایران و بنادر ترکمنستان وجود دارد، گسترش این مد حمل‌ونقلی می‌تواند مورد توجه طرفین قرار بگیرد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به توافق ایران و ترکمنستان برای مشارکت این کشور به توافق سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان در مورد استفاده از بندر چابهار گفت: به این طریق ترکمنستان می‌تواند از بندر چابهار برای ترانزیت کالا به کشورهای شمالی و حتی روسیه بهره‌مند شود. همچنین در مورد بحث سرمایه گذاری ترکمنستان در بنادر جنوبی ایران و سرمایه‌گذاری ایران در بنادر ترکمنستان بحث و بررسی انجام شد.

وی با اشاره به مزیت ایران و ترکمنستان به خاطر قرارگیری در مسیر تجارت جهانی افزود: قرار بر این شد که این ظرفیت توسعه پیدا کند تا مسیر ترانیزت دریایی و زمینی از هند و چین و کشورهای بزرگ به ایران، ترکمنستان، کشورهای شمالی و روسیه شکل بگیرد. این اتفاق می‌تواند برای ایران و ترکمنستان منافع جدی و زیادی را به دنبال داشته و برای دو کشور بسیار تعیین کننده و مفید باشد. همچنین قرار شد هفته آینده یک نشست ویدئو کنفرانسی بین این دو کشور و کشورهای همسایه برای فعال سازی کریدورهای ترانزیتی برگزار شود. 

وزیر راه و شهرسازی از موضوع تجارت دو جانبه به عنوان موضوع سوم مورد بررسی در این نشست نام برد و گفت: برای افزایش سطح تجاری دو کشور توافقاتی حاصل شد. پیشتر به صورت سالیانه یک نمایشگاه کالای ایرانی در ترکمنستان برگزار و بلافاصله بعد از نمایشگاه خرید کالاهای ایرانی انجام می‌شد. در آن مقطع بین بخش‌های خصوصی دو کشور بیش از یک میلیارد دلار تجارت رخ می‌داد. قرار شد این مساله حفظ شده و سطح تجاری دو کشور افزایش یابد. 

وی ادامه داد: امیدوارم پس از این نشست با اهتمامی که بین دو طرف وجود دارد، بتوانیم فصل جدیدی را در حوزه های مختلف به خصوص سه محور مورد بحث بگشاییم که نتیجه آن منفعت دو کشور باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی