English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش‌بینی شکست مقاومت ۱/۳ میلیون واحدی پس از تکمیل پولبک / افزایش حجم معاملات و ورود پول حقیقی ادامه دارد

در هفته گذشته حضور گسترده خریدارها در منفی‌ها و عدم تشکیل صفوف فروش نشان از شرایط خوب بازار و میل به گذر از مقاومت شاخص یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی دارد.

پیش‌بینی شکست مقاومت ۱/۳ میلیون واحدی پس از تکمیل پولبک / افزایش حجم معاملات و ورود پول حقیقی ادامه دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بازار روز پایانی هفته گذشته تحت تاثیر قرار گرفتن شاخص در محدوده مقاومت یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی زیر فشار عرضه قرار گرفت و این اتفاق منطقی است و از آنجایی که مثبت ورود پول حقیقی‌ها در بازار ادامه داشت و تعداد نمادهای دارای صف فروش محدود بود. این وضعیت نشان می‌دهد که بازار از آن شرایط وخیم گذشته فاصله گرفته و روند منطقی را طی می‌کند.

بورس تهران می‌تواند بعد از کف سازی از مقاومت ۱/۳ میلیون واحدی عبور کند به نظر برای روز شنبه هم فشار عرضه در بازار را داشته باشیم، هر چند معاملات روز چهارشنبه در هفته‌های اخیر در نیمه دوم بازار سمت تقاضا شرایط بهتری داشت اما به فرض تداوم فشار فروش می‌توان انتظار داشت که بازار بعد از روز شنبه با افزایش تقاضا همراه شود. حضور گسترده خریدارها در منفی‌ها و عدم تشکیل صفوف فروش نشان از شرایط خوب بازار و میل به گذر از مقاومت شاخص دارد.

بورس تهران هفته گذشته را متعادل پشت سر گذاشت اما با رسیدن به شاخص بالای مقاومت ۱/۳ میلیون واحدی سمت عرضه تقویت شد اما در مجموع افزایش مجدد ارزش معاملات، مثبت شدن تراز نقدینگی حقیقی‌ها، حرکت رو به جلوی شاخص هم‌وزن و رسیدن تعداد نمادهای دارای صف فروش به کمتر از ۱۰۰ سهم از نکات مثبت بازار بود، همانطور که پیش‌بینی می‌شد در این محدوده شاهد نوسانات و افزایش حجم عرضه در بازار سهام بودیم، به طوری که فشار فروش باعث شد که شاخص کل در روز سه شنبه در مدار منفی به کار خود پایان دهد. البته از نکات قابل توجه بازار روزهای پایانی هفته خروج پول حقیقی و همچنین افزایش صف‌های فروش است که احتمالا این روند در روز آینده نیز ادامه داشته باشد و بازار مجدداً با افزایش حجم عرضه‌ها مواجه شود.

احتمالا بازار در رنج مثبت آغاز به کار کند

از لحاظ تکنیکالی در تایم فریم یک ساعته به دلیل روند صعودی شاخص کل در ساعات پایانی روز چهارشنبه، پیش‌بینی می‌شود که احتمالا بازار در رنج مثبت آغاز به کار کند و در ادامه مسیر شاخص مشخص می شود، از لحاظ تکنیکالی در تایم فریم روزانه شادو شکل گرفته نشان از قدرت خریدران نسبت به فروشندگان است. همچنین الگوی کندلی تشکیل شده در نواحی مقاومتی معمولا به معنی تغییر روند است و این موضوع احتمال افزایش فشار فروش در روز آینده را بالا می‌برد. اما برای اظهار نظر مطمئن‌ تر در الگوهای کندلی باید منتظر تایید آن در روز بعد بود.

شاخص هم ‌وزن نیز بعد از برخورد با سطح مقاومتی خط روند صعودی بلند مدت خود، اندکی کاهش داشته است. احتمالاً این شاخص نیز با اندکی کاهش به سطح مقاومت شکسته شده پولبک بزند و سپس مجددا به مسیر صعودی خود ادامه دهد.

 افزایش ارزش معاملات و رکورد خروج پول از صندوق‌ های درآمد ثابت از نشانه ‌های امیدوار کننده است که می‌تواند سبب افزایش تقاضا در بازار شود. اما با توجه به شرایط بازار و فروش سنگین حقوقی‌ ها در بعضی از نمادهای بزرگ، احتمال بالا بودن شدت عرضه‌ها در روز آینده زیاد است.

 افزایش ارزش معاملات و ورود پول حقیقی

اواسط هفته بازار با استقبال خوبی مواجه شد به طوری که روند افزایش ارزش معاملات و ورود پول حقیقی همچنان ادامه داشت و در نهایت شاخص کل توانست تا سطح مقاومتی ۱/۳ میلیون پیش رود. اما در اواسط بازار عرضه‌ها شدت گرفت و این موضوع در کاهش ارتفاع شاخص کل و نیز روند افزایشی صف‌های فروش به خوبی منعکس شد.

از طرف دیگر شاخص کل برای سومین بار در ۵ ماهه اخیر به مقاومت ۱/۳ میلیون برخورد و سپس کمی عقب نشینی کرد. احتمالا این موضوع در روز آینده نیز ادامه داشته باشد، به طوری که ابتدای هفته پیش رو با بازار قدرتمندی روبه‌رو نباشیم و شاهد افزایش عرضه‌ها در آن باشیم.

از لحاظ تکنیکالی نیز مقاومت ۱/۳ میلیونی شاخص کل، می‌تواند علت افزایش عرضه‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته باشد. در حال حاضر دو سناریو مطرح است؛ نخست اینکه شاخص کل مقاومت فوق را خواهد شکست، و دوم اینکه شاخص کل اندکی کاهش یابد و به مقاومت قبلی در ۱/۲۸ میلیون پولبک میزند و سپس با قدرت مجددا به سمت مقاومت ۱/۳ میلیون حرکت می کند. برای اینکه شاخص بخواهد با قدرت مقاومت فوق را بشکند و به شکل قدرتمند به مسیر صعودی خود ادامه دهد، نیاز به اندکی اصلاح دارد. با توجه به شرایط بازار، سناریوی دوم محتمل‌تر است.

پیش‌بینی در کوتاه مدت اندکی مشکل است و ممکن است اخبار و یا عوامل غیر منتظره سبب تغییر جهت بازار شود. بنابراین از امروز تا ۵ مرداد، تحولات کدالی (گزارش‌های ۳ ماهه و گزارش‌های ماهانه ) را خواهیم داشت اما با نزدیک شدن به مراسم تحلیف رئیس‌جمهور و مشخص شدن افراد کابینه، فضا کمی سیاسی خواهد شد. از این رو احتمالا روند رو به جلوی بازار تا پایان تیر ادامه داشته باشد اما با نزدیک شدن به میانه‌های مرداد، احتیاط در دستور کار معامله‌گران قرار خواهد گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه