English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

اجرای شعار سال در صنعت فولاد با دوری از قیمت گذاری دستوری

در حال حاضر تولیدکننده‌ها موظف هستند یا صادر کنند و یا از طریق بورس کالای خود را عرضه کنند، به همین دلیل باید محدودیت ها برداشت شود تا شرکت های بزرگ همچون فولاد مبارکه که ظرفیت توسعه صادرات دارند به این هدف، جامه عمل بپوشانند.

اجرای شعار سال در صنعت فولاد با دوری از قیمت گذاری دستوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، سال جاری با شعار تولید، پشتیبانی و مانع زدایی آغاز شده و از آنجایی که رویکرد کلان کشور باید توجه به ظرفیت های داخلی باشد، این شعار می تواند نقشه راهی برای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور به ویژه در صنایع مادر همچون فولاد باشد.

یک عضو انجمن فولاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه موانع زدایی به معنای این است که چوب لای چرخ صنعت فولاد نگذارند، گفت: در حال حاضر تولیدکنندها موظف هستند کالای خودر را یا صادر کنند و یا از طریق بورس عرضه کنند، به همین دلیل باید محدودیت ها برداشت شود تا شرکت های بزرگ همچون فولاد مبارکه که ظرفیت توسعه صادرات دارند، به این هدف جامه عمل بپوشانند.

رضا شهرستانی با بیان اینکه تولیدکننده ها هم منافعی دارندکه باید به آن توجه شود، افزود: بین فروش داخلی و صادرات اختلاف ۵ تا ۱۰ درصدی وجود دارد که مربوط به هزینه های حمل و نقل، هزینه گمرک، بیمه و ... است، از این رو وقتی که بازار داخل اشباع می شود صادارت باید انجام شود و هر موقع که مانع صادراتی به وجود می آید تولیدکننده ها باید بتوانند محصولات خود را در بازار از طریق بورس عرضه کنند.

فروش دستوری فولاد و ایجاد رانت!

او درباره مشکلات سال گذشته که در نتیجه دستورالعمل های سلیقه ای به وجود آمده بود، اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نتیجه فروش دستوری فولاد در بورس کالا رانت ایجاد شد و عده ای محدود سود بردند، برای نمونه ورق فولادی را ۱۶ هزار تومان در بورس کالا فروختند، در حالی که همان موقع در بازار آزاد قیمت این محصول ۲۵ هزار تومان بوده است. نکته دیگر اینکه قیمت میلگرد صادراتی پایین تر از قیمت شمش در بازار داخلی بود و از طرف دیگر عراق و افغانستان برای واردات میلگرد از ایران گذاشته بودند و همین ها مشکلاتی را برای تولیدکننده ها به وجود آوردند.

این عضو انجمن فولاد تصریح کرد: سال گذشته قیمت شمش در بازار داخلی ایران ۳۵ درصد کمتر از بازار جهانی بوده و باعث آسیب به اعتبار ایران در بازار شد، زیرا تصور کشورهای دیگر این است که ایران در عرضه شمش دامپینگ می کند، از طرف دیگر شرکت های داخلی با زیان مواجه می شوند و پول به جیب دولت های خارجی می رود و در بازار داخلی قاچاق فولاد هم افزایش یافت، زیرا فولاد با قیمت های بین المللی معامله می شود و کشورها به سمت خرید از جاهایی می روند که با قیمت پایین عرضه می کنند.

شهرستانی تاکید کرد: باید شرکت های فولادی آزاد باشند به هر مقداری که می خواهند بتوانند صادرات کنند و در بازار داخلی هم عرضه باید به صورت کامل در بورس کالا انجام شود.

عملکرد دولت نسبت به شرکت های بزرگ فولادی

او با انتقاد به عملکرد دولت نسبت به شرکت های بزرگ فولادی گفت: در حال حاضر شرکت های بزرگ از سوی دولت مجبور شده اند که سیاست های دولت را اجرایی کنند و این مساله منجر به آسیب زدن به سهامداران شرکت های فولادی و زیرسوال رفتن بورس شده است.

او افزود: از طرف دیگر تصمیم های دولت در قیمت گذاری دستوری باعث ادامه دار شدن ریزش بورس شده است.

شهرستانی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی قیمت جهانی فولاد نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است، گفت: از آنجایی که واکسن ویروس کرونا در کشورهای مختلف در حال تزریق است و چین به دنبال تولید فولادهای با ارزش افزوده بالاتر است، این فرصتی برای عرضه فولادهای تولیدی ایران برای تحقق اهداف تولیدی است.

موانع صادراتی، بزرگترین مشکل برای صنعت فولاد

در حال حاضر میزان تولید فولاد در ایران بیش  از نیاز داخلی است، از طرف دیگر موانعی به جز تحریم ها بر سر راه صادرات وجود دارد که عدم رفع آن در بلندمدت می تواند تولید کشور را با مشکل مواجه کند.

یک عضو دیگر انجمن فولاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان اینکه شعار سال بسیار گویا است و به معنای این است که موانعی ایجاد شده و باید برداشته شود، گفت: در شرایط کنونی موانع صادراتی بزرگترین مشکل برای صنعت فولاد است.

بهادر احرامیان با بیان اینکه در حال حاضر باید ریشه موانع در صنعت فولاد را شناسایی و برطرف کرد، افزود: به نظر می رسد بحث کنترل بازار بیشتر به عنوان یکی دیگر از موانع صادق است و سازمان های متولی با سخت گیری های بی مورد روی بازار تاثیر منفی می گذارند؛ از این رو قیمت باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شود؛ در سال های گذشته رویکرد بورس کالا براساس بازار بوده و اگر در سطح کلان روند قیمت گذاری برپایه آن باشد صنعت فولاد متعادل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر صنعت فولاد به عنوان صنعت پایه نه تنها می تواند روی صنایع پایین دستی تاثیر بگذارد بلکه به تنهایی می تواند در اشتغال و تولید ناخالص داخلی هم موثر باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه