English

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

۷۰ درصد لوازم خانگی بومی سازی شده اند/ کمبود عرضه در مقابل تقاضا

عباس هاشمی گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد لوازم خانگی بومی سازی شده اند و پوشش این خلاء به سال ها زمان نیاز دارد، در حالی که هم اکنون بازار لوازم خانگی با ۲۰ درصد کمبود عرضه در مقابل تقاضا مواجه است.

۷۰ درصد لوازم خانگی بومی سازی شده اند/ کمبود عرضه در مقابل تقاضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، یکی از سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در دو سال گذشته برای رفع مشکل تقاضای بازار در لوازم خانگی افزایش عمق تولید داخل بوده است، با این حال هنوز مشکلات زیادی در تامین نیاز بازار وجود دارد و هنوز ۷۰ درصد لوازم خانگی بومی سازی شده اند و پوشش این خلاء به سال ها زمان نیاز دارد، در حالی که هم اکنون بازار لوازم خانگی با ۲۰ درصد کمبود عرضه در مقابل تقاضا مواجه است و همین مساله مانع از تعادل بازار و کاهش قیمت‌ لوازم خانگی بعد از افت ۳۰ درصدی قیمت دلار شده است.

 کمبود عرضه در مقابل تقاضا 

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اشاره به اینکه ۷۰ درصد لوازم خانگی بومی سازی شده اند و ۲۰ درصد کمبود عرضه در مقابل تقاضا در بازار وجود دارد، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد مواد اولیه وارداتی هستند که تحت تاثیر نرخ ارز هستند زیرا هم اکنون نرخ ارز نسبت به سال های گذشته هنوز قیمت بالایی دارد و باعث بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات شده است.

عباس هاشمی با اشاره به اینکه هم اکنون مواد اولیه از بازار داخلی نیز تامین می شود، افزود: ورق فولادی، مقاطع آلومینیومی، مسی و ... در بازار داخلی با قیمت های جهانی خریداری می شوند که شامل نرخ روز دلار به علاوه نرخ جهانی و حاشیه رقابتی قیمت محصولات در بورس کالاست و از طرف دیگر در بخش های ورق عرضه ها کم است به همین دلیل رقابت ناسالمی در بورس وجود دارند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر سیاست های جدید برای عرضه محصولات و مواد اولیه در بورس کالا تدوین شده است، تصریح کرد: هم اکنون بخش کوچکی از نیاز لوازم خانگی به مواد اولیه از طریق بورس کالا تامین می شود و بخش عمده آن هنوز از طریق بازار آزاد تهیه می شود به همین دلیل قیمت ها بسیار بالاتر تمام می شود و باید فرآیند به گونه ای اصلاح شود که عملا بازارهای حاشیه ای از بین برود و تولیدکننده ها تمام نیاز خود را از طریق بازارهای رسمی و بورس کالا تامین کنند.

مشکل تامین مواد اولیه در لوازم خانگی

او با تاکید بر اینکه امروز بازارها در ایران آشفتگی زیادی دارند، تصریح کرد: به دلیل عدم پایداری قیمت ها و نبود سیاست گذاری مستحکم اگر بخواهیم بدون ابزارهای نظارتی قوی اصرار بر تنظیم بازار داشته باشیم نتیجه ای دربر نخواهد داشت.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به روند تامین مواد اولیه در لوازم خانگی، اظهار کرد: در حال حاضر متاسقانه زنجیره ارزش در فولاد از سنگ آهن تا ورق گرم، سرد و ... دچار نقص است و زمانی که یک تولیدکننده فولاد همه فرآیندهای زنجیره ارزش فولاد را دارد و مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین می کند دیگر تحت تاثیر نوسانات قرار نمی گیرد، اما اگر تولیدکننده ای وارد تولید محصولاتی از حلقه های میانی فولاد شود با چالش تامین مواد اولیه مواجه می شود.

هاشمی افزود: برای نمونه دو شرکت فولادی در ایران ورق های هاترولد تولید می کنند و با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند تا ورق گرم را برای لوله پروفیل و ... عرضه کنند اما شمش فولاد به صورت خام عرضه می شود و این سومدیریت درعرضه شمش باعث بروز تبعاتی در صنایع پایین دستی همچون لوازم خانگی، قطعه سازی و ... شده است.

ضعف نظارت

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به اینکه در حال حاضر آمار بورس نشان می دهد که در شرایط کنونی ۶۰ درصد محصولات تولیدی در بورس عرضه می شود، گفت: این آمار نشان می دهد که ضعف نظارت وجود دارد و باید به فرمول های اقتصادی بازار را تنظیم کنیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای تامین ورق فولاد لوازم خانگی مشکل عرضه داریم، اظهار کرد: در حال حاضر واسطه های از طریق بورس آن را در اختیار می گیرند و تنها بخشی از آن را به تولید اختصاص می دهند در حالی که مثلا شرکتی مانند فولاد مبارکه مشتریان خاص خودش را دارد و آنها را می شناسد و اصلا نیازی نیست در بوس عرضه کند و مستقیم می تواند آن را به تولیدکننده ها بدهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در ماه های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت ارز تقاضا در بازار لوازم خانگی به شدت کاهش یافته بود، با این حال با کاهش قیمت ارز هنوز قیمت لوازم خانگی تعدیل نشده و یکی از دلایل آن عدم تعادل عرضه و تقاضا است و بسیاری از تولیدکننده ها گرانی مواد اولیه را عامل گرانی های اخیر می دانند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه