English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ورود سایت ها به قیمت گذاری مسکن مانع خروج حباب در بازار

در حال حاضر سایت های فروش کالا یا اپلیکیشن های فروش آنلاین دوباره وارد قیمت گذاری مسکن شده اند که به گفته کارشناسان ورود سایت ها به قیمت گذاری مسکن مانع خروج حباب در بازار می شود.

ورود سایت ها به قیمت گذاری مسکن مانع خروج حباب در بازار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در یکسال اخیر به ویژه پس از تشدید شیوع ویروس کرونا بازار مسکن با التهابات زیادی روبرو شد که به گفته برخی کارشناسان در نتیجه افزایش دلالی ها و قیمت گذاری غیرکارشناسی در سایت های مَسکنی بود، به همین دلیل در یک مقطع زمانی قیمت گذاری در سایت ها حذف شد. حالا دوباره قیمت به بخش فروش سایت ها برگشته است و با وجود مخالفت وزیر راه شهرسازی در شرایط کنونی، سایت ها دوباره نقش پررنگی را در قیمت گذاری مسکن پیدا کرده اند. به گفته کارشناسان ورود سایت ها به قیمت گذاری مسکن مانع خروج حباب در بازار می شود یا حداقل به عنوان یک عامل اختلال زا و رکودزا عمل می کنند.

در واقع کارشناسان این صنف معتقدند که همکاری دستگاه های اجرایی و نظارتی در بخش مسکن می تواند مانع تخلفات سایت ها شود و از طرف دیگر در شرایط کنونی با مشکلاتی که در بخش معاملات مسکن بروز کرد پای مشاوران املاک هم به میان کشیده می شود.

 مشکل اصلی بازار مسکن قیمت گذاری غیر کارشناسی 

رئیس سابق اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه نوسانات در بازار مسکن باعث ورود سایت های زیادی به بازار مسکن شده و مشکلاتی را به همراه داشته است، افزود: وقتی سایت های غیر تخصصی در بخش قیمت گذاری مسکن و زمین ورود می کنند، به دلیل اینکه قیمت ها براساس اصول فنی قیمت گذاری نشده اند، منجر به التهاب بازار می شوند و این مساله به فعالیت مشاوران املاک هم آسیب وارد می کند و نقش واسطه ها در بازار پررنگ تر می شود.

مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه مشکل اصلی بازار مسکن قیمت گذاری غیر کارشناسی در سایت ها و اپلیکیشن ها است افزود: وقتی که در یک کوچه قیمت دو آپارتمان متفاوت است یا حتی در یک آپارتمان قیمت دو واحد مسکونی به دلیل هزینه های که صاحب ملک برای نوسازی و ... انجام داده، متفاوت است؛ قیمت گذاری مسکن در سایت هایی که هیچگونه نظارتی بر آنها نیست بیشتر مشکل ساز است تا کمک کننده. در واقع در شرایط کنونی تنها محرک بخش مسکن تولید و عرضه بیشتر ملک در بازار است.

در حال حاضر نه تنها سایت فروش کالا یا اپلیکیشن های فروش آنلاین نمی تواند در قیمت گذاری کارشناسی مسکن موفق باشند، بلکه به دلیل اینکه می تواند مانع خروج حباب در بازار مسکن شود به عنوان یک عامل اختلال زا و رکودزا عمل می‌کند. در واقع از ابتدای امسال هرکس در سایت ها اقدام به نرخ گذاری می کرد، باعث تورم و حباب در بخش مسکن شد؛ حالا که این حباب در حال تخلیه شدن است، بازگشت مجدد قیمتها به سایت ها می تواند این بازار را از حالت طبیعی خارج کند.

همکاری دستگاه های اجرایی و نظارتی در بخش مسکن 

البته همکاری دستگاه های اجرایی و نظارتی در بخش مسکن می تواند مانع تخلفات سایت ها شود، اگر دستگاه های اجرایی اطلاعات مربوط به املاک در هر شهری را در اختیار مشاوران املاک قرار دهند و خریداران هم از آخرین تغییرات مطلع شوند به طور قطع بسیاری از مشکلات کنونی دیگر بروز نخواهد کرد. از طرف دیگر اطلاعات درباره مواردی از جمله قرار داشتن ملک در طرح های شهری، داشتن معارض، بازداشت بودن ملک و ... در دسترس مشتریان نیست.

هرچند در حال حاضر با افزایش جمعیت در ایران و جهان تقاضا برای مسکن بالا رفته است و این افزایش تقاضا در کشور قیمت مسکن را در روندی صعودی قرار داده است اما در حال حاضر مردم نباید به معاملات آنلاین اعتماد کنند، زیرا فعالیت آنلاین و فروش املاک در فضای مجازی با همکاری دستگاه های نظارتی نیست و به طور قطع تخلفات این بازار در فضای مجازی همچنان وجود دارد، زیرا معاملات آنلاین صنفی و مبتنی بر تعهد و مسئولیت نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • سعید

    حالا نه اینکه زمانی که قیمت ها از سایت برداشته شده بود قیمت ها پپایین اومد مشکل از جای دیگرست باید مالیات بر خانه های خالی وضع شود خیلی از سازندگان ملک های کلید نخورده را تا چند سال نگه میدارند تا گران تر بفروشند

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه