English

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور در گفتگو با خبرگزاری موج؛

۶۰ میلیون رکورد اطلاعاتی در پروژه GNAF

کاوه دولتی گفت: پروژه جی نف در سال 95 با حدود 50 میلیون رکورد اطلاعاتی در کشور آغاز شد و امسال این رکود به 60 میلیون رسیده و هر سال دو میلیون جدید اضافه می شود و تاکنون 80 درصدی پیشرفت داشته است.

 ۶۰ میلیون رکورد اطلاعاتی در پروژه GNAF

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه طرح جی نف طرح ملی است که از اواخر سال ۹۵ مقدمات کار آن فراهم شد، گفت: در ابتدای پروژه جی نف ۶ سازمان همکار شدند و باید یکسری ملزومات پروژه را آماد سازی کنند و یکی از این الزامات اجرای آن،  تهیه لایه های مختلف اطلاعاتی نقشه کشور است و باید سازمان متولی شامل سازمان نقشه برداری، سازمان ثبت سناد و املاک، بنیاد مسکن و سازمان جغرافیایی ارتش و شهرداری ها در این بخش همکاری کنند.

کاوه دولتی با بیان اینکه بنیاد مسکن در بخش روستایی نقشه ها و داده های اطلاعاتی را فراهم می کند، افزود: همچنین سازمان نقشه برداری نقشه برداری نقشه نقاط مرکزی کشور را تهیه می کند و سازمان جغرفیایی ارتش نقشه نقاط مرزی کشور را تهیه می کند.

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور با تاکید بر اینکه لایه اطلاعاتی نقشه مربوط به جاده های بین شهری توسط وزارت راه و شهرسازی و لایه اطلاعاتی استانها توسط وزارت کشور فراهم شود، تصریح کرد: وزارت کشور مرز شهرستان و استان و ... را تعیین می کنند و شهرداری هم  لایه معابر، لایه محلات نام گذاری معابر، محلات و پلاک گذاری ساختمان ها را انجام می دهد.

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور با تاکید بر اینکه جی نف شامل مجموعه اطلاعاتی از نشانی استاندارد، کدپستی و موقعیت جغرافیایی مختص کد پستی و لایه های اطلاعاتی مرتبط با آن است تصریح کرد: در پروژه جی نف برای کل کشور یعنی شهرها و روستاها که حدود 60 میلیون رکورد اطلاعاتی است و آدرس استاندارد و کد پستی اختصاص داده ایم.

دولتی با تاکید بر اینکه در حال حاضر فراتر از شیوه نامه ها باتوجه به نیاز جامعه کد پستی اختصاص داده ایم، افزود: به طوری که به کیوسک های روزنامه فروشی یا غرفه های موجود پاساژها و شرکت های استارتاپی  هم کد پستی اختصاص داده ایم تا اطلاعات آنها ثبت شود تا بتوانند مجوزهای لازم برای کسب و کار خود را دریافت نمایند. از طرف دیگر هر مکانی که نیازمند  دریافت کنتور انشعاب آب، برق و ... باشد برای پر کردن فرم های الکترونیکی نیازمند کد پستی است و از این طریق فرایندها تسهیل می شوند.

جی نف به ازای هر واحد مکانی کد یکتایی اختصاص می دهد

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر یک سایت به آدرس https://gnaf.post.ir  برای جی نف راه اندازی شده که مردم می توانند آدرس خودشان را در سایت جستجو و اطلاعات کد پستی را دریافت کنند گفت: همچنین مردم می توانند روی نقشه موجود در سایت بروند و روی نقطه مورد نظرشان کلیک و اطلاعات کد پستی دریافت کنند. البته در برخی شهرها، شهرداری ها در محله ها پلاک کوبی نکرده اند و مردم نمی توانند به راحتی از روی آدرس استاندارد در سایت کد پستی مورد نظر خود را پیدا کنند از این رو یا باید از روی نقشه مکان را پیدا کنند و یا اطلاعات خود را در فرم های درخواست کدپستی وارد کنند و شرکت ملی پست کد پستی را برای آنها ارسال خواهد کرد.

او افزود: در حال حاضر یک ساختمان نوسازی که اصلا کد پستی ندارد امکان درخواست کد پستی جدید وجود دارد و همکاران شرکت ملی پست به آنجا مراجعه می کنند و کد پستی به آن اختصاص می دهند و در شرایط کنونی همکاری با برخی شهرداری ها همچون تهران آغاز کرده ایم که دیگر نیازی به مراجعه به پست نیز ندارد و در زمان تشکیل پرونده در شهرداری، اطلاعات را به صورت سرویس برای شرکت ملی پست ارسال می گردد و کد پستی توسط پست صادر و در پایان کار و پروانه ساختمان و سند ساختمان درج خواهد شد و حتی قبوض برق و گاز هم دیگر با همان کد پستی ارائه خواهد شد.

او با بیان اینکه در حل حاضر تمام شهرهای کشور که نقشه داشته اند موضوع لوکیشن اجرایی شده تصریح کرد: در بخشی از روستاها این مقوله انجام شده و تا کنون نقشه هزار روستا توسط بنیان مسکن تهیه و ارائه شده و قرار است در شهریور ماه نقشه 1000 روستای دیگر ارائه شود و لوکیشن مکان پایان سال اضافه خواهد شد.

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور افزود: در پروژه جی نف به ازای هر واحد مکانی کد یکتایی اختصاص داده می شود که شامل طول و عرض جغرافیایی یا لوکیشن آن می باشد.

 ۲۳ پروژه اولویت دار در سال ۹۶ تعریف شد

دولتی درباره تکیمل اطلاعات مناطق بدون پلاک گفت: وزارت کشور و شورای شهر ناظر بر عملیات شهرداری ها هستند و البته در شهرهای بزرگ موضوع نام گذاری معابر و پلاک گذاری ساختمان ها مشکل چندانی ندارد اما 1372 شهر داریم که برخی از آنها به تازگی از روستا تبدیل به شهر شده اند که هنوز شهرداری هم ندارند که تا بخواهد امکانات زیرساختی شهر همچون شهرداری و ... را دریافت کنند، کمی زمان طول می کشد به همین دلیل موضوع اختصاص لوکیشن به کد پستی در برخی از شهرهای کوچک با تاخیر اجرا میگردد. از این رو در مجموع می توان گفت که پروژه ای جی نف 80 درصد پیشرفته داشته است.

مدیرکل جغرافیایی و اطلاعات مکانی کشور با اشاره به اینکه پروژه قرار بود که در آذر 99 به پایان برسد گفت: دولت 23 پروژه اولویت دار در سال 96 تعریف کرده که برخی از آنها پیشرفت کمتری نسبت به پروژه جی نف داشته است، از طرف دیگر پروژه جی نف یک پروژه دائمی است و با ساخت هر ساختمان، ایجاد شهر جدید و ... باید اطلاعات به روز و رکودهای جدیدی در جی نف قرار گیرد و  درواقع پایان ناپذیر است، به عبارت دیگر در سال 95 حدود 50 میلیون رکورد اطلاعاتی در کشور داشته ایم و امسال این رکود به 60 میلیون رسیده و هر سال دو میلیون جدید اضافه می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه