English

خبرگزای موج گزارش می دهد؛

چرا سایت گمرک گزارش کالاهای وارد شده را منتشر نمی‌کند؟

یکی از مطالبات مردمی و خبرگزاری موج این است که بانک مرکزی فهرست افرادی که ارز برای واردات دریافت کرده اند را منتشر کنند و گمرک هم فهرتس کالاهای وارداتی را روی سایت قرار دهد تا اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد.

چرا سایت گمرک گزارش کالاهای وارد شده را منتشر نمی‌کند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، تقریبا از سه سال پیش که تحریم ها بر سر اقتصاد ایران آوار و مانع از صادرات نفت و برخی دیگر از کالاهای ارزآور ایران شد مساله تخصیص ارز واردات مورد توجه قرار گرفت و در همان سال 97 بیش از 1200 کالا مشمول قانون ممنوعیت واردات شدند، زیرا درآمد ارزی کشور کاهش یافته بود و دیگر ایران نمی توانست برای واردات هر کالایی ارز اختصاص بدهد.

 با این حال در همان سال 97 هم واردات برخی کالاهای غیرضروری همچون سنگ پا، کیسه ادار و ... حاشیه های زیادی به همراه داشت و بسیاری از فعالان اقتصادی معتقد بودند این قلم کالاها معمولا پشت پرده ای دارند و احتمالا در قبال صادرات کالا واردات می شوند یا ممکن است دست رانت هایی در کار باشد به همین دلیل همواره در سالهای مختلف شاهد واردات این دست از کالاهای عجیب بوده ایم.

نکته جالب توجه اینجاست که از سال 98 به بعد هیچ گزارشی از کالاهای واردات شده روی سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار نگرفته است، هرچند دلیل این مساله این ادعاست که ایران تحریم هاست و نباید نوع کالا و مبدا کالای واردات شده منتشر شود، اما به طور قطع کالاهایی همچون سنگ پا و خلال دندان و ... کالای خاصی نیست که انتشار جزئیات واردات آن مساله ساز باشد.

به هر حال در شرایط کنونی تنها نوع کالا زیر ذره بین نیست بلکه چه کسی کالا را  وارد کند اهمیت ویژه ای دارد، زیرا یکی از مشکلاتی که در سال های گذشته بروز کرده است صدور مجوز واردات بر مبنای رانت بوده است و بسیاری توانسته اند از این محل درآمدهای بسیار کلانی را به جیب بزنند، بنابراین یکی از مطالبات مردمی و خبرگزاری موج این است که بانک مرکزی فهرست افرادی که ارز برای واردات دریافت کرده اند را منتشر کنند و گمرک هم فهرست کالاهای وارداتی را روی سایت قرار دهد تا اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه