English

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

آغاز روند نزولی قیمت گوشت قرمز / بازار گوشت قرمز هنوز به ثبات نرسیده است

علی اصغر ملکی گفت: در حال حاضر بازار گوشت قرمز هنوز به ثبات نرسیده و کاهش بارندگی و قیمت بالای نهاده های دامی روی قیمت تمام شده آن تاثیر گذاشته است، اما با توجه به افزایش توزیع مرغ در بازار و پشت سر گذاشتن تعطیلات نوروزی قیمت گوشت قرمز روندی نزولی آغاز کرده است.

آغاز روند نزولی قیمت گوشت قرمز / بازار گوشت قرمز هنوز به ثبات نرسیده است

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر تعطیلات نوروز را پشت سر گذاشته ایم، به همین دلیل تقاضا برای خرید گوشت قرمز کاهش یافته است، گفت: بسیاری از مردم خرید خود را در بهمن و اسفند انجام داده اند، به همین دلیل کاهش تقاضا برای گوشت قرمز نسبت به قبل از عید منجر به آغاز روند نزولی قیمت شده است.

علی اصغر ملکی با بیان اینکه هنوز بازار گوشت قرمز در برخی مناطق متلاطم است، افزود: در چند روز  اخیر نوسانات رو به پایینی برای گوشت قرمز به وجود آمده، اما هنوز بازار تثبیت نشده و نمی توان درباره روند کلی بازار از همین الان پیش بینی کرد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تاکید بر اینکه در برخی مناطق به دلیل کسادی بازار شرایط خاصی برای قیمت گذاری گوشت قرمز حاکم است، تصریح کرد: قیمت ها در کل کشور به صورت یکپارچه نیست و در هفته های آینده قیمت تثبیت خواهد شد، در واقع وضعیت پرورش و عرضه دام به دلیل اینکه بارندگی در چند ماه گذشته کاهش داشته خیلی خوب نیست، به همین دلیل قیمت ها هم با نوسان روبرو است و بسیاری از دامداران دام های خود را با نهاده ها نگهداری کرده اند و منتظر مشخص شدن وضعیت چراگاه هستند.

او افزود: به عبارت دیگر به دلیل کاهش بارندگی علف در صحرا کم شده و بسیاری از دامدارها برای نگهداری از دام مجبور هستند از نهاده های دامی گران استفاده کنند که در حال حاضر هزینه تولید را بالا برده است.

قیمت گوشت قرمز نسبت به اسفند ماه کاهش یافته است

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تاکید بر اینکه به طور کلی در حال حاضر قیمت گوشت قرمز نسبت به اسفند ماه کاهش یافته است، اظهار کرد: از نیمه دوم بهمن ماه مردم برای خرید گوشت مورد نیاز تعطیلات سال نو اقدام می کنند و از همان زمان قیمت گوشت رو به افزایش می رود و این روند صعودی تا سال جدید ادامه پیدا می کند و بعد از آن هیجانات بازار فروکش می کند و قیمت گوشت قرمز به سطح ماه های قبل از بهمن بر می گردد.

او با تاکید بر اینکه در چند ماه گذشته به دلیل کاهش قدرت خرید مردم تقاضا نسبت به سال های قبل تر بسیار کم بود، اظهار کرد: در جهان سرانه مصرف گوشت قرمز حدود ۱۲.۵ کیلو گرم برای هر نفر است که در ایران به طور میانگین به حدود ۸.۵ کیلوگرم رسیده و به نظر می رسد در برخی مناطق مصرف بسیار کمتر باشد و این برای سلامت جامعه اصلا خوب نیست.

تاثیر توزیع مرغ در بازار بر روی قیمت گوشت قرمز

ملکی در پاسخ به این سوال که چه عوامل دیگری بر قیمت گوشت قرمز در سال جدید تاثیر گذار بوده است، گفت: به طور قطع افزایش قیمت محصولات پروتئینی روی هم تاثیر می گذارند و در چند روز اخیر به دلیل اینکه توزیع مرغ در بازار افزایش پیدا کرده روی قیمت گوشت قرمز هم تاثیر گذاشته است.

او با تاکید بر اینکه تامین و تعدیل قیمت نهاده های دامی می تواند در تولید و عرضه گوشت قرمز موثر باشد، گفت: هر چقدر که قیمت نهاده های دامی کاهش پیدا کند و میزان تولید و عرضه انواع محصولات پروتئینی افزایش یابد قیمت ها هم تعدیل خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، قیمت گوشت قرمز در روز ۱۶ فروردین به این شرح بود که راسته گوسفندی هرکیلو ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، شقه گوسفندی بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان،  سردست بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزارتومان، ران گوسفندی بین ۱۵۷ تا ۱۷۰ هزارتومان، ماهیچه بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزارتومان، ران گوساله حدود ۱۳۰ هزارتومان، ماهیچه گوساله حدود ۱۳۰ هزار تومان و سردست گوساله حدود ۱۲۵ هزارتومان فروخته می شد.

در چند روز گذشته قیمت گوشت مرغ به دلیل کاهش عرضه آن توسط مرغداری و افزایش تقاضا ۲۰ درصد به صورت مصوب افزایش پیدا کرد و این مساله منجر به افزایش مرغ در بازار شد و این روند نشان داد که به طور کلی تولید در کشور مناسب است و این روند سیاست گذاری، نظارت بر عرضه و قیمت گذاری است که می تواند منجر به ثبات در بازار محصولات پروتئینی شود. حال باید دید که دولت پیش از ماه رمضان چه رویکردی را برای تعدیل قیمت گوشت قرمز در بازار اجرایی خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه