English

۷۰ درصد از گاز مایع به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد

بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹، به دلیل عدم نظارت درست در توزیع و مصرف، ۷۰ درصد از گاز مایع کشور به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد.

۷۰ درصد از گاز مایع به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری موج؛ در حال حاضر حدود ۹۵ درصد از جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران به شبکه گاز متصل هستند و گاز طبیعی به عنوان سوخت اصلی این حجم از جمعیت شناخته می‌شود. بر اساس این آمار حدود ۸۰ میلیون نفر از جمعیت ایران به گاز دسترسی دارند و گاز، سوخت مورد نیاز برای گرمایش و پخت و پز آنها است.

با این حال ‌خانوارهایی که به شبکه گاز دسترسی ندارند از سوخت‌های جایگزین مانند نفت سفید و گاز مایع استفاده می‌کنند.

از همین رو، توزیع این سوخت‌ها در دستور کار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار دارد اما هر از چند گاه، صحبت‌هایی از کمبود کپسول گاز مایع در استان‌هایی که پوشش کمتر شبکه گاز را دارا هستند به گوش می‌رسد.

این در شرایطی است که با وجود افزایش گازرسانی‌ها بر اساس آمارها، توزیع کپسول گاز مایع نیز افزایش داشته اما در عمل این کپسول ها به دست مصرف کننده نمی رسد.

این امر نشان می‌دهد که همه این کپسول‌ها راهی خانه‌ها نمی‌شود، زیرا در این صورت باید تقاضا برای آن با توجه به اتصال خانوارهای بیشتر به شبکه گاز کمتر می‌شد اما خلاف این اتفاق رخ داده است.

در حال حاضر، چهار میلیون ایرانی به شبکه گاز متصل نیستند. از سوی دیگر بنابر اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی روزانه پنج هزار و ۲۰۰ تن گاز مایع در ۶ ماه اول سال ۹۹ مصرف شده است.

با در نظر گرفتن کپسول‌های ۱۱ کیلویی برای مصرف خانگی، این به معنای آن است که روزانه حدود ۴۷۵ هزار کپسول گاز مایع در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

از سوی دیگر میانگین تعداد اعضای خانوارها در سال ۹۵ حدود ۳.۳ نفر است، یعنی در هر خانوار به طور متوسط حدود سه نفر زندگی می‌کنند. با توجه به اینکه چهار میلیون ایرانی جامعه هدف توزیع گاز مایع هستند، این به معنای آن است که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار از گاز مایع استفاده می‌کنند.

این آمار در کنار گاز مایع مصرف شده نشان می‌دهد که به ازای هر خانواده که به شبکه گاز متصل نیستند هر ۲.۵ روز یک کپسول گاز و یا در ماه ۱۲ کپسول تامین شده است.

این در حالی است که بر اساس مطالعات انجام شده، هر خانواده ماهانه به ۴ کپسول گاز برای پخت و پز نیاز دارد و از آنجا که آمارها برای ۶ ماهه اول سال است، ‌بنابراین در این مدت، کپسولی صرف گرمایش نشده است.

با این حال کپسول‌ها به جای آنکه به دست جامعه هدف برسد در میانه مسیر یا راهی مخازن خودروها می‌شود، ‌یا به عنوان سوخت قاچاق به آن سوی مرزها می‌رود و یا با بی توجهی و صعب العبور بودن مسیرهای روستایی به دست ۴ میلیون ایرانی فاقد شبکه گاز نمی‌رسد.

بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ نیز که به تازگی منتشر شده به دلیل عدم نظارت شرکت سهامی پخش فرآورده‌های نفتی در توزیع و مصرف گاز مایع ۷۰ درصد از گاز مایع به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد.

این در شرایطی است که یارانه پرداخت شده در این بخش سالانه ۲۶ هزار میلیارد تومان است اما به جای آنکه این یارانه به دست جامعه هدف برسد یا در خودروهای غیر مجاز می‌سوزد و یا راهی به خارج از مرزهای کشور پیدا می‌کند.​

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی