English

علیرضا ممقانی در گفتگو با خبرگزاری موج؛

کاهش ۱ میلیاردی صادرات آجیل و خشکبار ایران بدلیل بخشنامه های عجیب بانک مرکزی درباره تعهدات ارزی

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: هر سال صادرات آجیل و خشکبار ۳/۵ میلیارد دلار ارز آوری دارد که امسال به دلیل محدودیت های کرونا صادرات آجیل و خشکبار ایران یک میلیارد دلار کاهش یافته است.

کاهش ۱ میلیاردی صادرات آجیل و خشکبار ایران بدلیل بخشنامه های عجیب بانک مرکزی درباره تعهدات ارزی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در یک سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورهای همسایه مانع از واردات کالاهای فله‌ای به کشورشان شدند به همین دلیل صادرات محصولات آجیل و خشکبار ایران کاهش یافت و میزان مصرف داخلی آن هم به دلیل تعطیلی مغازه ها و... کاهش یافته است، از این رو فعالان بازار به مردم توصیه می کنند از واحدهای معتبر خرید کنند تا آجیلی مانده، شور یا رنگ شده نخرند.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه کرونا زمانی به کشور وارد شد که اوج فعالیت آجیل فروشی ها بود، گفت: در اسفند ماه ۴ برابر ماه های دیگر فروش آجیل و خشکبار انجام می شود که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا این صنف نتوانستند محصولات خود را بفروشند.

علیرضا ممقانی با بیان اینکه آجیل را به راحتی می توان از طریق گرما از ویروس کرونا عاری نمود: مردم به دلیل ترس از کرونا در ماه های گذشته آجیل چندانی نخریدند، این در حالی که است که به راحتی می توانند با گروما دادن آنرا ضدعفونی کنند.

او با تاکید بر اینکه امید فروشندگان آجیل، شب یلدا بود که به دلیل محدودیت های کرونایی بازار این مراسم هم از بین رفت، اظهار کرد: در شرایط کنونی بسیاری از آجیل فروشان نگران بازار شب عید نوروز پیش رو هستند.

بخشنامه های عجیب بانک مرکزی درباره تعهدات ارزی

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور با تاکید بر اینکه صادرات آجیل به کشورهای همسایه هم به شدت افت داشته است، اظهار کرد: بخشنامه های عجیب بانک مرکزی درباره تعهدات ارزی و ... روی صادرات تاثیر گذاشته است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با انتقاد از تفاوت قیمت ارز تحویلی به سامانه نیما و ارزی که توسط بانک مرکزی به فروش می رسد، اظهار کرد: هر سال صادرات آجیل و خشکبار ۳/۵ میلیارد دلار ارز آوری دارد با این حال از این صنف حمایت نمی شود، در حالی که این صنف امنیت غذایی به کشور می دهد و به نوعی درآمدزایی برای روستائیان کشور را رقم میزند.

او افزود: در حال حاضر دولت هیچ حمایتی نسبت به تولیدکننده های آجیل و خشکبار نداشته و امسال تاکنون یک میلیارد دلار از صادرات نسبت سال های گذشته کاهش یافته است.

ممقانی با اشاره به اینکه تولید پسته ۱۷۰ هزار تن و امسال ۲۲۰ هزار تن شده است، گفت: به طور کلی ۴۰ درصد پسته تولیدی در داخل مصرف و مابقی صادرات می شود.

بازار آجیل و خشکبار ایران در خارج از کشور

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور با بیان اینکه امسال در تمام محصولات آجیل و خشکبار رشد تولید داشته‌ایم اظهار کرد: به دلیل اینکه قیمت ارز در ایران افزایش یافته حمایت از صادرات آجیل و خشکبار می تواند منافع زیادی برای کشور به همراه داشته باشد اما همانگونه که قبلا هم اشاره شد در حال حاضر دولت هیچ حمایتی نسبت به تولیدکننده های آجیل و خشکبار ندارد.

ممقانی با اشاره به اینکه برخی برای اینکه بتوانند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند روی به صادرات آجیل و خشکبار آورده اند، گفت: این افراد به بازار آجیل و خشکبار ایران در خارج از کشور آسیب وارد کرده اند، زیرا این افراد به دنبال سود صادرات نیستند و بیشتر سود خود را از طریق واردات دریافت می کنند. در این فرآیند با قیمت گذاری غیرکارشناسی بازار صادراتی را خراب کرده اند.

او با تاکید بر اینکه مردم خرید آجیل شب یلدا را از واحدهای صنفی معتبر انجام دهند، گفت: در یک سال گذشته به دلیل شیوع کرونا برخی مغازه ها نتوانسته اند آجیل خود را به فروش برسانند بر همین اساس جنس کهنه در مغازه های آنها وجود دارد و مردم پس از خرید از آنها شکایت می کنند و این مشکل ساز می شوند، از این رو پیشنهاد می شود که مردم از واحدهای معتبر آجیل فروشی خرید کنند.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور با اشاره به اینکه برخی از این آجیل های نمک خورده، مانده و رنگ شده به دست فروشان داده می شود تا با قیمت پایین تر بفروشند، گفت: در حال حاضر مزه آجیل مشخص می کند که تازه است یا کهنه به همین دلیل مردم برای خرید آجیل باید از آن امتحان کنند تا مطمئن شوند که آجیل کهنه نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه