English

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

واردات موز با ارز آزاد باید کیلویی ۲۰ هزار تومان باشد / رانت واردات موز در دست عده ای قرار دارد!

رضا نورانی با بیان اینکه در حال حاضر موز کیلویی ۵۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود، گفت: در شرایط کنونی اگر واردات موز با ارز آزاد هم انجام شود کیلویی ۲۰ هزار تومان در بازار خواهد بود، اما متاسفانه عده کمی مجوز واردات دارند در حالی که اصلا واردات موز از فروردین ۹۹ ممنوع شده است.

واردات موز با ارز آزاد باید کیلویی ۲۰ هزار تومان باشد / رانت واردات موز در دست عده ای قرار دارد!

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر موز کیلویی ۵۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود، گفت: در شرایط کنونی اگر واردات موز با ارز آزاد هم انجام شود کیلویی ۲۰ هزار تومان در بازار خواهد بود، اما متاسفانه عده کمی مجوز واردات دارند در حالی که اصلا واردات موز از فروردین ۹۹ ممنوع شده است.

رضا نورانی با اشاره به اینکه در حال حاضر واردات موز ممنوع است اما عده ای می گویند که ما مجوز واردات موز داریم، افزود: عده ای مجوز واردات ۷ تا ۸ هزار تومان به واردکننده ها می فروشند و در حالی که طبق آمار گمرک در ۹ ماهه امسال به  اندازه سال قبل موز به کشور وارد شده است اما قیمت موز در بازار ۵۰ هزا تومان شده است.

نورانی با بیان اینکه در شرایط کنونی قیمت موز در بازار نجومی است و هیچ مسئولی پاسخگو نیست، تصریح کرد: اگر در شرایط کنونی ممنوعیت واردات موز برداشته شود و با همان نرخ ارز آزاد واردات انجام شود قیمت موز به کمتر از نصف قیمت کنونی آن در بازار می رسد.

او با تاکید بر اینکه قیمت موز با ارز آزاد کیلویی ۲۰ هزار تومان تمام می شود، اظهار کرد: این محدودیت ها منجر به نوعی رانت و گران فروشی در بازار شده است. از این رو انتظار داریم که ریاست جمهوری به مقوله واردات موز وارد شود و مشکلات کنونی را حل کند.

راهکار حل مشکل بازار موز چیست؟

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران درباره راهکار حل مشکل بازار موز، اظهار کرد: در حال حاضر صادرکننده های میوه و تره بار خرد که نمی توانند ارز خود را از طریق سیستم بانکی وارد کنند؛ می توان با تجمیع ارز آنها منابع لازم برای واردات موز تهیه کرد و از این طریق با واردات، موز مورد نیاز در سبد خانوار قرار می گیرد.

نورانی با تاکید بر اینکه در تعطیلات نوروز به واردات موز نیاز داریم، گفت: از آنجایی که موز جزو میوه های ضروری در سبد خانوار است و مردم به آن عادت کرده اند، از این رو نمی توانیم به وضعیت کنونی بازار بی توجه بود و دولت باید شرایط تامین این محصول را برای مردم فراهم کند.

او با تاکید بر اینکه بانک مرکزی مدعی است که از فروردین ماه ۹۹ تاکنون کد اختصاصی برای واردات موز برای کسی صادرات نشده است، گفت: در ۹ ماهه امسال ۲۲۰ میلیون دلار واردات موز انجام شده که این میزان واردات برابر واردات موز در سال ۹۸ است، نکته جالب اینجاست که در سال ۹۸ این میزان واردات مجاز بوده و ممنوعیت برای ثبت سفارش این محصول وجود نداشته است اما در ۹ ماهه امسال با وجود ممنوعیت واردات موز، این میزان موز به کشور وارد شده است و از طرف دیگر هم قیمت موز سه برابر افزایش یافته است.

واردات ۲۰۰ هزار تن موز مرموز!

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر سیستم بانک مرکزی می داند چه کسی برای واردات موز ارز دریافت کرده است، گفت: در سال جاری برای واردات 200 هزار تن موز ارز تخصیص یافته  اما مشخص نیست که چه کسانی این موز را وارد کرده اند و کجا توزیع کرده اند چراکه در شرایط کنونی قیمت آن بسیار بالاست.

نورانی افزود: در شرایط کنونی سالانه ۳۲۰ هزار تن مصرف موز مورد نیاز کشور است که ۱۲۰ هزار تولید موز داخلی داریم که این میزان تولید داخل بیشتر مصرف استان سیستان بلوچستان و استان های همجوار است و به تهران ارسال نمی شود.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر واردات موز از کشورهایی مانند اکوادور، فلیپین و هند صورت می‌گیرد، گفت: بیشتر شرکت هایی که در زمینه صادرات موز فعال هستند، اروپایی‌اند و پیش از این امکان مبادله با آنها وجود داشت و در شرایط کنونی هم اگر محدودیت واردات برداشته شود امکان عرضه این محصول با قیمت ۲۰ هزار تومان در کشور وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی