English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تلاش برای انحصار در بازار لوازم خانگی با عنوان تولید ملی / افزایش رکود در بازار لوازم خانگی

به گفته مسئولان در حال حاضر بازار لوازم خانگی با هزینه بالای مواد اولیه مواجه شده و رکود و افزایش قاچاق در بازار این صنعت را بیشتر تحت تاثیر قرار داده، از طرف دیگر برخی تولیدکننده ها به اسم تولید ملی با فناوری دست دوم بازار را می خواهند انحصاری کنند.

تلاش برای انحصار در بازار لوازم خانگی با عنوان تولید ملی / افزایش رکود در بازار لوازم خانگی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، این روزها به دلیل نوسانات رو به پایین قیمت ارز و احتمال توافق برجام، انتظار نزولی شدن قیمت‌ها در افکار عمومی ایجاد شده و از طرف دیگر پایین آمدن قدرت خرید مردم باعث شده که بازار لوازم خانگی راکد شود و تراکنش‌ها بسیار پایین آمده است. هرچند در شرایط کنونی بسیاری از تولیدکننده ها نسبت به گرانی مواد اولیه اعتراض دارند و معتقدند با شرایط کنونی حاشیه سود تولید از بین می رود و قاچاق لوازم خانگی هم به عنوان مشکلات افزوده است.

در حال حاضر یکی از سیاست های که بسیاری از کارشناسان معتقدند می تواند راهگشای تولید باشد تولید و مونتاژ برندهای مطرح در ایران است تا به واسطه تولید این محصولات قاچاق لوازم خانگی حذف شود و این مساله نه تنها منجر به اشتغالزایی و کسب درآمد مالیاتی می شود وضعیت عرضه و تقاضای بازار را هم متعادل می کند. البته در سال های اخیر برخی تولیدکننده ها نسبت به جایگزین کردن محصولات کره ای اقدام کرده اند و توانسته اند سهم بازار این شرکت ها را در اختیار بگیرند، با این حال هنوز برخی تولیدکننده ها هستند که به اسم تولید ملی کالاهایی تولید می کنند که از کیفیت پایینی برخوردار هستند و با رانت های داخلی به دنبال تشویق مشتریان به خرید این محصولات هستند.

وضعیت همکاری با برندهای خارجی

رییس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در شرکت‌های ایرانی در سال‌های گذشته با صرف هزینه‌های سنگین، خطوط تولیدی دو شرکت کره ای را در ایران راه‌اندازی کرده بودند، گفت: همکاری جدید با برندهای کره ای، تابع سیاست‌های صنعتی کشور است که به‌طور قطع مصلحت اقتصادی کشور در نظر گرفته می شود، اما اگر هم قرار بر همکاری دوباره باشد باید خسارت‌های چند سال گذشته را جبران کنند.

سید علیرضا موسوی مجد با بیان اینکه در چند وقت اخیر قاچاق دو برند کره‌ای به دلیل آشنایی مردم با این محصولات وجود دارد، تصریح کرد: دو برند کره ای لوازم خانگی بدون همکاری رسمی ایران، محصولات‌شان در بازار داخلی قاچاق می شود و به دلیل نپرداختن مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های گمرکی با صرف هزینه‌های کم در بازار عرضه می شود، در مقابل واحدهای تابعه انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران با افزایش قیمت مواد اولیه همچون پتروشیمی، فولاد، مس روبرو بوده اند از این رو خواستار افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌ها هستند.

او با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان نمی توانند محصولات را با قیمت‌های بالاتر از کشش‌پذیری بازار عرضه کنند، تصریح کرد: در شرایط کنونی تولیدکننده های لوازم خانگی به ناچار اکنون با همان قیمت‌های قبلی عرضه می‌کنند.

لوازم خانگی با فناوری دست دوم بومی سازی نیست

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در سال های گذشته برخی لوازم خانگی با فناوری دست دوم را از کشورهای خریداری کردند و در ایران تولید کردند که این به معنای خودکفایی تولید نیست، گفت: در حال حاضر باید استراتژی توسعه صنعتی در کشور تدوین شود مطابق آن طرح آمایش صنعتی اجرا شود و پس از آن به دنبال بومی سازی باشیم، در سال های گذشته ال جی و سامسونگ با همین استراتژی صنعتی توانسته اند حتی سونی را کنار بگذارند و امروز این برندها سهم بالایی از بازار جهانی کسب کرده اند.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی با بیان اینکه یک شرکت نمی تواند همه محصولات را تولید کند وقتی تکنولوژی آن را ندارد یا اینکه هزینه تمام شده ای آن بسیار گران تمام می شود، افزود: نمی شود در سال یک خط تولید ارزان قیمت‌ لوازم خانگی را بخریم و بعد ادعای بومی سازی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، به تازگی هم عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی تهران هم با اشاره به اینکه اگر یک کارمند یا کارگر ۲۵‌درصد درآمدش را پس انداز کند، دو سال طول می‌کشد تا یک دستگاه یخچال ساید بای ساید ایرانی بخرد نسبت به وضعیت کنونی اعتراض خود را نشان داده و گفته است «تولیدکنندگان با وجود افزایش هزینه‌های تولید، حقوق کارگری و بسیاری دیگر از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر قیمت تمام شده محصول در سال جدید، سعی دارند با افزایش‌های جزئی، فقط هزینه‌های واقعی خود را پوشش دهند و حساب شده‌تر قیمت گذاری کنند» بر این اساس می توان ادامه رکود در صنعت لوازم خانگی را پیش بینی کرد، مگر اینکه دولت سیاست های جدیدی برای صنعت لوازم خانگی در نظر بگیرد که هزینه تولید و قیمت تمام شده ای محصولات کاهش پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه