English

سعید زرندی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

هدفگذاری صادرات ۳۸ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۰ / جایگزینی ۳۴۰۰ میلیون دلار محصولات بومی سازی شده

معاون طرح و برنامه ای وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال هدفگذاری افزایش حجم محصولات صادراتی به ارزش ۳۸.۴ میلیارد دلار و افزایش تنوع محصولات صادراتی با ارزش افزوده بالا تا ارزش یک میلیارد دلار در دستور کار قرار دارد.

هدفگذاری صادرات ۳۸ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۰ / جایگزینی ۳۴۰۰ میلیون دلار محصولات بومی سازی شده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، حرکت مثبت اقتصاد ایران و جهان در سال جاری به دلیل کاهش شیوع ویروس کرونا و همچنین کاهش فشار تحریم ها بر اقتصاد ایران از سال ماه ها قبل پیش بینی شده بود، هرچند اما و اگرهای زیادی درباره اقتصاد ایران وجود دارد، اما آمار و ارقام تولید و صادرات بهتر می تواند به پیش بینی روند اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ کمک کند، از این رو خبرگزاری موج با سعید زرندی معاون طرح و برنامه ای وزارت صنعت، معدن و تجارت گفتگو کرده است؛ وی خبر داده است که در بخش واردات و صادرات امسال هدفگذاری افزایش حجم محصولات صادراتی به ارزش ۳۸.۴ میلیارد دلار و افزایش تنوع محصولات صادراتی با ارزش افزوده بالا تا ارزش یک میلیارد دلار و همچنین برای مدیریت بحران و عرضه و تقاضا برای تامین ۱۰ کالای اساسی پیش بینی لازم را انجام دهد و در بخش برخورد با قاچاق اجرای ۳۹۰ هزار بازرسی در مراکز توزیع سراسر کشور را در دستور کار قرار دارد.

در ادامه متن کامل گفتگو را می خوانید؛

* مهمترین راهکار بسیاری از کارشناسان اقتصاد برای عبور از مشکلات تحریم و اقتصاد تورمی افزایش تولید و بومی سازی کالاهای مورد نیاز کشور است، در شرایط کنونی وزارت صنعت، معدن و تجارت چه برنامه ای در این بخش دارد و چه هدفگذاری هایی تا پایان سال ۱۴۰۰ در نظر دارد؟

سال ۱۴۰۰ در ادامه برنامه های وزارت صنعت برای پشتیبانی و مانع زدایی از تولید ۷ محور برنامه ریزی شده که شامل ۴۰ برنامه است و در محور توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، هدف جایگزینی ۳۴۰۰ میلیون دلار محصولات بومی سازی شده به جای واردات پیش بینی شده، همچنین تولید ۱۲۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری، نوسازی ۱۲ هزار ناوگان درون شهری و برون شهری، حمایت از تامین و توسعه ۱۰۰۰ دستگاه ناوگان ریلی بین شهری، توسعه ۷۳ فروند صنایع دریایی، تکمیل ۴۵۰ طرح نیمه تمام، بازسازی و نوسازی ۵۰ بنگاه صنعتی، ۶۰ بنگاه معدنی و ۱۵۰۰ واحد صنفی و توسعه ۲۵۰ واحد از صنایع کوچک در راستای سیاست تکمیل زنجیره تولید و فعالسازی ۲۰۰۰ بنگاه اقتصادی راکد، در دستور کار قرار دارد.

* در حال حاضر که کشور با تحریم های آمریکا مواجه است و صادرات نفت به شدت محدود شده توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی از اهمیت بالایی برخوردار است، برای سال ۱۴۰۰ وزارت صنعت، معدن و تجارت چه برنامه ای برای مدیریت واردات و صادرات دارد؟

در بخش واردات و صادرات امسال هدفگذاری افزایش حجم محصولات صادراتی به ارزش ۳۸.۴ میلیارد دلار و افزایش تنوع محصولات صادراتی با ارزش افزوده بالا تا ارزش یک میلیارد دلار در دستور کار قرار دارد، همچنین طبق این برنامه برای توانمندی بنگاه های صادراتی اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار تشویقی به صادرکنندگان برای ۱۷۸۰ بنگاه دنبال می شود. 

* در بخش مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک که یکی از محورهای برنامه ای وزارت صنعت، معدن و تجارت است چه اقداماتی برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده است؟

در سال جاری برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک این است که اتصال ۱۰۰ شرکت پخش به سامانه جامع تجارت را اجرایی کند و ۵۰۲ شرکت هم در این بخش به صورت منطقه ای و استانی ساماندهی شوند و برای توسعه تجارت الکترونیک و کسب و کارهای مجازی تراکنش ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومانی را برای ۳۰۰ کسب و کار مجازی پیش بینی کرده و همچنین برای مدیریت بحران و عرضه و تقاضا برای تامین ۱۰ کالای اساسی پیش بینی لازم را انجام دهد و در بخش برخورد با قاچاق اجرای ۳۹۰ هزار بازرسی در مراکز توزیع سراسر کشور را در دستور کار قرار دارد.

* برنامه دولت برای تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری بخش تولید در سال ۱۴۰۰ چیست؟

هدف دولت این است که در سال جاری ۲۰ هزار میلیارد تومان تامین اعتبار با استفاده از ابزاهای تامین مالی همچون عرضه سهام شرکت ها، انتشار انواع اوراق، ایجاد انواع صندوق گواهی، افزایش سرمایه شرکت ها و ... انجام دهد و در مجموع بتواند ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه خرد مردم را به سمت تولید سوق دهد. همچنین  ۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت جذب کند تا با استفاده از این منابع توسعه سرمایه گذاری در ۱۰۰ شرکت مطابق با طرح های اقتصاد مقاومتی محقق شود و ۲۵۰ طرح در ۱۲ استان مناطق محروم و کمتر برخوردار فعال و طرح های نیمه تمام هم راه اندازی شوند.

* یکی از سیاست های دولت در سال های اخیر تقویت بخش معدن بوده در حال حاضر چه برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه معادن و صنایع معدنی دارد؟

یکی از برنامه های ما در سال جاری تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی است، از این رو احیا و فعالسازی ۲۰۰ معدن کوچک مقیاس و تولید ۷۸۰ هزار تن مس، یک تن شمش طلا، تولید لیتیوم، نیکل و کالبت در دستور کار قرار دارد، همچنین فعالیت های اکتشافی با هدف پی جویی ۱۳۰۰۰۰ کیلومتر مربع، تکمیل ۳۰۰۰۰ کیلومتر خطی چرخه ژئوفیزیک هوایی، ۱۲۰ هزار متر حفاری و ۸۰ هزار نقطه ژئوفیزیک زمینی دنبال می شود. همچنین در برنامه های این بخش دولت واگذاری مجوزها و ۳ معدن در اختیار دولت از طریق بازار سرمایه را در سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد کرد.

* وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه فناوری و محصولات دانش بنیان در سال جاری چه برنامه های را طراحی کرده است؟

در سال جاری آماده سازی ۱۰۰ واحد و تحویل دو مرکز برای ایجاد هاب فناوری در مسیر انقلاب صنعتی چهارم اجرایی می شود همچنین رسوخ فناوری در ۱۰۰ پروژه توسط واحدهای تولیدی و اجرای ۲۰۰ طرح پیشنهادی و ۱۰۰ قرارداد برای توانمندسازی تولید و ایجاد اشتغال پایدار در این بخش دنبال خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه