English

در نشست خبری رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران اعلام شد:

افزایش ۴۴ درصدی صدور پروانه بهره برداری صنعتی در تهران

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارش عملکرد 6 ماهه این سازمان از رشد 44 درصدی صدور پروانه بهره برداری دربخش صنعت نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

 افزایش 44 درصدی صدور پروانه بهره برداری صنعتی در  تهران

به گزارش خبرگزاری موج؛ یداله صادقی در نشست خود با اصحاب رسانه گفت : 20 درصد از صنایع دارای پروانه بهره برداری و مجوز تولید در استان تهران مستقر هستند، علاوه بر این واحدهای صنعتی بالغ بر 16 هزار واحد تولیدی صنفی نیز در استان وجود دارد که مقیاس فعالیت آنها صنعتی است که درآمار صنعتی کشورلحاظ نمی شود و بعنوان واحد های صنفی شناخته می شوند؛ براساس مجوزهای رسمی صادره در بخش صنف و صنعت در استان تهران حدود یک میلیون و 500 هزار اشتغال مستقیم دربخش صنف و صنعت داریم که یک میلیون درصنف و 500 هزار آن در صنعت فعالیت می کنند و سایر بخش های خدماتی و وابسته هم وجود دارد که اشتغال غیر مستقیم را شامل می شود.

17 هزار کارت بازرگانی فعال در استان تهران وجود دارد

رئیس سازمان صمت تهران اظهار داشت: در این استان حدود 17هزار کارت بازرگانی فعال داریم که 55 تا 60 درصد از کارت بازرگانی کل کشور دراستان تهران فعالیت می کنند و خدمات مورد نیاز و ثبت سفارش را دراین استان انجام می دهند.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در استان تهران گفت : این استان با توجه به ویژگی ها و گستردگی که دارد مشکلات خاص خودش را دارد، ما درزمینه توسعه صنعت با مشکل ممنوعیت استقرار صنعت در شعاع 120 کیلومتری مواجه هستیم که صرفا صنایع خاص را می توان مستقر کرد ؛ خیلی از رشته فعالیت های صنعتی که متقاضی و سرمایه گذار هم دارد را نمی توان ازنظر قانونی دراین استان مستقر نمود. تعداد زیادی از واحدهای صنعتی ما با قدمت بالا نیاز به بازسازی و نوسازی ، افزودن و توسعه محصولات جدید و افزایش ظرفیت دارند که سالهای سال به دلیل مسائل زیست محیطی و ممنوعیت قانونی امکان افزودن و توسعه محصولات جدید را ندارند، دراین چند سال اخیر طی پیگیری های بعمل آمده با استانداری و محیط زیست برخی از این محدودیت ها برداشته شده و مجوز برای افزایش ظرفیت ،توسعه محصول و بازسازی ونوسازی واحدها فراهم شده است .

هماهنگی با سایر دستگاهها متولی برای مانع زدایی از تولید

صادقی درادامه تصریح نمود: مهمترین قدمی که امسال برداشته شده و تحت عنوان مانع زدایی و پشتیبانی از واحدهای تولیدی موجود استان انجام شده این است که با هماهنگی و همکاری سازمان صمت، استانداری ، ادراه کل محیط زیست و هیات مقررات زدایی این موانع برداشته شده و واحدهای تولیدی از حالت انجماد خارج شده اند . به همین دلیل شاهد تقاضای واحدهای تولیدی استان برای بازسازی ، نوسازی ، توسعه و افزایش محصول به سبد محصولات هستیم .

وی در ادامه گفت : همانطور که میدانید نظام تولید و صنعت ، نظام پویا و فعال است . ما اگر به خاطر مقرراتی که وجود دارد آنها را در گذشته خود نگه‌ داریم ،نمی توانند به روز شوند، آلایندگی آنها بالا می رود چون از فن آوری کهنه استفاده می کنند و سوخت و انرژی بیشتری مصرف می کنند ، محصول بازار پسند تولید نمی کنند و قیمت محصول تولید شده آن بالا می رود ،اما با مانع زدایی ها مزیت نسبی برای کالا ایجاد می شود ،کیفیت بالا می رود و قیمت نسبت به مشابه خارجی متعادل می گردد، همچنین از ورود کالای مشابه جلوگیری می‌شود و امکان صادرات برای آن کالا فراهم می شود.

وی خاطر نشان کرد: این اقدام که در جهت رفع موانع از واحدهای تولیدی استان تهران صورت گرفته اقدام خوبی بوده که درنظرداریم در بعد وسیع تر نیز انجام شود. منتها در این حد که مورد تصویب هیات مقررات زدایی شده و درحد اختیارات هیات بوده انجام شده و مابقی را پیگیر هستیم تا دردولت مصوب شده تا گشایش های بهتری برای توسعه فعالیت های صنعتی -با لحاظ شرایط زیست محیطی –انجام شده و شاهد تولیدات بروزتر و کاملتری از واحدها باشیم و در نهایت مزیت نسبی برای بازار داخل و خارج پیدا شود و از افزایش هزینه های تولید ، سوخت و انرژی برای واحدهای صنعتی جلوگیری گردد .این مهمترین اقدام طی 6 ماهه اول سال است که به نتیجه رسیده و واحد ها از این تسهیلات استفاده می کنند.

رشد 44 درصدی صدور پروانه بهره برداری

صادقی درادامه گفت: طی 6 ماهه اول دربخش صنعت 88 مورد پروانه بهره برداری سال صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 44درصد رشد داشتیم. میزان سرمایه گذاری های انجام شده در سال گذشته درپروانه های ایجادی هزار و 200 میلیارد تومان بوده که در 6 ماهه اول سال تاکنون 2 هزار و 300میلیارد تومان بوده است که 99 درصد سرمایه گذاری برای ایجاد کارخانه درصنایع مجاز و در چارچوب دستورالعمل صنعت ایجاد شده است. اشتغال صنعتی که دراین مدت ایجاد شده هزار 842 نفر بوده که نسبت به سال قبل40درصدرشدداشته است . ما درصنعت پوشاک، غذا، صنایع دانش بنیان با تایید معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری محدودیت برای صدور پروانه ایجادی نداریم.

رئیس سازمان صمت تهران همچنین درخصوص پروانه های بهره برداری توسعه ای گفت: سال قبل 169 پروانه بهره برداری توسعه ای و امسال 208 فقره صادر شده که 23 درصد رشد داشته ایم. از نظر رشد در سرمایه گذاری بالا بوده اما اشتغال توسعه ای با 29درصد منفی بوده است چون فناوری های بکار گرفته شده کاربردی نبوده و رباتیک بوده که اشتغال کمتری را درپی داشته است.

منفی بودن روند صدور جواز تاسیس 

صادقی اظهارداشت :از اول سال تا کنون 1021مورد جواز تاسیس صادر شده که تا پایان سال اضافه می شود. روند صدور جواز تاسیس نسبت به سال قبل13درصد منفی بوده اما روند سرمایه برای جواز تاسیس 4درصد افزایش داشته است. 75میلیون و366 هزار و777 میلیون ریال سرمایه پیش بینی شده امسال بوده است. اشتغال پیش بینی شده 45 هزار 342 بوده که 4 درصد رشد مثبت داشته است. همه جواز های تاسیس صادر شده تبدیل به پروانه بهره برداری و طرح صنعتی نمی شود. طرح ها از 2 درصد تا 80درصد پیشرفت تعریف می شود که از 80 درصد به بالا شامل پروانه بهره برداری می شوند. بین 80 تا 100درصد، 124 طرح داریم که برای تکمیل آنها 2 هزار و700میلیارد تومان سرمایه پیش بینی شده است ، بین 60 تا 80 پیشرفت فیزیکی، 107 طرح داریم که هزار و صد و پنجاه و هشت میلیارد تومان سرمایه برای تکمیل مورد نیاز است. بین 40 تا 60 پیشرفت، 116 طرح داریم که حدودهزار میلیارد سرمایه برای تکمیل آنها لازم است . 2775 طرح که بیش از 27 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که تبدیل به پروانه بهره برداری شود. که اگر انجام شود113 هزار و سیصد وپنجاه و پنج نفر را در پی دارد.

این مقام مسئول افزود: در بخش اصناف نیز که یکی از پتانسیل‌های بزرگ بخش تجارت و اشتغال است، ۳۶ هزار و ۳۱۶ تا پروانه کسب در رسته‌های تولیدی توزیعی، خدماتی و خدمات فنی صادر شده است. پروانه‌های تولیدی صنفی هم در بخش تولید و هم برای مصرف مستقیم مردم و هم درزنجیره ارزش کارخانجات بزرگ فعالیت می کنند . این کالاها بعنوان مواد اولیه یا کالاهای نیمه ساخته مصرف می شوند که ۷ هزار و ۸۷۷ پروانه تولیدی صنفی صادر کرده ایم. همچنین ۳ هزار و ۷۴۲ پروانه خدمات فنی و مهندسی صادر شده است که باعث افزایش ارزش افزوده می شود. که در جمع ۱۱ هزار پروانه خدمات تولیدی و فنی مهندسی صنفی صادر شده است.

بازرسی بیش از 354 هزار واحد تولیدی

صادقی تاکید کرد: سال گذشته در نیمه اول 354 هزار و 62 مورد بازرسی از واحد‌های تولیدی و تعاونی ها، مدارس غیر انتفاعی و خدمات آموزشی که متولی نظارت بر این‌ها هستیم، داشتیم. امسال در نیمه ۴۶۶ هزار و ۱۱۱ مورد بازرسی داشتیم که ۳۱ درصد رشد داشته است.

صادقی در ادامه اظهار کرد: ارزش این پرونده‌ها ی متشکله سال قبل 10هزارمیلیارد ریال بوده است که امسال ۱۲۵۰ میلیارد تومان ارزش داشته است.

در استان تهران نیز معادن شن و ماسه که مصارف ساخت و ساز را دارد و پروژه های مسکونی و عمرانی مصرف دارد . 280معدن دراستان دارای بهره بردار است که از این تعداد 240 تا از این معادن درحال بهره برداری است و 40 تا از آنها به دلیل مشکلات حقوقی و قانونی فعالیت آنها تعطیل است . تعداد پروانه بهره برداری در ۶ ماهه اول سال گذشته ۵ مورد و در نیمه اول امسال 7مورد بوده که 40درصد رشد را درصدور پروانه بهره برداری معدن داشته ایم. در معدن با توجه به شرایط خاص و محدودیت سرزمینی اجازه اینکه به صورت مکرر و تعداد بالا بتوان پروانه صادرکرد وجود ندارد. طبیعتا اشتغال معادن نیزمحدود است. در سال قبل 49 نفر اشتغال داشتیم امسال 66 نفر بوده است.

صادقی بیان کرد: پروانه اکتشاف که برای کشف ماده معدنی صورت می‌گیرد، ممکن است برای ریسک صورت نگیرد، امسال 2 پروانه اکتشاف صادر شده است که منتج به پیدایش ماده معدنی در حد مقیاس اقتصادی شده است.

در ۶ ماهه اول سال ۲۵ میلیارد تومان حقوق دولتی از بهره برداران وصول شده است که این عدد ۲۶۱ درصد رشد نسبت به سال قبل دارد.

بر اساس گفته های صادقی در بخش تجارت خارجی نزدیک به ۱۷۰۰۰ کارت بازرگانی در استان تهران وجود دارد که می توان گفت حدود 55 تا 60 درصد از کارتهای بازرگانی کشوردر استان تهران صادر می شود و در ۶ماهه اول ۷۰۷۷مورد کارت صادر یا تمدید شده است . ۱۴۹۲ مورد پرونده جدید صادر و 5585 ومورد تمدید داشته ایم که نسبت به سال قبل با ۷۲ درصد رشد درصادره و 21درصد در تمدیدهمراه بوداست.

وی افزود: یکی از خدمات اساسی به واحد‌های تولیدی، تامین مواد اولیه ، قطعات و ماشین آلات تولید است که ثبت سفارش باید صورت گیرد. امسال ۳۶ هزار و ۲۵۷پرونده برای گرفتن ثبت سفارش به ما واصل شده است . که ۲۹ هزار و ۵۶۳ مورد رسیدگی شده و حدود ۷۰۰۰ مورد در دست رسیدگی است . ارزش پرونده های رسیدگی شده نزدیک به ۱۱ میلیارد یورو تقاضای واحد‌های تولیدی بوده است که 94 درصد از ثبت سفارشات انجام شده مربوط به مواد اولیه ، ماشین آلات و قطعات یدکی تولید است و کمتر از 6 درصد آن مربوط به کالاهای ساخته شده ایست که امکان تولیدآن درکشور نیست و برای فعالیت های اقتصادی لازم است مثل برخی از سایزهای تایر سنگین و برخی از ماشین آلات راهسازی و معادن که امکان تولید آن درکشور وجودندارد یاکافی نیست .

صادقی گفت: برنامه‌هایی برای جهش تولید و پشتیبانی مدنظر بوده که در قالب هفت محور و40 برنامه ابلاغ شده است که تعدادی از این برنامه‌ها را انجام دادیم. ما برنامه توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل داریم؛ فرصتی است که واحد‌های تولیدی از این استفاده کنند و ساخت داخل انجام دهند و سال گذشته یک میلیارد و دویست میلیون دلار باید ماشین وارد می‌شد که شرکت‌ها خودشان داخلی سازی کردند و ازامکانات خود استفاده کردند. هدفی که امسال گذاشته شده است یک میلیارد دلار است که نسبت به سال قبل۲۰ درصد این هدف کم شده است چون بعضی از این ظرفیتها در استان های دیگر مستسقر است . این هدف در شش ماهه اول حدود ۲۶۲ میلیارد دلار بوده است که به طور کامل محقق شده است.

صادقی افزود: البته برخی از این اقدامات در مسیر تکمیل است و پیش بینی می‌کنیم که امسال بالاتر از یک میلیارد دلار را داخلی سازی کنیم که در راستای اهداف ماست.

این مقام مسئول گفت: هدف بعد فعال سازی واحد‌های راکد صنعتی است که یک سری از آن‌ها غیر فعال هستند این‌ها طرح هستند و در یک برنامه جداگانه پیگیری می‌شود که کمیته‌هایی تشکیل شده و بررسی طرح صورت می‌گیرد تا حداکثر ظرف یکسال اگر انجام شود اجازه می‌دهیم در غیر این صورت این واحد‌ها خلع ید و واگذار می‌شود.

بخش دیگر واحدهای نیمه فعال یا راکد هستند که قبلا بودند وتولید می کردندکه بنا به دلایل مختلف از چرخه تولیدخارج شده اند که اینها هدف گذاری شده اند که سالانه فعال شوند . در شش ماهه اول امسال ۱۸3 طرح راکد یا نیمه فعال را فعال کردیم و واحد‌ها را دوباره راه اندازی کردیم.

راهکارهای حل و رسیدگی به مشکلات تولید

او گفت: مکانیزمی برای رسیدگی به مشکلات واحد‌های تولیدی داریم. کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است که شامل بازدید مستمر از واحد‌های تولیدی است که هم استاندار و معاونین ذیربط و مدیران دستگاهها حضور دارند. بازدید صورت می‌گیرد ومشکلات واحد‌ها احصا می‌شود. ما سایتی داریم تحت عنوان سایت بهین یاب که سایت ارائه خدمات صنعتی و معدنی کشور است که واحد‌های مشکل دار ثبت نام می کنند که برای ما ارسال می‌شود و بلافاصله توسط کارشناسان رسیدگی صورت می‌گیرد و ظرف یک هفته با جلسه‌ای که با استاندار ، بانکها و خود صنعتگران در آن جلسه به تایید می‌رسد. خوشبختانه امسال واحدی که تعطیل شود نداریم، واحدی که گرفتار بانک است و نتوانسته مالیات را بدهد و تامین اجتماعی خود را به موقع پرداخت نکرده است و بانک هم تا حدی می تواند انعطاف داشته باشدلذا واحد تولیدی دراین کارگروه تعیین تکلیف می شود. از بانکها بخشودگی یا تخفیف می گیریم که واحد بتواند این مشکل را برطرف کند یا مشکلات آب، برق و گاز که می‌تواند در این سامانه مطرح کنند.

صادقی ادامه داد: همه بخش‌های تولیدی اعم از صنعتی ، معدنی ، گردشگری و کشاورزی می توانند با مراجعه به سایت بهین یاب مشکل خود را با ما درمیان بگذارند و مشکل را با حضور خودشان ظرف یک هفته انجام می شود و سعی در حل آن می‌کنیم . هدف ما دراین کارگروه این است که هیچ واحد تولیدی نباید به خاطر بدهی تعطیل شود.

او گفت: ۱۳۳ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در ۶ ماه اول سال برگزار شد، 435 موردمصوبه برای واحدهای تولیدی صادر شده است. تعداد شرکت‌های مراجعه کننده ۲۸۶ شرکت بوده است که بخشی در امور مالیاتی و برخی از تامین اجتماعی و ۲38 مورد مشکل بانکی داشتند که رفع شده و حکم آن‌ها صادر شده است و این روال کمک می‌کند که واحد‌ها به تولید خود ادامه دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه