English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ادامه خروج سرمایه ها از بورس

در هفته گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه از بورس خارج شد و ارزش معاملات در بیشتر روزهای هفته کمتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود و تنها در روز سه شنبه که بازار ۱۸ هزار واحد رشد کرد ارزش معاملات به ۳ هزار میلیارد تومان رسید و این عدد در مقابل ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومانی معاملات در تیر ۹۹ عددی بسیار ناچیز است و نشان دهنده ادامه خروج سرمایه ها از بورس است.

ادامه خروج سرمایه ها از بورس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در هفته گذشته بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه از بورس خارج شد و ارزش معاملات در بیشتر روزهای هفته کمتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود و تنها در روز سه شنبه که بازار ۱۸ هزار واحد رشد کرد ارزش معاملات به ۳ هزار میلیارد تومان رسید و این عدد در مقابل ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومانی معاملات در تیر ۹۹ عددی بسیار ناچیز است و نشان دهنده ادامه خروج سرمایه ها از بورس است که در نتیجه از دست رفتن اعتماد مردم از بازار سرمایه رخ داده و از آنجایی که به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیش از ۵۷ میلیون نفر در بازار سرمایه حضور دارند، خروج سهامداران با وجود زیان های سنگین می تواند تبعات اقتصادی و اجتماعی سنگین‌تری به همراه داشته باشد.

روند معاملات در هفته گذشته

شاخص کل در پایان معاملات هفته گذشته به سطح یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحد رسید که در نتیجه افت ۱۱۹۸ واحدی بود که برآیند افت بازار اول بورس و رشد جزئی بازار دوم بورس بود، همچنین در روز چهارشنبه شاخص گروه های صنعتی چند رشته ای صنعتی، کانی های فلزی، گروه شیمیایی و رایانه در محدوده صفر تا مثبت نیم قرار داشتند و بازار فرابورس هم با رشد ۱۰ واحدی در محدوده ۱۷۹۵۱ واحد قرار گرفت که در موقیعیت نزدیک صفر واقع بود.

در هفته گذشته تنها روز سه شنبه بازار روند مثبتی داشت با وجود رشد ۱۸ هزار واحدی، شاخص زیر فشار عرضه بود و تقریبا ۱۰۰ نماد شرایط خوبی داشتند و در ۵۰۰ نماد شاهد تشکیل صف فروش یا معاملاتی در دامنه منفی بودیم و با توجه به اینکه در سایر روزهای هفته روند معاملاتی منفی بود، نمی توان یک روز مثبت را به فال نیک گرفت، چراکه تنها ۱۷17 درصد از تمام نماد‌ها معاملات پر رونق و متعادلی داشتند و مابقی در کف کانال معامله می شدند یا قفل صف فروش بودند.

راهکار نجات بورس

برخی تحلیل می کنند رشد یک روزه شاخص در هفته گذشته حاصل نقدینگی از محل فروش اوراق توسط حقوقی‌ها بوده که صرف خرید نماد گروه‌های بزرگ و اصلی بازار شده است، چراکه در هفته گذشته جلسه ای بین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران عامل هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه برگزار و مقرر شد که ۲۴ هزار میلیارد تومان به منظور انتشار اوراق وارد بازار سرمایه شود. از همین رو نوسانات رو به بالای روز سه شنبه ناشی از خرید سهام در بازار از سوی آن ها بوده، به همین دلیل اگر سیاست ادامه داری در این بخش اجرا نشود تنها به خروج نقدینگی های خرد کمک می کند و بورس درجا خواهد زد.

افت ارزش معاملات توام با خروج نقدینگی توسط سهامداران حقیقی خبر خوبی برای بازار نیست. همانطور که در روزهای اخیر هم اشاره شد، بازار برای برگشت به تعادل و خروج از بحران شکل‌گرفته نیاز به یک نقدینگی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی دارد که البته صرفا برای حمایت از چند سهم خاص خرج نشود، بلکه باید در تمام نمادهای بورس حمایت صورت بگیرد.

به عبارت دیگر تا زمانی که ۶۰۰ نماد بازار سرمایه مسیر برقراری تعادل را از دو محل تزریق نقدینگی و اعمال گره معاملاتی در دستور قرار ندهند، وضعیت بازار بحرانی خواهد بود و نشان می‌دهد که بازار آمادگی کامل برای برگشت را ندارد.

وضعیت رشد شاخص کل

رشد شاخص کل از سال ۹۷ تا به امروز در سه کانال صعودی بوده که با شکستن سقف هر کدام از کانال ها تا سقف بعدی رشد کرده و با شکستن هر کف کانال، تا کف کانال بعدی افت کرده است و در حال حاضر شاخص در موقعیت بسیار حساس و بر روی حمایت ۱۲۴۰ تا ۱۲۱۰ هزار واحدی قرار دارد که امکان برگشت آن از این محدوده زیاد است و همچنین صف های فروش سهام شاخص ساز بسیار ضعیف هستند و در صورت حمایت حقوقی ها در زمان کوتاهی بازار می تواند برگردد. اما در صورت عبور از این حمایت، وارد کانال پایین تر می‌شود و در قدم اول تا میدلاین کانال و سپس بعد از آن احتمالا تا کف کانال افت داشته باشد.

سیاست زدگی در بورس

ابتدا قرار بود قانون نوسان نامتقارن یک ماهه بماند؛ ولی شیرینی کنترل و بلوکه کردن اموال مردم در صف فروش ها و اجازه ندادن آزاد شدن پول از بازار مزّه کرده و قرار شده تا پایان دولت فعلی این قانون باقی بماند.

از طرفی رونق  بازار رمز ارزها که به راحتی می توان در آن فعالیت کرد، باعث شده کمر بازار سرمایه بدتر شکسته شود. همچنین تجمعات و اعتراض ها سهامداران هم تیر خلاص را به بازار سرمایه زده؛ زیرا دیگر هیچ عقل سلیمی در بازاری که هر روز شاکیان آن تجمع کرده اند نخواهد ماند. این کار مثل سپرده گذاری در موسساتی است که هر روز شاکیان آن جلوی مؤسسه تجمع کرده بودند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه