English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

عرضه خودرو در بورس با قیمت کارخانه / معاملات خودرو در بورس سقف قیمتی خواهند داشت

در حال حاضر مجلس طرحی برای بازار خودرو در حال تدوین دارد که به موضوع ساماندهی بازار خودرو پرداخته و سیاست های جدیدی در دستور کار قرار دارد که بر مبنای آن عرضه خودرو در بورس با قیمت کارخانه عرضه و معاملات بدون کف قیمتی انجام می شود.

عرضه خودرو در بورس با قیمت کارخانه / معاملات خودرو در بورس سقف قیمتی خواهند داشت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در ماه های اخیر طرحی در مجلس عرضه شد که هدف از آن تنظیم بازار خودرو و جلوگیری از دلالی در بازار آزاد خودرو بود که بر مبنای آن قرار بود خودرو به بورس کالا برود اما پس از مخالفات بسیاری از کارشناسان این طرح در مرحله اولیه با مخالفت بسیاری از نمایندگان مجلس روبرو شد، زیرا در شرایط کنونی میزان تقاضا بیش از عرضه است، به همین دلیل فروش خودرو در بورس کالا هم نمی تواند به تعدیل قیمت کمک کند، از این رو این طرح با تغییراتی روبرو شده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر مجلس طرحی برای بازار خودرو در حال تدوین دارد، گفت: در این طرح به موضوع ساماندهی بازار خودرو پرداخته می شود و سیاست های جدیدی در دستور کار قرار دارد که بر مبنای آن عرضه خودرو در بورس هم به صورت قیمت کارخانه اجرایی می شود.

 سید جواد حسینی کیا با بیان اینکه در عرضه خودرو در بورس کالا سقفی در نظر گرفته می شود، گفت: بر اساس تصمیم گیری ها قیمت عرضه در بورس کالا نرخ کارخانه خواهد بود و کف قیمت برای معامله در بورس وجود ندارد، اما برای آن سقفی تعیین شده که می تواند مانع از افزایش بیش از حد قیمت در بازار شود.

او با تاکید بر اینکه در این طرح همچنین برای دلالان بازار خودرو هم مالیات های سنگینی وضع کرده است، افزود: بر مبنای این سیاست افرادی که بیش از یک خودرو دارند باید مالیات سنگینی بپردازند و اجرای این طرح کمک می کند تا بازار سیاه در خودرو به وجود نیاید.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه از درآمدهای مالیاتی حاصل شده در بخش خوردو تکالیفی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: بخشی از این منابع به پلیس اختصاص داده می شود تا برای تجهیز دوربین و .... بکار گیرند، همچنین بخشی از این درآمد برای توسعه حمل و نقل عمومی و ... اختصاص داده شود.

افزایش زیان انباشته خودروسازها 

در حال حاضر یکی از مهمترین چالش های صنعت خودروی ایران افزایش زیان خودروسازهاست که به گفته آنها قیمت دستوری، عامل اصلی آن است و دولت باید در مسیر آزادسازی قیمت ها حرکت کند تا پای دلال ها هم کوتاه شود، اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که کمبود عرضه در مقابل تقاضا مهمترین چالش بازار خودرو در شرایط کنونی است و اگر تیراژ تولید به اندازه قابل قبولی برسد هم هزینه سربار کاهش می یابد و هم میزان تقاضا و عرضه به تعادل خواهند رسید و عملا دلالی در بازار خودرو سودی نخواهد داشت.

همچنین یک استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه در دو سال گذشته زیان انباشته خودروسازها به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده گفت: قیمت خودرو باید در حاشیه بازار تعیین یا در بورس به فروش برسد. در شرایط کنونی قرار است خودروهای که تیراژ بالایی دارند همچنان با قیمت گذاری های قبلی عرضه شوند و خودروهای دیگر با قیمت بالاتر قیمت گذاری جدید خواهند شد.

امیرحسن کاکایی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی سیاست گذاری ها باید به حل مشکل صنعت خودرو بپردازد، تصریح کرد: هم اکنون اقداماتی در زمینه بومی سازی قطعات خودرو انجام شده و روی تولید هم تاثیر گذاشته، اما این صنعت زیان ده است و زمینه جذب سرمایه گذاری را فراهم نمی کند، از این رو باید شرایط تغییر کند زیرا تولید قطعات خودرو برای تیراژ بالا نیازمند سرمایه گذاری بالاست، از این رو صنعت خودروی ایران قربانی تعلل در سیاست گذاری های درست است.

او با تاکید بر اینکه وضعیت سهام خودرویی ها در بورس هم به وضعیت سیاست گذاری های کلان بستگی دارد، گفت: همچنان نوسانات اقتصادی در ایران بالاست و هر روز ممکن است یک تصمیم جدید اعلام شود که وضعیت بازار و حتی سهام خودروسازها را تحت تاثیر قرار دهد، از طرف دیگر ارز کافی برای واردات مواد اولیه تخصیص داده نمی شود و مشکلاتی برای تولید به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در ماه های اخیر روند تولید خودرو در ایران نسبت به گذشته صعودی بوده است، حالا باید دید در کنار این مهم، سیاست گذاری در عرضه خودرو هم چقدر می تواند در تنظیم بازار خودرو موثر باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه