English

حسن مرادی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

قیمت نفت کشورهای خاورمیانه تغییر چندانی وجود نداشته است

یک کارشناس صنعت نفت گفت: در کوتاه مدت دورنمای قیمت نفت در جهان کاهشی است، به طوری که روز یکشنبه قیمت نفت برخی کشورهای تولیدکننده نفت ۱.۵ درصد کاهش داشته و البته در قیمت نفت کشورهای خاورمیانه تغییر چندانی وجود نداشته است.

قیمت نفت کشورهای خاورمیانه تغییر چندانی وجود نداشته است

یک کارشناس صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در کوتاه مدت دورنمای قیمت نفت در جهان قیمت نفت در جهان کاهشی است گفت: روز یکشنبه در قیمت نفت برخی کشورهای تولیدکننده نفت ۱.۵ درصد کاهش رخ داده و البته در قیمت نفت کشورهای خاورمیانه تغییر چندانی وجود نداشته است. با این حال پیش بینی می شود که سیاست های جدید در بازار نفت اتخاذ شود.

حسن مرادی با بیان اینکه وضعیت تقاضا در جهانی نسبت به ماه های گذشته کمی بهبود یافته اما این میزان تغییر خیلی زیاد نبوده است، افزود: در شرایط کنونی وضعیت شیوع کرونا در برخی کشورها به سمت عادی شدن پیش می رود و معلوم نیست افزایش توزیع واکسن کرونا چقدر در تقاضای نفت و رونق صنایع تاثیر داشته باشد. به عبارت دیگر در حال حاضر بازار نفت با احتیاط عمل می کند و دورنمای خیلی شفافی برای بازار وجود ندارد.

او درباره افزایش تقاضای نفت در کشورهای بزرگ همچون چین، تصریح کرد: وضعیت اقتصادی چین نسبت به سایر کشورهای کرونا زده بهتر است، در واقع با وجود اینکه چین نخستین کشوری بود که میزبان کرونا بود اما الان این کشور توانسته شیوع این ویروس را کنترل کند و اقتصاد خود را به سمت مثبت ببرد و پیش بینی می شود روند صعودی اقتصاد این کشور ادامه داشته باشد.

تاثیر افزایش تقاضای نفت در چین

این کارشناس صنعت نفت درباره تاثیر افزایش تقاضای نفت در چین بر میزان فروش نفت ایران، گفت: از آنجایی که مشتری عمده نفت ایران کشور چین است، به طور کلی رشد اقتصادی این کشور می تواند روی تقاضای نفت ایران هم تاثیر مثبت بگذارد، اما در مجموع روند صادرات نفت به تحریم ها مرتبط است.

مرادی با اعلام اینکه هنوز دولت بایدن تصمیم شاخصی درباره تحریم های ایران نگرفته است، گفت: پیش از این انتظار می رفت با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا سیاست حذف تحریم ها علیه ایران اجرا شود، اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

این کارشناس صنعت نفت درباره اینکه آیا ادامه روند کنونی کشورهای عضو اوپک را وادرا به تصمیم گیری جدید درباره تغییر عرضه نفت در بازارهای جهانی خواهد کرد یا خیر؟، اظهار کرد: به طور قطع ادامه روند کنونی می تواند اتحاد کشورهای عضو اوپک را که قبلا تجربه کرده بودند، تکرار کند. در واقع پس از اینکه شیوع ویروس کرونا در جهان زیاد شد کشورهای عضو اوپک تصمیمات موفقی برای کاهش عرضه نفت گرفته بودند و در حال حاضر هم امیدواریم تجربه های قبلی تکرار شود و آنها بار دیگر به آینده فکر کنند و تصمیم ها در مسیر ایجاد بازار مناسب اتخاذ شود.

احتمال اینکه تقاضا برای نفت بالا برود هم وجود دارد

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر نمی توان نظر قطعی درباره بازار نفت دارد، گفت: در شرایط کنونی فاکتورهای مختلفی در بازار وجود دارد که می تواند به یکباره تقاضا برای نفت را افزایش دهد. در واقع هنوز در فصل سرما هستیم به همین دلیل احتمال اینکه تقاضا برای نفت بالا برود هم وجود دارد.

مرادی با تاکید بر اینکه وضعیت نهایی تقاضای نفت به رونق صنعت وابسته است، گفت اگر در ماه های آینده میزان تولید در صنایع افزایش پیدا کند به احتمال زیاد تقاضا برای نفت هم به یکباره زیاد می شود و قیمت نفت هم به فراخور تقاضا بالا می رود، اما در شرایط کنونی نمی توان وضعیت بازار آینده را پیش بینی کرد و خیلی زود است که بگوییم نفت چقدر رشد قیمت خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در ماه های اخیر میزان تقاضای نفت نسبت به چند ماهه نخست سال ۹۹ افزایش داشته است، به همین دلیل قیمت ها هم کمی افزایش یافته، اما هنوز قیمت ها در محدوده بالای ۵۰ دلار تثبیت نشده است و بسیاری از کارشناسان احتمال می دهند که بار دیگر قیمت نفت دچار نوسان شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه