English

عضو سندیکای تولیدکنندگان برق در پاسخ به خبرگزاری موج؛

برآورد ۲ میلیارد دلار خسارت دو ماه قطعی برق / ۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه های غیرفعال

محمد ملاکی گفت: اگر روزی 5 ساعت برق کشور قطع شود با قیمت اثر اقتصادی برق در سال 79 در مدت دو ماه زیان 2 میلیارد دلار بر اقتصاد کشور زیان وارد می کند که مغان سرمایه ساخت نیروگاه 4 هزار مگاواتی است.

برآورد 2 میلیارد دلار خسارت دو ماه قطعی برق / 600 مگاوات ظرفیت نیروگاه های غیرفعال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، محمد ملاکی عضو سندیکای تولیدکنندگان برق در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه دولت و مجلس باید بپذیرند خاموشی در وضعیت جدی قرار دارد گفت: هرچند برخی مسئولان برای اینکه مردم نگران نشوند چندان این مساله را در صحبت های خود نشان نمی دهند، در سال های گذشته کمبود حدود 2 هزار مگاوات وجود داشت که برق بخش صنایع محدود می شد و مشکل برطرف می شد اما امسال موضوع متفاوت است زیرا از ده سال پیش و سرمایه گذاری های پیش بینی شده در برنامه ششم اجرا نشده است.

او با بیان اینکه در سال های 79 قیمت خاموشی در ایران به ازای هر کیلووات ساعت 2 دلار اثر اقتصادی داشت و در آمریکا اثر آن 9 دلار بود، تصریح کرد: اگر روزی 5 ساعت برق کشور قطع شود با قیمت اثر اقتصادی برق در سال 79 در مدت دو ماه زیان 2 میلیارد دلار بر اقتصاد کشور زیان وارد می کند که مغان سرمایه ساخت نیروگاه 4 هزار مگاواتی است.

او در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره راهکار عبور از خاموشی در کوتاه مدت گفت: در حال حاضر واحدهای نیروگاهی دیزلی که حدود 600 مگاوات ظرفیت دارند باید فعال شوند زیرا در شرایط کنونی نزدیک به 5 هزار مگاوات برق صنایع قطع شده که تبعات اقتصادی دارد.

او افزود: در بلندمدت باید سرمایه گذاری در صنعت برق افزایش یابد و نیروگاه های سیکل ترکیبی و نیروگاه های تجدید پذیر هم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ملاکی با اشاره به اشتباهاتی که در ساخت نیروگاه وجود داشته گفت: رودخانه های ایران فصلی هستند و از آب آنها بیشتر برای تامین آب شرب و کشاورزی و ...استفاده می شود بنابراین نباید ساخت نیروگاه برق آبی خیلی مورد تاکید قرار می گرفت.

عضو سندیکای تولیدکنندگان برق ایران با انتقاد از رویکرد وزارت نیرو در سال های اخیر، گفت: وزیر نیرو بیشتر بر مدیریت مصرف و تقاضا تاکید داشته در حالی که با این قیمت برق چندان اجرایی نیست و از طرف دیگر وزارت نیرو مکلف به تامین برق کشور است و در شرایط کنونی که تحریم هستیم بیشتر صنایع راکد هستند و اگر فعال بودند مصرف برق بازهم بیشتر بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه