English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تهدیدهای جدید برای اشتغال ایرانی‌ها در عراق / دلایل غیرفعال شدن پروژه‌های ایرانی در عراق

دبیرکل اتاق ایران و عراق گفت: کشور مصر برای اجرای پروژه قراردادی را با دولت عراق منعقد کرده تا در مقابل آن نفت ارزان قیمت دریافت کند و از آنجا که کارگران ایرانی زیادی در شرکت‌های عراق فعال هستند حضور شرکت های مصری می تواند یک تهدید برای اشتغال ایرانی‌ها در عراق باشند.

تهدیدهای جدید برای اشتغال ایرانی‌ها در عراق / دلایل غیرفعال شدن پروژه‌های ایرانی در عراق

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، به گفته حمید حسینی، ایرانی ها ۴ میلیارد دلار قرارداد پروژه در عراق داشتند که یک میلیارد و ۲۵۰ میلییون دلار آن فعال بود، در حال حاضر کشور مصر برای اجرای پروژه قراردادی را با دولت عراق منعقد کرده تا در مقابل آن نفت ارزان قیمت دریافت کند و از آنجایی که کارگران ایرانی زیادی در این زمینه در عراق فعال هستند، حضور شرکت های مصری می تواند یک تهدید برای اشتغال ایرانی ها در عراق باشند.

دبیرکل اتاق ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره وضعیت صادرات ایران به عراق، گفت: از نظر ارزش صادرات بعد از بخش انرژی و مواد غذایی، مصالح ساختمانی جایگاه سوم صادرات به عراق را دارد که شامل سیمان، گچ، کاشی و سیمان، میلگرد، درب و پنجره و... هستند.

حمید حسینی درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق، افزود: ایرانی ها ۴ میلیارد دلار قرارداد پروژه در عراق داشتند که یک میلیاردو ۲۵۰ میلیون دلار آن فعال بود ولی متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمدهای نفتی عراق به دستور دولت عراق، این پروژه‌ها متوقف شدند و در حال حاضر تعداد کمی از پروژه ها فعال هستند و شرکت های فنی مهندسی در این کشور با مشکل روبرو هستند.

او با بیان اینکه دولت ایران در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در زمانی که داعش به عراق حمله کرد صورت وضعیت شرکت‌های فنی مهندسی حاضر در عراق را تهیه کرد و ۲۰۰ میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی پرداخت کرد، گفت: این وام هر ساله تمدید شده به امید اینکه وضعیت عراق عادی شود و این پول را برگرداند تا دوباره منابع به صندوق توسعه ملی برگردد.

حسینی با اعلام اینکه در شرایط کنونی کشور ایران نمی تواند منابعی برای بازسازی عراق اختصاص دهد، گفت: در سال های اخیر ترکیه ۵ میلیارد دلار، قطر ۲/۵ میلیارد دلار، عربستان ۱ میلیارد دلار، کویت ۱ میلیارد دلار برای بازسازی عراق بودجه در نظر گرفته اند، اما ایران به دلیل شرایط تحریم ها و مشکلات اقتصادی در موقعیت تخصیص اعتبار برای بازسازی عراق نیست، از طرف دیگر دولت عراق وقتی بدهکار است به دنبال تضمین تسهیلات جدید نیست.

دبیرکل اتاق ایران و عراق درباره حضور عربستان در بازار عراق گفت: حضور این کشور در بازار عراق بیشتر سیاسی است و در هیچ مقطعی بیش از ۱ دلار صادرات کالا به این کشور نداشته است که یک ششم صادرات ایران به عراق بوده است.

او با بیان اینکه از زمانی که عراق مرز خودش را باز کرده تنها سه کامیون کالا از این مرز وارد عراق شده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی عربستان کالای چندانی ندارد که در بازار با ایران رقابت کند، اما توان صادراتی ترکیه سه برابر ایران است و به عنوان جدی ترین رغیب مطرح است.

حسینی با اشاره به اینکه به تازگی مصر و هند هم ورود جدی به بازار عراق داشته اند، گفت: کشور مصر بیشتر در زمینه‌های خدماتی و اجرای پروژه‌ها ورود کرده و قراردادی را با دولت عراق منعقد کرده که در مقابل آن نفت ارزان قیمت دریافت کند و از آنجایی که شرکت های ایرانی زیادی در زمینه ساخت و ساز مشغول هستند و کارگران ایرانی هم در این زمینه فعال هستند، حضور شرکت های مصری می تواند یک تهدید برای اشتغال ایرانی ها در عراق باشد.

او افزود: در شرایط کنونی کشور مصر هم در زمینه دارو و هم صادرات برخی کالاها به بازار عراق ورود کرده، اما به طور کلی گرایش دولت فعلی عراق به کشورهای عربی همچون مصر، عربستان، اردن و... است.

افت ۲۰ درصدی صادرات کالا به عراق

همچنین عضو اتاق ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه ایران مزیت‌های رقابتی زیادی دارد، گفت: ایران حدود ۱۴۵۲ کیلومتر مرز مشترک و ۸ گذرگاه مرزی با این کشور دارد که هیچکدام از همسایگان عراق از چنین موقعیتی بهره مند نیستند.

رضا مونسان با بیان اینکه ۶۰ درصد جمعیت کشور عراق حدود ۲ ساعت با مرزهای ایران فاصله دارند، افزود: براساس این موقعیت جغرافیای بازار عراق برای ایران جذابیت های زیادی دارد اما در یک سال گذشته با شیوع ویروس کرونا صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به این کشور افت زیادی داشته است.

بیشتر بخوانید:

صادرات ایران به عراق ۱۰ درصد کاهش یافته است

صادرات بیشتر محصولات کشاورزی به عراق نیازمند دیپلماسی

تقدیم بازارهای خارجی به رقبا با توقف صادرات

وضعیت عبور و مرور در مرزها ناپایدار است/مرزهای اصلی عراق باز نشوند میزان صادرات ایران کاهش می یابد

 

او با تاکید بر اینکه در زمینه صادرات کالا رقبای اصلی ایران در عراق کشورهای چین و ترکیه هستند، تصریح کرد: هرچند به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان صادرات به این کشور افتی ۲۰ درصدی داشته اما ایران در بازار این کشور شرایط پایا پایی با سایر رقبا دارد.

مونسان با بیان اینکه در حوزه خدمات فنی و مهندسی رغیب اصلی ایران ترکیه است، گفت: بخش خدمات فنی و مهندسی متنوع است و فعالیت در زمینه انرژی و نفت و گاز کاملا با بخش ساختمان متفاوت است، به همین دلیل به طور کلی می توان گفت ترکیه رقیب ایران در این بخش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موح، در حال حاضر بازار صادراتی عراق برای ایران اهمیت بسیار زیادی دارد، چراکه در سال های گذشته ایرانی‌ها در اجرای پروژه‌های این کشور نقش فعالی داشته اند و از طرف دیگر دولت عراق به ایران بدهی‌های سنگینی دارد و الان هم شرایط اقتصادی خوبی برای تسویه این بدهی ها ندارد و همکاری با شرکت های ایرانی به نفع این کشور است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه