English

رئیس اتاق ایران و چین در گفتگو با خبرگزاری موج؛

تقاضای کاذب برای ارز ناشی از واردات و قاچاق

مجیدرضا حریری با اشاره به اینکه در شرایط کنونی تقاضای کاذب برای ارز ناشی از واردات بدون تخصیص، قاچاق، خرید آپارتمان در ترکیه و... است، گفت: در حال حاضر وقتی قیمت ارز در کشور بالا می ماند تبعات تورمی در کشور دارد به طوری که روی قیمت همه کالاها تاثیر منفی می‌گذارد.

تقاضای کاذب برای ارز ناشی از واردات و قاچاق

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، با وجود اینکه همه تصور می کردند با تغییر دولت ترامپ قیمت ارز در ایران نزولی خواهد شد و به حدود ۱۸ هزار تومان می رسد، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و برخی کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی تقاضای کاذب برای ارز، ناشی از واردات بدون تخصیص، قاچاق، خرید آپارتمان در ترکیه و ... است و در حال حاضر همین مساله باعث شده قیمت ارز در کشور بالا بماند، که این امر هم تبعات تورمی در کشور دارد و می بینیم که روی قیمت همه کالاها تاثیر منفی گذاشته است.

رئیس اتاق ایران و چین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر درآمدهای ارزی نسبت به شرایط طبیعی کشور کمتر شده است، گفت: در آن زمانی که ایران صادرات نفت داشت حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت و این درآمد در دو سال اخیر به شدت کاهش یافته است.

مجیدرضا حریری با بیان اینکه در شرایط کنونی ارز کمتری برای واردات داریم، افزود: سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار نفت فروخته ایم و صادرات غیرنفتی ایران حدود ۴۰ میلیارد دلار بود و امسال این آمار بازهم کاهشی بوده است؛ به طوری که صادرات غیر نفتی به حدود ۳۵ میلیارد دلار بیشتر نمی رسد و درآمد نفتی هم کمتر از سال گذشته شده و حدود ۵ میلیارد دلار خواهد بود و به همین دلیل باید عرضه ارز برای واردات هم کاهش می یافت.

او با اشاره به اینکه برخی واردکننده ها بدون اینکه ارزی تخصیص یافته باشد کالای خود را به گمرک وارد می کنند و بعد فشار می آورند که کالای خود را ترخیص کنند، افزود: این افراد از فضای به وجود آمده به نفع خود استفاده می کنند، این در حالی است که حتی اگر این ارز از بازار آزاد تامین شده باشد می تواند مشکلاتی در زمینه ارز در کشور به وجود بیاورد.

او با تاکید بر اینکه واردات کالا در حال حاضر از طریق رانت انجام می شود، تصریح کرد: در شرایط کنونی هیچ وارداتی بدون انتقال ارز انجام نمی شود و ادعای واردکننده هایی که می گویند ما کالا را بدون تخصیص ارز وارد می کنیم نوعی بهره برداری شخصی است و هیچ کس ارز در کشورهای خارجی به ارث نمی برد و به طور قطع این ارز در بازار ایران تامین شده که تبعات آن هم در بازار نمایان است.

حریری با اشاره به اینکه در شرایط کنونی تقاضای کاذب برای ارز ناشی از همین واردات بدون تخصیص، قاچاق، خرید آپارتمان در ترکیه و ... است، گفت: در حال حاضر وقتی قیمت ارز در کشور بالا می ماند تبعات تورمی در کشور دارد و می بینیم که روی همه کالاها تاثیر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند ماه اخیر دولت به دلیل عدم تامین ارز کافی برای واردات، مجوز واردات بدون تخصیص ارز را صادر کرد که بر مبنای آن واردکننده ها خودشان ارز را تامین می کردند و اقدام به واردات کالا می کردند هرچند برخی مدعی هستند که این مساله منجر به فراوانی کالا در کشور می شود، اما تبعاتی همچون تورم بالا را به جای گذاشته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه