English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

وضعیت معاملات مسکن پس از افت قیمت ارز / چسبندگی قیمت در بخش مسکن

در چند ماه اخیر که قیمت دلار کمی نزولی شده بسیاری از کارشناسان و مردم انتظار تعدیل بالای قیمت مسکن را داشتند اما به دلیل چسبندگی قیمت در بخش مسکن و وابستگی آن به قیمت مصالح افت قیمت ها با کندی رخ داده است.

وضعیت معاملات مسکن  پس از افت قیمت ارز / چسبندگی قیمت در بخش مسکن

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در یکسال گذشته قیمت دلار در ایران به دو برابر افزایش یافت و قیمت بسیاری از کالاها از جمله مسکن را به شدت بالا برد و در چند ماه اخیر که قیمت دلار کمی نزولی شده بسیاری از کارشناسان و مردم انتظار تعدیل بالای قیمت مسکن را داشتند اما به دلیل چسبندگی قیمت در بخش مسکن و وابستگی آن به قیمت مصالح افت قیمت ها با کندی رخ داده است

براساس داده های سامانه کلید در پاییز ۹۹ میزان عرضه ملک نسبت به پاییز ۹۸ و حتی نسبت به تابستان ۹۹ رشد چشمگیری داشته، هر چند در یک مقطع زمانی انتشار آگهی قیمت ملک در سایت ها ممنوع شد و همین مساله نیز تا حدودی عرضه ملک را تحت تاثیر قرار داد.

روند اخیر بازار مسکن پس از نوسانات دلار

یک کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره روند اخیر بازار مسکن پس از نوسانات دلار و ارز، گفت: به طور قطع قیمت مسکن در ایران متفاوت از بازار دلار و ... دچار نوسان می شود، به عبارت دیگر نوسانات بازار ارز، خودرو و ... بسیار سریعتر از بازار مسکن است، زیرا در حال حاضر قیمت مسکن با سرعت کمتری نسبت به ارز و ... افزایش داشته و همین مساله را در زمان کاهش قیمت هم تجربه خواهد کرد.

سبحان میرزائی با بیان اینکه بازار مسکن با چسبندگی رو به پایین روبرو شده است، افزود: وقتی قیمت مسکن متاثر از مصالح ساختمانی است و قیمت آنها هم تحت تاثیر دلار هستند به طور غیر مستقیم نوسانات دلار روی این بازار تاثیر می گذارد، اما نیاز به زمان طولانی دارد زیرا کاهش قیمت ارز ابتدا باید روی قیمت مصالح ساختمانی تاثیر بگذارد.

او با تاکید بر اینکه تغییرات قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران متفاوت است، اظهار کرد: در یک سال گذشته به دلیل گرانی وحشتناک ملک در مناطق بالاشهر تهران بسیاری از متقاضیان، توان خرید ملک از این مناطق را نداشته اند و وارد معاملات مناطق پایین تر و حاشیه ای شده اند، به همین دلیل در یک مقطع زمانی افزایش قیمت ملک در مناطق پایین شهر بسیار بالاتر از سایر مناطق تهران بود.

افزایش عرضه در پاییز امسال

به گفته کارشناسان مهمترین عامل در افزایش عرضه در پاییز امسال پیروزی دموکرات ها در آمریکا و انتظار کاهش قیمت ارز و طلا به بازار مسکن هم سرایت کرد و طبق آمار سامانه کلید از همان زمان میزان عرضه مسکن افزایش داشت، به طوری که میزان عرضه در پاییز ۹۹ حدود ۳۲۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ افزایش داشته و نسبت فروش به راهن و اجاره در همین مدت رشدی ۱۰ درصدی داشته است.

عرضه مسکن

براساس داده ها در پاییز ۹۹ نسبت به پاییز ۹۸ تقاضا برای ملک ۱۲۵ درصد رشد داشته اما نسبت به تابستان ۹۹ حدود ۱۷ درصد کاهش داشته است و به نسبت این تغییرات قیمت ها هم نوسان پیدا کرده است، به گونه ای که در پاییز ۹۹ قیمت هر متر مربع آپارتمان به نسبت تابستان ۹۹ حدود ۲۴/۵ درصد و به نسب پاییز ۹۸ حدود ۱۱۹ درصد افزایش داشته است.

تقاضای مسکن

بیشترین میزان افزایش قیمت ملک

بیشترین میزان افزایش قیمت ملک در تهران مربوط به منطقه ای ۱۲ بوده که در فصل پاییز ۵۱ درصد رشد داشته و کمترین افزایش قیمت مربوط به منطقه ۱۶ بوده که شامل ۵/۱ درصد شده است.

در محاسبه تغییر قیمت یک ساله منطقه ۴ تهران با رشدی ۱۶۸ درصدی در پاییز ۹۹ نسبت به پاییز ۹۸ رکورد جدیدی را ثبت کرده است که پیش از این در یک منطقه در طول یک سال این میزان رشد قیمت تاکنون رخ نداده است. همچنین برعکس منطقه ۱۳ تهران در پاییز ۹۹ نسبت به پاییز ۹۸ رشدی ۱۰۰ درصدی داشته که نسبت به سایر مناطق تهران کمترین رشد را تجربه کرده است.

تغییر قیمت مسکن

فاصله قیمت پیشنهادی مالک و خریدار

یکی دیگر از عواملی که در زمان نوسان قیمت و افزایش ریسک بازار بروز می کند بیشتر شدن فاصله قیمت پیشنهادی مالک و خریدار هست که آمارها حاکی از آن است که در منطقه شرق و جنوب شرق تهران فاصله قیمت های پیشنهادی تا قیمت معامله بیشتر از سایر مناطق بوده و حتی به ۴۱ درصد هم رسیده و این به معنای بالا بودن ریسک خرید ملک در این مناطق است.

افزایش نوسان قیمت در معاملات ملکی روی رهن و اجاره هم تاثیر گذاشت به گونه ای که در پاییز ۹۹ نسبت به تابستان همین سال آگهی رهن و اجاره افزایش داشته و البته قیمت ها هم رشدی ۴۲ درصدی تجربه کرده اند و در پاییز ۹۹ هم نسبت به پاییز ۹۸ رهن و اجاره رشدی ۱۰۴ درصدی داشته اند.

افزایش قیمت رهن و اجاره به نسبت سال 98

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه