English

روابط عمومی دیجیتال؛ تحولی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت

واقعیت این است که بزرگان عرصه روابط‌عمومی دیگر با قالب‌های سنتی روابط‌عمومی خداحافظی کرده‌اند. آن‌ها سوار بر قطار روابط‌عمومی دیجیتال هستند و این قطار با سرعتی مشابه یک فضاپیما در حال حرکت است.

روابط عمومی دیجیتال؛ تحولی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت

به گزارش خبرگزاری موج، وقتی صحبت از روابط‌عمومی دیجیتال به میان می‌آید با این پرسش مواجه می‌شویم که تعریف ما از روابط‌عمومی دیجیتال چیست و چه استراتژی می‌تواند ما را در این حوزه به موفقیت برساند؟

واقعیت این است که بزرگان عرصه روابط‌عمومی دیگر با قالب‌های سنتی روابط‌عمومی خداحافظی کرده‌اند. آن‌ها سوار بر قطار روابط‌عمومی دیجیتال هستند و این قطار با سرعتی مشابه یک فضاپیما در حال حرکت است.

پس از قطار روابط‌عمومی دیجیتال جا نمانید.

روابط عمومی دیجیتال کاتالیزور شماست!

امروزه ساختار و وظایف روابط‌عمومی به شدت تغییر کرده است. دیگر وظیفه یک کارشناس روابط‌عمومی فقط برقراری ارتباط با رسانه‌ها، انتشار اخبار سازمان در مطبوعات و خبرگزاری‌ها و تهیه بولتن‌ روزانه نیست.

روابط‌عمومی دیجیتال ترکیب موثری است از روابط‌عمومی با بازاریابی دیجیتال که با ایجاد فضایی پویا، مونولوگ‌ها (ارتباط یک سویه با مخاطب) را به دیالوگ (ارتباط دو سویه با مخاطب) تبدیل کرده و از این طریق با مخاطبان و مشتریان مستقیماً ارتباط برقرار می‌کند.

طبیعتاً با این رویکرد، اخبار و اطلاعات مستقیم و سریع به مخاطب می‌رسد و احتمالا توسط او در سایر فضاهای مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود. در واقع با روابط‌عمومی دیجیتال می‌توانیم به عنوان مالک یک کسب‌وکار، از شبکه های اجتماعی و وبلاگ برای دسترسی به مخاطبان و اشتراک‌گذاری اخبار استفاده کنیم.

بازاریابی محتوا در روابط‌عمومی دیجیتال

حضور در شبکه های اجتماعی و وبلاگ‌ها نیازمند محتوایی ارزشمند است. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم از بازاریابی محتوا استفاده کنید. شاید بپرسید بازاریابی محتوا چگونه انجام می‌شود؟

این کار آسان و در عین حال کمی دشوار است! شما باید محتوایی که در اختیار دارید (مطالب منعکس شده در مطبوعات) را با محتوای جدید ترکیب کنید.

بازاریابی محتوا= تجمیع محتوایی که قبلا تولید شده+ بیان ارزش‌ها

مثلا یک مقاله چاپ شده در روزنامه می‌تواند در قالب یک پست وبلاگ، به عنوان پست مهمان در وبلاگی دیگر، یک اینفوگرافی مثلا در اینستاگرام یا پینترست و روزنامه‌های محلی و سایر وب‌سایت‌های مرتبط بازنشر شود.

کاری که شما باید در روابط‌عمومی دیجیتال انجام دهید این است که محتوا را تولید کنید، آن‌را به اشتراک بگذارید، هدف‌گذاری کنید و دوباره آن‌را به اشتراک بگذارید و این فرآیند را بارها تکرار کنید. در واقع شما می‌توانید محتوای تولید شده را با رویکرد بازاریابی محتوا بارها و بارها در منابع مختلف منتشر کنید.

پس بازاریابی محتوایی شامل این سه مرحله اصلی است:

  • هدف‌گذاری
  • تولید محتوا
  • اشتراک‌گذاری

گاهی اوقات به جای اینکه مقاله‌ای را در یک نشریه به چاپ برسانید، آن‌را به یک پست وبلاگ تبدیل کنید و از این طریق فضای پرسش و پاسخ را بین مخاطب و خودتان ایجاد کنید.

 در روابط‌عمومی دیجیتال به کمپین‌های تبلیغاتی فکر کنید! کمپین‌هایی که می‌تواند با تعامل بین شما و مخاطبان‌تان شکل بگیرد.

این نکته را فراموش نکنید: در مرحله هدف‌گذاری مجدد در تولید محتوا عجله نکنید. این‌بار یک قدم جلوتر بروید. به محتوا ارزش‌های جدیدی را بیافزایید و آن‌را بازنویسی کنید.

از ابزارهای روابط عمومی دیجیتال استفاده کنید

بازاریابی محتوایی، سئو (بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جست‌وجوگر)، فعالیت در شبکه های اجتماعی، پشتیبانی و ارائه خدمات به مشتریان، ابزارهایی هستند که باید توسط یک کارشناس روابط‌عمومی مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین اگر با اصول اولیه و نحوه استفاده از این ابزار آشنایی ندارید، الان بهترین زمان برای یادگیری است. نگران نباشید و در این مفاهیم شیرجه بزنید! زمان را از دست ندهید.

وقتی که محتوا را آماده می‌کنید، قدم بلندتری بردارید و آن را برای سئو بهینه‌سازی کنید. این‌کار لزوماً و صرفاً توسط یک متخصص سئو انجام نمی‌شود. کلمات کلیدی مرتبط با محصولات و برندتان را تعیین کنید و درباره آن‌ها مقاله تولید کنید تا مخاطبان‌ در حین جست‌وجوی آن کلمات در اینترنت، محتوا و مقاله‌های شما را بیایند.

شما به عنوان یک کارشناس روابط‌عمومی دیجیتال باید یاد بگیرید که چطور کلمات کلیدی را تعیین کنید. تعریف درست کلمات کلیدی بسیار تاثیرگذار است. پس از تعریف کلمات کلیدی، آن‌ها را در مقالات و محتوای تولیدی به‌کار ببرید و بعد آن‌را در تمامی شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

با رویکرد روابط عمومی دیجیتال یک حساب توئیتر ایجاد کنید تا از این طریق بتوانید افراد مرتبط با کسب‌وکارتان، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را بیابید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، چرا که اصلی‌ترین مهارت یک کارشناس روابط‌عمومی برقرار کردن ارتباط است.

ما می‌دانیم که برقرار کردن ارتباط با دیگران، رکن اساسی یک جامعه پویا است. در سال‌های اخیر موجی از شبکه های اجتماعی به راه افتاده و تاثیرگذاری فوق‌العاده‌ای بر برندسازی داشته است. از آن‌ها برای به اشتراک گذاشتن محتوای خود استفاده کنید.

کنجکاو باشید و در کسب دانش نترسید!

یاد بگیرید، یادگیری بسیار مهم است. آموختن و فراگیری مهارت‌های جدید در موفقیت شما به عنوان یک بازاریاب حرفه‌ای و یا یک کارشناس روابط‌عمومی بسیار حیاتی است.

مهم نیست که شما حرفه‌ای هستید یا آماتور، در هر حال خود را به چالش بکشید.

آنچه که امروز می‌آموزید، شما را در انجام وظایف‌تان یاری می‌دهد. بنابراین روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید و به پیش بروید!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه