English

جزئیات شرایط صدور کارت اعتباری سهام عدالت برای سهامداران

سخنگوی ستاد سهام عدالت در خصوص جزئیات شرایط صدور کارت اعتباری سهام عدالت برای سهامداران توضیحاتی ارائه کرد.

جزئیات شرایط صدور کارت اعتباری سهام عدالت برای سهامداران

به گزارش خبرگزاری موج، حسین فهیمی سخنگوی ستاد سهام عدالت در پاسخ به اعطای کارت اعتباری بیان کرد: در مورد کارت‌های اعتباری نکته‌های مهم و اساسی وجود دارد. یکی از آن‌ها زیرساخت‌هایی است که به توسعه سهام عدالت منجر می‌شود. برای اینکه بانک‌ها بتوانند به اتکای دارایی سهام عدالت چنین تسهیلاتی را دریافت کنند. این بخش از کار انجام شده و در اختیار تمام بانک‌ها قرار گرفته است.

او ادامه داد: بعد دوم، تامین اعتبار لازم برای اعطای این کارت هاست که باید از سوی بانک‌ها انجام شود. در شرایط فعلی دو بانک بزرگ کشور، بانک تجارت و ملی این تسهیلات را ارائه می‌دهند. مشمولین سهام عدالت که مشتری این دو بانک هستند، به آن‌ها مراجعه کرده و تقاضای کارت اعتباری کنند. معادل ۵۰ درصد از ارزش روز سهام عدالت به آن‌ها کارت اعتباری تعلق می‌گیرد. در نهایت درخواست ما این است که بقیه بانک‌ها نیز به این طرح بپیوندند و به مشمولین سهام عدالت کارت اعتباری اعطا کنند.

او گفت: در این مرحله، به کسانی که سهام خود را فروخته اند کارت اعتباری تعلق نمی‌گیرد. یعنی از مجموع ۴۹ میلیون نفر، سه میلیون و دویست هزار نفری که سهام خود را فروخته اند، کارت اعتباری دریافت نمی‌کنند.

فهیمی در ادامه اظهار کرد: براساس تصمیمی که گرفته شده قرار است که اگر این تسهیلات تا یک ماه بازپرداخت شود، هیچ گونه هزینه مالی نداشته باشد. اما بعد از گذشت یک ماه به وام‌های سه ساله، سود ۱۸ درصد تعلق می گیرد.

سخنگوی ستاد سهام عدالت در پاسخ به اینکه آیا از همه فروشگاه‌ها امکان خرید وجود دارد یا خیر، بیان کرد: این کارت در شرایط فعلی در دستگاه‌های پوز فروشگاه‌های مشخصی کار می‌کند. اما آخرین تصمیمات این است که این اقدامات گسترش پیدا کنند که از تمامی دستگاه‌های پوز و مراکز عرضه کالا و خدمات قابل دریافت باشد.

او در ادامه بیان کرد: برای اولین بار توزیع سود سهام عدالت از طریق ساز و کار‌های بازار سرمایه انجام گرفت. به این معنا که این بار براساس هر فرد یک عدد مشخص توزیع نشد. بلکه براساس میزان سود متعلق به سهام هر، به هر میزان سهمی که باقی مانده بود و به آن تعلق گرفته بود، سود سهام محاسبه شد و براساس تصمیم شورای عالی بورس این سود تجمیع شده و ۵۰ درصد از آن در روز‌های پایانی سال گذشته پرداخت شد.

او ادامه داد: پرداخت مابقی سود منوط به این است که باقی مانده شرکت‌هایی که سود سهامشان را هنوز به شرکت سپرده گذاری پرداخت نکرده اند، پرداخت کنند تا ۵۰ درصد باقی مانده هم به حساب آن‌ها واریز شود. تلاش می‌کنیم که ظرف روز‌های آینده مابقی وجوه باقی مانده را دریافت کنیم و ۵۰ درصد دیگر را هم به حساب آن‌ها واریز کنیم.

او در پاسخ به اینکه سود ۱۳ شرکتی که وارد بورس نشده اند، چه خواهد شد؟، بیان کرد: این شرکت‌ها سود تقسیمی نخواهند داشت. سود زمانی به سهامدار پرداخت می‌شود که در مجمع درباره تقسیم و میزان سود قابل تقسیم نیز تصمیم گیری شود. در مورد این ۱۳ شرکت چنین اتفاقی نیفتاده است.

فهیمی در پاسخ به اینکه چه میزان از سهام افرادی که اقدام به فروش کرده اند، پرداخت شده است، بیان کرد: تا کنون حتی یک ریال هم نداریم که فروخته شده باشد و، اما پول آن پرداخت نشده باشد. تمام کسانی که با سامانه‌ها تماس می‌گیرند و نسبت به فروش و عدم دریافت پول خود معترض هستند، افرادی اند که سفارش فروش گذاشته اند، اما سهام آن‌ها هنوز به فروش نرفته است.

او ادامه داد: امکان کنسلی سفارش فروش نیز وجود دارد و از ابتدای سفارش گذاری تا اکنون حدود ۷۰۰ هزار نفر سفارش فروش خود را کنسل کرده اند. هم اکنون نیز مردم می‌توانند سفارش فروش بگذارند، اما خریداری برای آن وجود ندارند و اساسا سهام عدالت نیز برای نفروختن است.

سخنگوی ستاد سهام عدالت در پاسخ به اینکه چه میزان از سهام عدالت فروخته شده است؟، اظهار کرد: از مجموع افرادی که قصد فروش داشته اند، سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سهام خود را فروخته اند و بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان نیز وجه آن را دریافت کرده اند. این تعداد از مردم موفق به فروش سهام عدالت شدند و این فروش نیز به یک عامل تعادلی در بازار تبدیل و به شرایط تعادلی بازار کمک کرد. اکنون نیز سهامداران عدالت می‌توانند سهام خود را بفروشند، اما در شرایط فعلی توصیه نمی‌شود.

فهیمی درباره اینکه در مرحله اول قبل از عید سود سهام برخی از افراد واریز نشده است، بیان کرد: اشکالاتی در شماره‌های شبای اعلامی از سوی مردم وجود داشته است مبنی بر اینکه بعضی از آن‌ها فعال نبوده، برخی توقیف بوده و یا در طول این مدت اصلاح مشخصاتی صورت گرفته و مشخصات اعلامی یک سهامدار نزد ما با آنچه که در بانک اعلام شده، متفاوت بود و بنابراین امکان پرداخت به حساب آن‌ها فراهم نشد. این دسته از هموطنان که هنوز ۵۰ درصد اول سود را دریافت نکرده اند، می‌توانند از طریق تماس با مرکز پیام سهام عدالت به شماره ۱۵۶۹ راهنمایی بگیرند و نسبت به رفع ایرادات پیش آمده اقدام کنند.

سخنگوی ستاد سهام عدالت در پاسخ به متفاوت بودن پرداخت سود در روش مستقیم و غیر مستقیم، اظهار کرد: در سال اول براساس تصمیم شورای عالی بورس هیچ تفاوتی بین پرداخت سود دو روش وجود نداشت و هر دو روش به میزان سهامی که داشته اند به یک اندازه سود سهام را دریافت کردند. از این پس و در سال‌های آتی این پرداخت سود عمدتا به تصمیم خود سهامداران وابسته است. اینکه می‌خواهند سود را به ویژه در روش غیر مستقیم، خودشان دریافت کنند یا ترجیح می‌دهند در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی نگه دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه