English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دولت بورس را پس از کسب منافع رها کرد / تعطیلی بورس راهگشا نیست

در حال حاضر بورس در یک روند فرسایشی در حال درجا زدن است در حالی که بسیاری از مردم سرمایه خود را تا بیش از ۵۰ درصد از دست داده اند، حالا کارشناسان معتقدند مهمترین دلیل آن این است که دولت بورس را پس از کسب منافع رها کرد و تعطیلی بورس هم مشکل گشا نیست.

دولت بورس را پس از کسب منافع رها کرد / تعطیلی بورس راهگشا نیست

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حال حاضر بورس در یک روند فرسایشی در حال درجا زدن است، در حالی که بسیاری از مردم سرمایه خود را تا بیش از ۵۰ درصد از دست داده اند، حالا کارشناسان معتقدند مهمترین دلیل آن این است که دولت بورس را پس از کسب منافع رها کرد و تعطیلی بورس هم مشکل گشا نیست، زیرا بورس در حال حاضر متاثر از عوامل سیاسی و اقتصادی است که هم اکنون مبهم هستند و بسیاری از سرمایه گذاران نمی دادند در آینده چه سیاست های سیاسی و اقتصادی بر کشور حاکم شود.

یک اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بورس ایران سقوط کرده است،گفت: وقتی بورس شروع به نزول کرد تا یک حدی اصلاح بود و بعد از آن تبدیل به ریزش شد، اما باز ادامه این صف های فروش غیرعادی است که به یک سری کدهای حقیقی و حقوقی ها بر می گردد و به طور کلی این نشان دهنده عمدی بودن اتفاق برای کاهش ارزش سهام است.

آلبرت بغوزیان با بیان اینکه تغییر نوسان بورس نشان داد که هدف حفظ شاخص نبوده است، افزود: ارزیابی معاملات در چند وقت اخیر می تواند دست های پشت بازار را نمایان کند، چراکه وقتی یک مدت صرافی ها بسته شد مانع افزایش بی رویه قیمت شدند از این رو دولت در آن زمان می توانست بورس را برای مدتی طبق قانون تعطیل کند و مانع از بروز هیجان بی دلیل شود اما در شرایط کنونی این ابزار هم بی اثر شده و بورس امروز به لجن کشیده شده و تا مدت ها کسی به فکر ورود به بورس نیست.

او افزود: اگر دولت از بورس حمایت کرده چرا بعد رها کرد و چرا بورس را روی شاخص دو میلیون واحد نگاه نداشت همانطوری که الان روی شاخص یک میلیون و دویست هزار واحدی بازی می کند؟

نوسان رو به پایین هم یک سناریو برای دولت

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به طور قطع کشف قیمت بورس قبلا متناسب با نرخ ارز بالا بود اما الان نیست، گفت: این کاهش  شاخص نشانه دهنده رها کردن دولت و اجبار کردن کارگزاری ها و بانک ها و ... برای فروش سهام و خرید اوراق بود که این تصمیم منجر به سقوط شاخص کل بورس شد و بعد از فروش حقوقی ها مردم هم به این روند پیوستند.

بغوزیان افزود: به طور قطع شواهد نشان می دهد که این نوسان رو به پایین هم یک سناریو برای دولت بوده تا بانک ها را برای خرید اوراق دولتی مجبور کند و آن ها هم سهام را فروختند و اراق دولتی را خریدند.

در ایران بورس به شکل بازی با اعداد در تابلو است

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در سال های گذشته شرایط سخت تر و فروس ماژور برای اجرای قانون تعطیلی بورس وجود داشته اما هیچگاه اتفاق نیفتاده است، گفت: در حال حاضر به نظر نمی رسد تعطیلی بورس این مشکل را برطرف کند، بورس در ایران مانند سایر کشورها هنوز نتوانسته جایگاه مناسبی در اقتصاد داشته باشد به همین دلیل توسط دولت رها شده است.

حمید میرمعینی با بیان اینکه در اقتصادهای پیشرفته، بازار سرمایه به عنوان یک شاخص پیشنگر مورد توجه قرار می گیرد، افزود: بورس بر مبنای علامت هایی که از خود انعکاس می دهد می تواند آینده کشور را ترسیم کند و این آینده ها می تواند نظر مسئولان را به تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها جلب کند و به نوعی می تواند مسائل سیاسی را هم دستخوش تغییراتی قرار دهد اما در ایران از بورس به شکل بازی با اعداد در تابلو نمایش داده اند در حالی که بازار سرمایه می توانست محلی برای تامین سرمایه واحدهای تولیدی باشد.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی جریان دهی به نقدینگی در جامعه مغفول مانده است، تصریح کرد: در سال ۹۸ و ۹۹ نقدینگی بالایی به سمت بازار سرمایه آمد اما بازار سرمایه نتوانست از آن جریان استفاده کند و این سرمایه ها به سمت بازارهای موازی رفتند و این نشان دهنده توسعه نیافتگی کشور است که نمی تواند از ظرفیت های کنونی استفاده کند.

میرمعینی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه تحت تاثیر ۴ عامل همچون اوضاع سیاسی، اقتصادی، بازار جهانی و مقررات و دستورالعمل های سازمان بورس است، گفت: درحال حاضر در سیاست خارجی بحث برجام مطرح است که قابل پیش بینی نیست و در بخش سیاست داخلی هم انتخابات را پیش رو داریم که هنوز کاندیداها و برنامه آن ها برای بورس تعیین نشده است.

او افزود: دومین عامل سیاست های اقتصادی همچون نرخ سود بانکی، نرخ ارز، نحوه تامین کسری بودجه است که بر روی بورس تاثیر قابل ملاحظه ای دارد و در شرایط کنونی این سیاست ها در ابهام هستند و سومین مقوله وضعیت بازار جهانی است که بعد از اثرگذاری واکسن کرونا روندی رو رشد را آغاز کرد و به رشد مناسبی رسیده و در شرایط کنونی به مرحله ثبات رسیده است و انتظار رشد جدید در بورس ایجاد نمی کند.

او با بیان اینکه چهارمین عامل موثر بر بورس سیاست های سارمان بورس است، تصریح کرد: این سازمان با سیاست گذاری در بخش هایی مانند عرضه اولیه، وضعیت دامنه نوسانات، نحوه انتشار اطلاعات و... می تواند به رکود یا رونق بازار سرمایه بی انجامد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط کنونی این چهار فاکتور می تواند روند بورس ایران را تغییر بدهند و با توجه به رکود این عوامل، دیگر شاهد بازار جهشی برای شاخص نخواهیم بود مگر اینکه بازدهی مناسبی در برخی شرکت ها در نتیجه عملکرد سیاسی کشور ایجاد شود که شامل رفع محدودیت واردات مواد اولیه یا گشایش بازارهای صادراتی باشد تا در ابتدای برجام بتوانند رشد مناسبی در درآمد شرکت ها داشته باشد؛ بنابراین صنعت پتروشیمی، خودرو و معدنی می توانند تحت تاثیر عوامل سیاسی بعد از برجام شرایط بهتری داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    لعنت به دولت بی کفایت و بی عرضه با این همه ثروت و منابع بدبخترین کشور دنیا هستیم خاک بر سر بی لیاقتتون هر کی به یه پستی میرسه خودش و خانواده شو ثروتمند میکنه از جیب بیت المال و در میره اینا اندازه ای پر رو تشریف دارن دیگه تا ته دیگ رو خوردن باز وایستادن ببینن چیزی هست؟به قول کیوان تف به شرف نداشته تون.

  • سجاد

    بیرحمها

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه